Minęło 10 lat od stworzenia Komisji FIA ds. Kobiet w Motosporcie
Komisję FIA ds. Kobiet w Motosporcie założono w 2009 roku, a na jej czele stanęła Michèle Mouton. Wiele się od tego czasu zmieniło...
Zadaniem zainicjowanej w 2009 roku Komisji FIA ds. Kobiet w Motosporcie było stworzenie kultury, która ułatwia i docenia pełny udział kobiet we wszystkich aspektach motorsportu. W ciągu 10-ciu lat swojej działalności komisja stworzyła i rozwinęła szereg programów i imprez, obejmujących projekty sportowe, promocyjne i edukacyjne na całym świecie.
Działania te były widoczne na obiektach sportowych, jak i poza nimi, poprzez podkreślanie roli kobiet w inżynierii, projektowaniu, logistyce, promocji, administracji oraz marketingu i komunikacji w sporcie.
Przez pierwszą dekadę istnienia, komisji przewodniczyła wicemistrzyni FIA Rajdowych Mistrzostw Świata 1982 – Michèle Mouton, która jest pewna, że podjęte działania poprawiły integrację kobiet w sportach motorowych:
– Osiągnęliśmy 10. rocznicę Komisji ds. Sportów Motorowych i jestem dumna z naszych osiągnięć i współpracy, którą obecnie prowadzimy z wieloma zainteresowanymi stronami w tym sporcie. Zawsze dążymy do większych postępów, jednak uważam, że fundamenty, które zaczęliśmy kłaść na pierwszym spotkaniu na początku 2010 roku, zapewniły solidną bazę, z której czerpiemy do teraz. Nasza praca trwa, a misja nie zmieniła się przez lata, jednak tempo działań stale wzrasta i już odczuwam prawdziwą zmianę w postrzeganiu kobiet w sporcie i możliwościach dla nich dostępnych. Wszyscy związani z naszą komisją, a także wszystkie krajowe władze sportowe i zainteresowane strony, które wspierają nasze działania – pomagają nam osiągnąć nasze cele, a niektóre z marzeń, które mieliśmy na początku, stają się rzeczywistością. To niezmiernie satysfakcjonujące – mówi Michèle Mouton.
Od początku komisja zajęła się celem, jakim jest zwiększenie zainteresowania kobiet kartingiem, ponieważ to dostępna, oddolna „brama” do wielu dyscyplin sportów motorowych. Zaczęło się od projektu „CIK-FIA Karting Academy Trophy”, by w 2018 zwiększyć zasięg poprzez program „The Girls On Track” dla dziewcząt w wieku 13-18 lat.
Program promował i rozwijał udział młodych kobiet w sportach motorowych na poziomie lokalnym, do rywalizacji wykorzystując miejski slalom kartingowy. Ten dwuletni projekt otrzymał finansowanie ze środków EU w ramach programu Erasmus+. W ramach inicjatywy zorganizowano 22 wydarzenia w dziewięciu krajach (także w Polsce), a po wydarzeniach krajowych, w finale Le Mans, wybrano sześcioosobową drużynę europejską. Taki zespół wziął udział w dwóch obozach szkoleniowych dla kierowców, przybliżających świat sportów motorowych. Ok. 1200 młodych kobiet spróbowało swoich sił w projekcie i 96,4 % oceniło go bardzo pozytywnie, a w 2019 roku program poszerzył swoje spotkania o dwa wydarzenia Formuły E, związane z programem „Dare to Be Different” Susie Wolff.
Komisja działa nie tylko na poziomie oddolnym – w ciągu ostatniej dekady starano się zwiększyć udział kobiet na najwyższych szczeblach sportów motorowych, a także wspierać talenty. W rajdach cross country, zorganizowanych we współpracy z Qatar Motor and Motorcycle Federation (QMMF), komisja poparła szereg wschodzących zawodniczek w rajdach i wyścigach torowych. Przewodnicząca komisji uważa, że świat wyścigów wytrzymałościowych oferuje duże szanse na sukcesy kobiet na najwyższym poziomie.
W 2018 roku komisja przeprowadziła ankietę dotyczącą problemów i potrzeb wśród 25 zawodniczek sportów motorowych oraz porównanie ich umiejętności na torze. To pozwoliło na realną ocenę sytuacji tych kobiet oraz budowanie współpracy komisji z organizatorami i producentami, żeby rozwiązań niektóre problemy wspólnie. Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniom adaptacji w sporcie motorowym, na przykład w zakresie zapewnienia udogodnień i sprzętu specjalnie dla kobiet. Stereotypy dotyczące kobiet w sportach motorowych oraz promocja kobiecych wzorów do naśladowania – także wymagają poprawy.
W 2020 r. Komisja ds. Kobiet w Sportach Motorowych będzie wspierać trzy, w pełni kobiece, zespoły zawodowe, rywalizujące w międzynarodowych seriach najwyższej klasy (w Stanach Zjednoczonych i Europie). Już w styczniu wsparcie otrzymał kobiecy skład wyścigu Daytona 24 Hours i ponownie wsparcie uzyska kobiecy skład europejskiej serii Le Mans 2020. Michèle Mouton dąży do tego, by zapewnić dwie kobiece reprezentantki w tegorocznym wyścigu Le Mans 24 Hours.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: