Błędy początkujących kierowców – jakie? Młody kierowco – tego się wystrzegaj!
Brak doświadczenia, chęć popisania się czy brawura sprawia, że młodzi kierowcy popełniają wiele błędów. Może ty też je popełniasz nie zdając sobie nawet z tego sprawy?
Częste błędy początkujących kierowców wynikają z ich małego doświadczenia i złego wyszkolenia. Nie ma się co oszukiwać – 30 godzin spędzonych za kierownicą samochodu z „L” na dachu nie jest wystarczająca. Podczas kursu uczymy się podstaw, ale bardziej przygotowujemy się do zdania egzaminu, a nie koniecznie do prawdziwej jazdy.
Skutkuje to tym, że po zdaniu egzaminu większość młodych kierowców uczy się prawdziwej jazdy na własnych błędach, a czasami kończą się one wypadkami. Potwierdzają to raporty liczby wypadków drogowych w 2020 roku. Według nich młodzi kierowcy byli sprawcami 3 774 wypadków, w których zginęło 431 osób, a 4714 zostało rannych. Jakie błędy popełniają?
Zgubna prędkość
Przyczyną większości wypadków było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Jest to głównie spowodowane brakiem doświadczenia, ponieważ młodzi kierowcy nie zawsze potrafią dobrze dopasować prędkość do warunków jazdy. Kierowcy od zawsze dzielą się na szybkich i wolnych. Niestety zbyt szybka jak i zbyt wolna jazda może być przyczyną wypadków. Zaczynając najpierw od młodych piratów drogowych – ich małe doświadczenie połączone z wysoką prędkością nie wróży nic dobrego. Kierując pojazdem od kilku miesięcy nie mamy jeszcze wyrobionych odpowiednich nawyków i szybkości reakcji, dlatego przy dużej prędkości możemy nie zdążyć odbić kierownicą w drugą stronę podczas poślizgu czy wyhamować przed pieszym na przejściu.
W dodatku w młodym wieku dochodzi chęć popisania się przed znajomymi, co dodatkowo potęguje niebezpieczne sytuacje, np. wprowadzenie samochodu w teoretycznie kontrolowany poślizg może skończyć się wylądowaniem na drzewie… Dlatego nie wolno poddawać się presji i namowom znajomych. Nie prędkość mówi jakim kierowcą jesteś, a dobra i rozsądna jazda. Nie ma sensu ryzykować i doprowadzić do nieszczęścia, które może zrujnować twoją przyszłość.
Kolejną grupą kierowców są tzw. „zawalidrogi”, którzy uwielbiają jeździć zbyt wolno. Znam początkujących kierowców, którzy boją się rozwijać większe prędkości, a to niestety doprowadza do frustracji kierowców z tyłu. Już podczas kursu na prawo jazdy osoby takie jeżdżą wolno, a niestety nie każdy instruktor na to reaguje. Zazwyczaj pozostali kierowcy widząc wolną „elkę” są wyrozumiali, ale sytuacja zmienia się, kiedy kursant przesiądzie się do własnego pojazdu.
Wtedy doświadczeni kierowcy nie są tak wyrozumiali i zaczyna się używanie klaksonu, a jeśli jest możliwość to również wyprzedzanie. Jeżeli na ulicy jest mały ruch to manewr wyprzedzenia nie jest aż tak niebezpieczny, ale kiedy ruch jest większy, a przed nami jedzie zawalidroga to koniecznie chcemy go wyprzedzić. Niestety wtedy kierowcy mogą często ryzykować, chcąc wyprzedzić powolny samochód, co może doprowadzić do wypadku.
Dlatego ważne jest, aby znaleźć bilans pomiędzy szybką, a wolną jazdą. Najlepiej jest się dostosować do panującego ruchu, czyli jechać z taką prędkością jaką jedzie poprzedzający nas pojazd. A jeżeli przed nami nikogo nie ma, to jechać na granicy dozwolonej prędkości lub dać się komuś wyprzedzić, a później się za nim trzymać.
Manewr wyprzedzania
Ze względu, że ten manewr również jest rzadko wykonywany podczas kursu na prawo jazdy, początkujący kierowcy nie zawsze poprawnie go wykonują. Najczęściej zdarza im się podjeżdżać zbyt blisko samochodu, który chcą wyprzedzić. W ten sposób zmniejszają swoje pole widzenia i nie widzą czy z naprzeciwka zbliża się inny pojazd.
Podstawowymi błędami są również nie sygnalizowanie chęci wyprzedzenia i nie patrzenie w lusterka. Przed rozpoczęciem wyprzedzania należy włączyć kierunkowskaz i dodatkowo trzeba spojrzeć w lusterka, aby upewnić się, że jakiś kierowca za nami już nie rozpoczął manewru wyprzedzania. Pilnując tych dwóch prostych zasad unikniemy sytuacji, w której moglibyśmy zajechać drogę kierowcy i zmusić go do gwałtownego hamownia, a w najgorszym scenariuszu do uderzenia w nas.
W lusterka trzeba również spojrzeć, podczas kończenia manewru. Dopiero, kiedy w lusterku zobaczymy wyprzedzany pojazd, to możemy wrócić na prawy pas. W przeciwnym razie stwarzamy niebezpieczną sytuację na drodze, ponieważ również możemy zajechać drogę i zmusić pojazd wyprzedzany do gwałtownego hamownia.
Podczas wyprzedzania trzeba cały czas kontrolować wszystko co dzieje się wokół nas. Często zdarza się, że młodzi kierowcy za bardzo skupiają się na jednej czynności, np. patrzą tylko w lusterka, nie obserwując przy tym sytuacji wokół, przez co mogą znaleźć się w tylnym zderzaku samochodu znajdującego się przed nimi.
Głośna muzyka
Słuchanie zbyt głośnej muzyki również zalicza się do błędów młodych kierowców. Nie ma to jak jechać i słuchać swojej ulubionej nutki, a zwłaszcza gdy do auta zamontowaliśmy nowe nagłośnienie. Niestety, głośna muzyka rozprasza nas, przez co czas reakcji jest wydłużony, a w dodatku nie słyszymy co się dzieje na zewnątrz pojazdu.
Możemy przez to nie usłyszeć zbliżającej się karetki, pociągu, nagłego hamowania innego pojazdu lub klaksonu oznaczającego, że możemy komuś zajeżdżać drogę. W dodatku możemy nie usłyszeć dźwięków, które mogą oznaczać, że coś złego dzieje się z naszym pojazdem. To z kolei – w zależności od przyczyn dźwięków – może doprowadzić do poważnej usterki lub nawet wypadku. Dlatego następnym razem postaraj się tak dopasować głośność muzyki, aby słyszeć również to co dzieje się na zewnątrz.
Strach przed wielkimi samochodami
Zdarzają się i tacy kierowcy, którzy boją się dużych samochodów takich jak ciężarówki. Podczas kursu na prawo jazdy rzadko zdarza się wymijać ciężarówki, przez co niektórych może to przerażać. I wcale się temu nie dziwnie, ponieważ podczas kursu byłam tą szczęśliwą osobą, która jechała po autostradzie. Wszystko szło pięknie do czasu, kiedy wyprzedzałam ciężarówkę. Wtedy poczułam, że tracę panowanie nad samochodem, który zaczął sam zbliżać się do ciężarówki. Niestety wtedy nie wiedziałam, że pojazd może się tak zachować, ale na szczęście instynktownie odbiłam kierownicą w drugą stronę i mogłam się rozkoszować dalszą jazdą.
Tak więc, jeśli obawiasz się ciężarówek, to nie panikuj. Wystarczy trzymać mocniej kierownicę i delikatnie odbić w przeciwną stronę, jeśli wyczujesz, że samochód zaczyna sam skręcać. Trochę doświadczenia i nabierzesz pewności.
Uwaga jadę!
Młodzi kierowcy często mają wrażenie, że wszyscy wokół ich widzą, ale niestety pozostali kierowcy to też ludzie i mogą popełnić błąd lub po prostu nas nie zauważyć, bo to my łamiemy przepisy drogowe. Dzieje się to w takich sytuacjach, jak zmiana pasa na drodze, zawracanie na drodze czy wyjeżdżanie z mniejszych uliczek – „bo skoro oni widzą mnie, to zwolnią i mogę jechać”. Niestety, o ile nie prowadzimy limonkowego lambo, które sprawia, że wszyscy na nas patrzą, to takie myślenie często skutkuje wymuszaniem pierwszeństwa i zmuszaniem innych do hamowania.
Przed każdym manewrem należy odpowiednio go zasygnalizować używając do tego kierunkowskazów oraz upewnić się czy żaden pojazd się nie zbliża, albo czy na pewno nas wpuszcza. Trzeba mieć na uwadze, że inny kierowca może akurat mieć gorszy dzień lub gdzieś się zapatrzyć i nie widzieć nas. Działa to też w drugą stronę, ponieważ również nam – początkującym kierowcom – może ktoś wyjechać. Nawet, kiedy mamy pierwszeństwo, dlatego prowadząc samochód trzeba obserwować co się dzieje wokół, a jeśli widzimy samochód chcący wyjechać z drogi podrzędnej lub parkingu lepiej jest go obserwować, aby czasem nagle nie wyjechał nam przed maskę.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: