Mercedes organizuje warsztaty technologiczne dla dziewczyn
15 uczestniczek, 7 miesięcy, 5 warsztatów tematycznych – tak wyglądała pierwsza edycja projektu „Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię”, którego pomysłodawcą jest Mercedes-Benz Manufacturing Poland. Jego celem jest przekonanie młodych jaworzanek, że nowe technologie i nauki ścisłe mogą być ciekawym pomysłem na przyszłe zawodowe życie.
„Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię” to program stworzony przez Mercedes-Benz Manufacturing Poland z myślą o młodych dziewczynach – uczennicach liceów i techników powiatu jaworskiego. Dlaczego? Bo kobiet w obszarze STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) jest wciąż za mało, a czym skorupka za młodu nasiąknie….
– Zarówno statystyki, jak i moje doświadczenia pokazują, że dziewczyny wciąż stronią od nowych technologii czy studiów technicznych. Wielka szkoda, bo to przecież drzwi do ciekawej i dobrze płatnej pracy, np. w nowoczesnym przemyśle. Sztuczna inteligencja, współpraca ludzi i robotów, wirtualna rzeczywistość – kiedyś science-fiction, dziś to podstawa produkcji w nowoczesnych fabrykach – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka, Dyrektorka Komunikacji Marketingowej i Relacji Zewnętrznych MBMPL. – Naszą ambicją jest przełamywanie stereotypów i przekonanie dziewczyn, że kierunki technologiczne i inżynierskie już dawno przestały być „typowo męską” domeną. To szansa na życiowe spełnienie i zawodowy sukces także dla kobiet – dodaje.
„Girls GO Technology” realizowany jest we współpracy z Geek Girls Carrots, Randstad Polska, Politechniką Wrocławską – Wydziałem Techniczno-Przyrodniczym w Legnicy, WSSE „INVEST-PARK”, Klastrem Edukacyjnym Invest in EDU oraz firmą Siemens Polska. Tegoroczny projekt odbył się w dwóch etapach – pierwszy pozwolił określić mocne strony, predyspozycje oraz talenty uczestniczek, które wzięły udział w zorganizowanym w maju spotkaniu. Drugi, składający się z cyklu pięciu warsztatów, był realizowany już z piętnastką uczennic, które wyraziły chęć związania swojej przyszłości z branżą STEM.
Warsztaty trwały od czerwca do grudnia. Uczestniczki uczyły się tworzyć strony www, poznały podstawy digital marketingu, SEO, reklam i prywatności w sieci, uczyły się tworzyć biznes plany, ćwiczyły wystąpienia publiczne, tworzyły chatboty, zastanawiały się czy sztuczna inteligencja zawładnie światem. W programie znalazło się także „oswajanie” zagadnień związanych z cyfryzacją i digitalizacją produkcji. Uczestniczki dowiedziały się m.in. jak w przemyśle wykorzystuje się wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość oraz czym jest tzw. cyfrowy bliźniak.
– Program warsztatów został pomyślany tak, żeby pokazać dziewczynom jak technologia wpływa na życie każdego z nas i jak jest wykorzystywana w nowoczesnym przemyśle. Z drugiej strony, bardzo zależało nam na tym, żeby dostarczyć naszym uczestniczkom praktycznej wiedzy, która przyda im się w projektowaniu zawodowej przyszłości. Była więc sztuczna inteligencja i wirtualna wycieczka po „smart factory”, ale ostatni, grudniowy warsztat poświęciliśmy np. nauce pisania cv i orientacji na rynku pracy – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka.
Jednym z celów projektu było także „oswojenie” z nowo budowaną fabryką Mercedes-Benz w Jaworze. Zakład wpisuje się w tzw. czwartą rewolucję przemysłową (Przemysł 4.0.), która zasadza się na wykorzystaniu bardzo inteligentnych maszyn pozwalających na zarządzanie informacjami w czasie rzeczywistym czy cyfrowe zarządzanie produkcją. W procesie produkcyjnym wykorzystana zostanie np. rozszerzona rzeczywistość (AR), którą poznawały dziewczyny podczas warsztatów oraz analizy Big Data, wspierające produkcję i montaż. Zakład będzie także całkowicie neutralny pod względem emisji CO2 – podstawą przyjaznej dla środowiska energii będą źródła odnawialne: wiatr i biomasa.
– W Jaworze powstaje jedna z najnowocześniejszych fabryk na świecie. Uczestniczki „Girls GO Technology” to jej najbliższe sąsiadki. Zależy nam, żeby jak najwięcej z nich widziało dla siebie miejsce w Przemyśle 4.0 i w inteligentnych fabrykach jak ta, którą budujemy w Jaworze. Ocena projektu przez uczestniczki pozwala nam sądzić, że tak właśnie będzie – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka. – Dziewczyny chwalą program, atmosferę, przygotowanie i cierpliwość prowadzących. Najfajniejsze jest to, że dzięki zajęciom „połknęły” bakcyla nowych technologii i mówią o nich ze zdecydowanie większą śmiałością – dodaje.
Projekt „Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię” będzie kontynuowany także w 2019 r. Nabór nowych uczestniczek odbędzie się już w styczniu, a cykl warsztatów potrwa od lutego do czerwca.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
A kiedy warsztaty dla facetów?