26
1
Mercedes-Benz zmodernizował design nadwozia i wnętrza, pakiet techniczny oraz wyposażenie linii GLE i GLE Coupé wprowadzonych, odpowiednio, w 2018 i 2019 r. Zaktualizowane modele będą trafiać do europejskich dealerów w Europie od lipca 2023 r.
Mercedes-Benz GLE i jego usportowiona odmiana, GLE Coupé, mogą z powodzeniem służyć jako samochody rodzinne, auta rekreacyjne, towarzysze dalekich podróży oraz transportery ładunków. Standardowy na europejskich rynkach napęd na obie osie 4MATIC pozwala bezpiecznie przejechać nawet w miejscach o słabej przyczepności, a w terenie umożliwia pokonywanie zboczy o nachyleniu do 45 stopni. Z uciągiem do 3,5 tony GLE i GLE Coupé mogą holować przyczepę do przewozu koni, cenny pojazd zabytkowy albo większą przyczepę kempingową. Zmiany dotyczą także wariantów AMG, w tym serii 53, która oferuje teraz wyższy moment obrotowy i lepsze osiągi. Większość posiadaczy Mercedesów GLE raczej nie holuje koni, ale fani tej marki z całą pewnością są ciekawi, co nowego wprowadzono do zmodernizowanego GLE i GLE Coupé.
Cała gama silnikowa odświeżonych GLE i GLE Coupé została zelektryfikowana. Dotychczasowe wersje spalinowe otrzymały 48-woltową instalację elektryczną układu miękkiej hybrydy z alternatorem zintegrowanym z rozrusznikiem (ISG). Oprócz tego w ofercie pojawiają się również ulepszone hybrydy plug-in czwartej generacji. Większość zmodernizowanych wariantów silnikowych nowego GLE dysponuje wyższą mocą dotychczasowych wersji. Najwięcej zyskał model GLE 400 e 4Matic, czyli hybryda plug-in, która po modernizacji jest mocniejsza o 41 KM.
Hybrydy plug-in korzystają z silnika synchronicznego z magnesami trwałymi o mocy 136 KM. Moc systemowa to maks. 381 KM oraz systemowy moment obrotowy do 750 Nm. Z nieco zwiększonym zasięgiem w trybie elektrycznym – do 109 km według WLTP – większość codziennych podróży można odbywać wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego. Udoskonalony program jazdy hybrydowej aktywuje tryb w pełni elektryczny na najbardziej odpowiednich odcinkach trasy, np. w mieście. Zaktualizowany program Off-Road pozwala natomiast korzystać z jazdy całkowicie elektrycznej także w terenie.
Zaktualizowane hybrydy plug-in w GLE mają teraz na pokładzie ładowarkę prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW. Ponadto na życzenie dostępna jest opcjonalna szybka ładowarka prądu stałego (DC) o mocy 60 kW.
Udoskonalony zestaw asystentów wspierających kierowcę w nowym GLE obejmuje m.in.: aktywnego asystenta odległości Distronic, asystenta rozpoznawania znaków drogowych, czy aktywnego asystenta kierowania (adaptacyjne prowadzenie po pasie ruchu). Ponadto w GLE można liczyć na pakiet parkowania z zestawem kamer 360° wspomagający kierowcę podczas zajmowania równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych oraz ich opuszczania. Aktywny asystent parkowania działa teraz również w trybie holowania. Nowością jest funkcja „wirtualnej maski” – w off-roadowym trybie jazdy centralny ekran prezentuje wirtualny widok spod przedniej części samochodu, co znacząco ułatwia poruszanie się w bardziej wymagającym terenie.
Ponadto system pokładowy MBUX najnowszej generacji automatycznie rozpoznaje fakt podpięcia przyczepy do instalacji elektrycznej pojazdu. Auto wspomaga wówczas planowanie trasy podróży z przyczepą uwzględniając między innymi szerokości i wysokości przejazdów oraz ograniczenia wagowe. Parametry przyczepy definiuje się w menu systemu MBUX, które pojawia się automatycznie, gdy tylko zostanie ona podłączona do instalacji pojazdu. Klienci mają do wyboru opcję bagażnika rowerowego i dwa rozmiary przyczep, mogą też ustawić własny limit szybkości. Co więcej, asystent rozpoznawania znaków drogowych wyświetla jedynie prędkości dopuszczalne dla zestawu samochód/przyczepa. A gdy aktywne są adaptacyjny tempomat DISTRONIC i Aktywny asystent limitu prędkości, GLE rozpędzi się tylko do odpowiedniego ograniczenia.
Zmiany są subtelne, ale widoczne. Nowy przedni zderzak ma teraz bardziej wyraziste kształty, osłona chłodnicy zyskała dwie chromowane listwy, chromem pokryto również oprawę zewnętrznych wlotów powietrza. Nowością jest też styl świateł do jazdy dziennej. W przypadku standardowych reflektorów LED High Performance sygnatura świateł obejmuje dwa punkty świetlne, a rozpoznawalność opcjonalnych reflektorów MULTIBEAM LED zapewniają cztery takie punkty. Projektanci zmienili również wypełnienie tylnych lamp, które w GLE mają dwa poziome bloki, a w GLE Coupé – dwa pasy.
Mercedes powiększył też paletę lakierów do wyboru oraz dorzucił zoptymalizowane aerodynamicznie nowe wzory obręczy kół z lekkich stopów w rozmiarze 19 i 20 cali. W przypadku wersji AMG pojawił się nowy wzór felg 21″.
Kolejną nowością na pokładzie GLE i GLE Coupé jest nowa kierownica z polami dotykowymi na poziomych ramionach. Elementy sterujące po lewej i prawej stronie pozwalają kierowcy obsługiwać oba wyświetlacze bez odrywania dłoni od wieńca.
Wzrok w odnowionym wnętrzu w szczególności przyciąga chromowane wykończenie środkowych i bocznych wlotów powietrza, które wcześniej miały czarne krawędzie, a teraz wzbogaciły się o galwanizowaną oprawę z prawdziwego metalu – tak jak w przypadku Mercedesa-Maybacha GLS. Paletę kolorystyczną kabiny uzupełniają kombinacje czerni i beżu (GLE SUV) oraz czerni i brązu (GLE SUV i GLE Coupé). Sportową atmosferę zapewnia połączenie czerni z czerwienią, zarezerwowane wyłącznie dla coupé i w połączeniu z linią AMG. Ciekawostką są również opcjonalne gniazda USB o mocy aż 100 W.
System multimedialny z MBUX w połączeniu z nagłośnieniem przestrzennym Burmester pozwala na elastyczną konfigurację brzmienia, obsługę wielu serwisów strumieniowych z muzyką online, czy obsługę standardu Dolby Atmos. System audio liczy 13 głośników z 13 osobnymi kanałami wzmacniacza o łącznej mocy 590 watów.
Nowe wydania GLE i GLE Coupé otrzymały drugą generację systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Funkcje związane z samochodem obsługuje się za pośrednictwem dwóch ekranów LCD o przekątnej 12,3”. Interfejsy Apple CarPlay i Android Auto są teraz dostępne bezprzewodowo.
Dzięki aktywacji usług online w aplikacji Mercedes me asystent głosowy „Hej Mercedes” ma być mądrzejszy i zdolny do nauki zwyczajów użytkownika. Podróżujący mogą wywoływać określone funkcje nawet bez wypowiadania hasła „Hej Mercedes” (na przykład odebrać połączenie telefoniczne). W razie potrzeby asystent objaśni wyposażenie samochodu – pomoże podłączyć smartfon przez Bluetooth lub wskaże, gdzie znaleźć apteczkę. Za pomocą poleceń głosowych można sterować też coraz większą ilością funkcji auta, jak choćby oświetleniem kabiny czy roletami.
Co ciekawe nowy system MBUX pozwala również kontrolować z wnętrza samochodu również… wnętrze domu, pod warunkiem wyposażenia naszego lokum w odpowiedni osprzęt smart home. Nowe funkcje MBUX Smart Home w GLE SUV i GLE Coupé pozwalają zdalnie sterować temperaturą w domu, oświetleniem, czy innymi smart urządzeniami w naszym domu. Czujniki ruchu oraz kontakty okienne poinformują użytkownika o mile widzianych lub nieproszonych gościach. Wystarczy np. zapytać: „Hej Mercedes, czy teraz jest ktoś w moim domu?”. Producent deklaruje, że asystent odpowie coś w stylu: „Sprawdziłem. Ostatni wykryty ruch miał miejsce w kuchni, godzinę temu”. Nowe oprogramowanie może być oczywiście aktualizowane w pełni automatycznie i zdalnie, bez konieczności odwiedzania serwisu.
Także Mercedes-AMG unowocześnia swoje cenione serie modelowe GLE SUV i GLE Coupé. Z przodu zaktualizowane wydania można rozpoznać po zaprojektowanych na nowo diodowych światłach do jazdy dziennej. Serie 53 otrzymują również zmodyfikowany przedni zderzak z bocznymi wlotami powietrza o ekspresyjnych kształtach nawiązujących do prezencji 8-cylindrowych wersji 63. Z tyłu pojawiły się zmienione lampy LED. Przedni pas zyskał emblemat AMG zamiast gwiazdy Mercedesa. Standardem w GLE 63 S 4MATIC+ Coupé są nowe 22-calowe kute felgi z dziesięcioma podwójnymi ramionami. Na życzenie można je zamówić dla pozostałych odmian.
GLE 53 4MATIC+ łączy sportowy charakter z wysokim stopniem użyteczności na co dzień. Za bazę dla emocjonujących wrażeń z jazdy służy tu niezmieniony 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy 320 kW (435 KM) z podwójnym doładowaniem. Dzięki aktualizacji oprogramowania oraz zastosowaniu większej turbosprężarki dział rozwoju AMG zwiększył maksymalny moment obrotowy z 520 do 560 Nm. Co więcej, silnik jeszcze bardziej spontanicznie reaguje na polecenia kierowcy, a czas potrzebny na przyspieszenie od 0 do 100 km/h skrócił się z 5,3 do 5,0 s.
Z kolei topowy GLE 63 S 4MATIC+ to propozycja dla tych, którzy nie chcą iść na kompromis – ekstremalnie sportowy charakter spotyka się tu z ponadprzeciętnymi właściwościami jezdnymi w terenie przy zachowaniu codziennej funkcjonalności. Sercem serii 63 jest sprawdzony 4,0-litrowy silnik V8 biturbo AMG o mocy 450 kW (612 KM). Oba silniki w wersjach AMG są zelektryfikowane za pomocą rozrusznika zintegrowanego z alternatorem (ISG) i 48-woltowej instalacji elektrycznej. ISG łączy rozrusznik oraz alternator w jeden mocny silnik elektryczny i jest montowany pomiędzy jednostką spalinową oraz skrzynią biegów. Odpowiada on także za funkcje hybrydowe, takie jak boost (dodatkowa siła napędowa), rekuperacja energii, zmiana punktu obciążenia, żeglowanie oraz praktycznie niezauważalne ponowne uruchomienie silnika w ramach funkcji start/stop.
Na koniec jeszcze wideo prezentujące zmodernizowanego Mercedesa GLE:
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara.Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara.Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara.Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara.Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Zostaw komentarz: