Młodzi kierowcy niepewni za kierownicą
Ponad jedna czwarta młodych kierowców uważa, że nie zaliczyłaby powtórnie egzaminu praktycznego na prawo jazdy, a niemal połowa (49%) nie opanowała podstawowych umiejętności w prowadzeniu samochodu, np. jazdy nocą.
Badanie przeprowadziła agencja IPSOS na zlecenie Goodyeara (region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki). Cel badania to analiza poziomu wiedzy młodych i początkujących kierowców na temat bezpieczeństwa drogowego, a także ich przekonań oraz praktyk za kierownicą. Łącznie przeprowadzono ankietę wśród 6400 respondentów, po 400 w każdym z następujących krajów: Austria, Belgia, Republika Czeska, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Afryka Południowa, Turcja i Wielka Brytania. Ankieta zawierała 20 pytań w pięciu obszarach tematycznych: szkolenie kierowców, zachowanie na drodze, styl życia, zachowania społeczne, czynniki okresowe i przygotowanie do zimy.
fot. Goodyear
|
Młodzi kierowcy, którzy nigdy nie posiedli podstawowych umiejętności związanych z prowadzeniem pojazdu lub je utracili, potrzebują odświeżenia swojej wiedzy. Niestety, mało prawdopodobne, że ktokolwiek wróci na taki kurs po uzyskaniu prawa jazdy.
Aż 84% młodych kierowców zdaje egzamin teoretyczny na prawo jazdy za pierwszym razem. Kobiety nie zdają go częściej niż mężczyźni (18% wobec 14%). 35% kobiet przystępowało do egzaminu praktycznego więcej niż raz, w porównaniu do 28% mężczyzn. Odsetek zdających egzamin za pierwszym razem jest różny w poszczególnych krajach i może odzwierciedlać stopień przygotowania kierowców: ponad 54% młodych ludzi w Turcji nie zalicza egzaminu teoretycznego za pierwszym razem, w porównaniu do zaledwie 5% Czechów oraz 8% Włochów i Niemców. Egzaminu praktycznego na prawo jazdy najczęściej nie zaliczają Polacy (59%), a na kolejnych miejscach są Belgowie i Holendrzy (45% i 43%).
Mimo że 90% młodych kierowców przeszło szkolenie, to w dalszym ciągu brakuje im pewności siebie, gdy przychodzi do parkowania równoległego. Najmniej pewni siebie są młodzi kierowcy z Danii, Czech, Polski i Austrii. Najpewniejsi są natomiast Brytyjczycy, Włosi, Rosjanie i Hiszpanie.
Młodzi kierowcy nie czują się dobrze, prowadząc samochód w obcym kraju. Największe obawy w tej sytuacji czują kierowcy rosyjscy i brytyjscy (odpowiednio 54% i 46%), a najmniejsze – szwajcarscy (13%) oraz austriaccy, belgijscy i holenderscy (we wszystkich trzech krajach – 14%).
fot. Goodyear
|
Niemal połowa (49%) kierowców poniżej 25. roku życia nie przeszła szkolenia z jazdy nocą. Najmniej przygotowani pod tym względem byli młodzi kierowcy z Rosji, Czech i Turcji (odpowiednio 76%, 75% i 72%), którzy nie przeszli żadnego szkolenia. Natomiast najlepiej spisywali się kierowcy z Danii i Niemiec. Tylko 6% ankietowanych Duńczyków i 2% Niemców stwierdziło, że nie uczono ich jazdy nocą.
Badania dowodzą, że podczas szkolenia 47% młodych kierowców nie uczy się awaryjnych manewrów. Czesi, Niemcy, Turcy i Francuzi czują się pod tym względem najmniej przygotowani – odpowiednio 70%, 60%, 59% i 58% respondentów w tych krajach stwierdziło, że nie wchodziły one w program nauki jazdy. Z kolei kursy w Wielkiej Brytanii i Danii wydają się najbardziej dokładne – zaledwie 14% i 20% tamtejszych respondentów stwierdziło, że nie przeszło szkolenia z manewrów awaryjnych.
Oprócz niskiego poziomu wiedzy w zakresie trudniejszych elementów prowadzenia samochodu można przypuszczać, że młodzi kierowcy nie są dostatecznie szkoleni w szerzej pojętych zagadnieniach motoryzacyjnych. Tylko połowę (54%) uczono technik oszczędnej jazdy, co powinno być naturalne w związku z powszechną dbałością o środowisko naturalne. Jedynie 45% wiedziało, jak sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach, a zaledwie 20% przeszło szkolenie ze zmiany koła. Są to umiejętności niezbędne dla kierowców i element standardowej obsługi pojazdu.
Około 64% młodych kierowców uważa, że otrzymanie prawa jazdy w ich kraju jest dość łatwe. 37% Austriaków i obywateli RPA oraz 33% Polaków i Holendrów uważa, że nie zaliczyłoby egzaminu praktycznego na prawo jazdy, gdyby dziś ponownie do niego przystąpili.
Źródło: Goodyear
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: