Też wierzysz w mit 10 km/h? Nie licz na wyrozumiałość policji
Większość kierowców jest przekonana, że policja interesuje się tylko poważniejszymi przekroczeniami prędkości i na niewielkie wykroczenia można sobie bez obaw pozwolić. Takie przekonanie ma mocne podstawy, ale mało kto wie, że obecnie podstaw takich już nie ma.
Spis treści
- Czy policja wystawia mandaty za niewielkie przekroczenie prędkości?
- Od jakiego przekroczenia policja wystawia mandat?
- Czy fotoradary robią zdjęcia za niewielkie przekroczenia prędkości?
- Czy w nocy można jechać o 10 km/h szybciej?
- Taryfikator mandatów za prędkość 2023
Czy policja wystawia mandaty za niewielkie przekroczenie prędkości?
Jeszcze do niedawna obowiązywała zasada, że policja wystawia mandaty za przekroczenie prędkości dopiero wtedy, gdy jedziemy ponad 10 km/h powyżej limitu. Za niższe przekroczenia taryfikator nie przewidywał mandatu i miało to istotne uzasadnienie.
Nawet najlepsze urządzenia pomiarowe policji przewidują niewielki margines błędu pomiarowego, zwykle na poziomie 3 procent. To znaczy, że radar może pokazać 103 km/h, podczas gdy faktycznie jedziemy tylko 100 km/h. Poza tym władza wykazywała się zrozumieniem, że jazda o kilka kilometrów na godzinę ponad limit to nie przejaw drogowej brawury, tylko tego że kierowca patrzy na drogę, a nie wpatruje się bez przerwy na prędkościomierz.
Dlatego mówiąc o micie 10 km/h mamy na myśli coś, co było faktem. Niestety już nie jest.
Od jakiego przekroczenia policja wystawia mandat?
Wszystko zmieniło się wraz z pojawieniem się nowego taryfikatora mandatów oraz punktów karnych. Obecnie nawet za przekroczenie prędkości poniżej 10 km/h grozi mandat i punkty karne (dokładnie 50 zł i 1 punkt). Jeśli przekroczycie prędkość o 11-15 km/h zapłacicie już 100 zł i dostaniecie 2 punkty karne.
Niedawno w sprawie takiego traktowania kierowców protestował Rzecznik Praw Obywatelskich, wskazując na margines błędu przewidzianego przez producentów policyjnych radarów. Obecnie możecie trafić na służbistę, który na podstawie zawyżonego pomiaru prędkości (ale mieszczącego się w ramach dopuszczalnego błędu) może wystawić wam mandat. Takie postępowanie jest całkowicie nieuczciwe, ale póki co rządzący nic z tym nie zrobili.
W praktyce nadal jednak trudno dostać mandat za drobne przekroczenia, ponieważ policjanci zwykle interesują się poważniejszymi wykroczeniami, wyżej wycenianymi w taryfikatorze. Jeśli zatrzymają wam w celu wypisania mandatu na 50 zł, istnieje spora szansa, że przegapią znacznie szybciej jadących kierowców.
Kto ponosi winę przy kolizji podczas jazdy na suwak? Kierowcy źle interpretują prawo
Czy fotoradary robią zdjęcia za niewielkie przekroczenia prędkości?
Fotoradary nadal mają ustawianą tolerancję prędkości na poziomie 10 km/h, więc w ich przypadku nadal możecie liczyć na taryfę ulgową. Urządzenia te mogą nieznacznie fałszować pomiary ze względu na przykład na pogodę, stąd taki przyjęty margines.
Wśród kierowców krążą też pogłoski, że fotoradary mają tolerancję na poziomie nawet 20-30 km/h. Faktycznie zdarzały się takie przypadki. Chodziło o to, że każde zdjęcie musi być zweryfikowane pod kątem czytelności i prawidłowości pomiaru. Przy dużej liczbie zarejestrowanych wykroczeń, bardzo wydłużało to czas wysłania wezwania do zapłacenia mandatu. Dochodziło nawet do sytuacji przedawnień wykroczeń. Dlatego zdarzały się przypadki fotoradarów ustawianych tak, by rejestrowały tylko te poważniejsze wykroczenia. Odradzamy jednak sprawdzania, czy napotkane fotoradary mają ustawioną taką tolerancję. Najprawdopodobniej nie.
Czy w nocy można jechać o 10 km/h szybciej?
Jeszcze do niedawna tak było. W godzinach od 23 do 5 dopuszczalna maksymalna prędkość w terenie zabudowanym wynosiła 60 km/h. Był to efekt pewnego kompromisu – kiedyś w Polsce można było jeździć 60 km/h, ale w ramach dostosowywania przepisów do unijnych wymogów, została obniżona do 50 km/h. Zachowano jednak wyższy limit w godzinach nocnych.
Ten kompromis już nie obowiązuje i kierowcy muszą przestrzegać 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę.
Taryfikator mandatów za prędkość 2023
Od 1 stycznia 2022 roku obowiązuje nowy, znacznie zaostrzony taryfikator mandatów. Z kolei 17 września 2022 roku podwyższono liczbę punktów karnych za wykroczenia, a także wprowadzono zasadę recydywy (podwójny mandat za dwukrotne popełnienie wykroczenia w ciągu dwóch lat). Kary za przekroczenie prędkości prezentują się teraz następująco:
- do 10 km/h – 50 zł, 1 pkt. karny,
- od 11 do 15 km/h – 100 zł, 2 pkt. karne,
- od 16 do 20 km/h – 200 zł, 3 pkt. karne,
- od 21 do 25 km/h – 300 zł, 5 pkt. karnych,
- od 26 do 30 km/h – 400 zł, 7 pkt. karnych ,
- od 31 do 40 km/h – 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych,
- od 41 do 50 km/h – 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych,
- od 51 do 60 km/h – 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych,
- od 61 do 70 km/h – 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych,
- ponad 70 km/h – 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: