Mercedes-Benz klasy S – rodowód i historia
Bogate tradycje klasy S sięgają początków marki Mercedes u progu XX wieku - to flagowe auto uważane jest za pioniera samochodowej inżynierii. Przybliżamy historię urodziwych limuzyn ze Stuttgartu.
Od W 187 do „pontona” (1951-1959)
Bezpośrednia linia rodowa Klasy S w okresie powojennym rozpoczyna się wraz z modelem 220 (W 187). Jego premiera w 1951 roku – po zakończeniu pierwszego etapu odbudowy Niemiec – oznaczała powrót Mercedes-Benz do segmentu aut luksusowych. Trzy lata później pojawił się zupełnie nowy model o tej samej nazwie. Nowy typ 220 (W 180) to pierwszy Mercedes-Benz z silnikiem 6-cylindrowym i ultranowoczesną, opływową karoserią typu „ponton”, zapewniającą niespotykany dotąd poziom komfortu. Wraz z debiutem odnowionej, mocniejszej wersji 220 S w 1956 roku, oznaczenie „S” stało się nieodłącznym elementem topowych modeli Mercedes-Benz. Rok 1958 to debiut 220 SE (W 128) – jeszcze mocniejszej odmiany, zaopatrzonej w silnik z wtryskiem paliwa, podobnie jak luksusowa limuzyna 300 d (W 189), zaprezentowana rok wcześniej.
fot. Mercedes-Benz |
Od skrzydeł do szybkiej limuzyny (1959-1972)
„Skrzydlaki” wprowadzone w roku 1959 (220, 220 S oraz 220 SE z serii W 111) zyskały swój przydomek za sprawą przydatnego podczas parkowania wyprofilowania tylnych błotników. Ich kształt przypominał „płetwy”. Nowa generacja reprezentowała szczególny postęp w historii motoryzacji – po raz pierwszy nadwozie ze strefami zgniotu projektu Béli Barényi znalazło zastosowanie w seryjnym samochodzie. Flagowy model 300 SE (W 112) z zawieszeniem pneumatycznym i nową przekładnią automatyczną ujrzał światło dzienne w 1961 roku. Dwa lata później dołączyła do niego wersja z dłuższym o 10 cm rozstawem osi, oferująca dodatkową przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnego rzędu.
W 1965 roku „skrzydlaki” ustąpiły miejsca limuzynom 108 i 109. Poza modelami z konwencjonalnymi, stalowymi sprężynami, serię 109 (wyróżniającą się przedłużonym o 10 cm rozstawem osi) oferowano także z zawieszeniem pneumatycznym. Na czele gamy stanął topowy wariant 300 SEL 6.3, zaprezentowany w 1968 roku, wyposażony w mocny silnik V8 wprost z limuzyny Mercedes-Benz 600. Poza wyjątkowym poziomem komfortu i najwyższej próby wykończeniem, oferował on osiągi godne samochodów sportowych.
Seria 116 (1972-1980)
Imię typoszeregu 116, debiutującego w 1972 roku, pozostawiło trwały ślad w gamie Mercedes-Benz – od tej pory wszystkie topowe limuzyny są oficjalnie znane jako Klasa S. Nowe nazewnictwo szło w parze z licznymi innowacjami, ustanawiającymi standardy w dziedzinie bezpieczeństwa i komfortu. Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa obejmowała odporny na zderzenia zbiornik paliwa, bezpieczne, czteroramienne koło kierownicy, chroniące przed brudem boczne okna, większe przednie lampy, a także żebrowane tylne światła. Rok 1977 to debiut pierwszej w klasie limuzyny z silnikiem Diesla. Model 300 SD, początkowo dostępny wyłącznie na rynku północnoamerykańskim, był również pierwszym w historii seryjnym samochodem napędzanym turbodieslem. Rok później Klasa S – również jako pierwsza w historii – otrzymała układ ABS, pozwalający na zachowanie sterowności nawet w sytuacji awaryjnego hamowania. Ta przełomowa innowacja jest dzisiaj standardem wśród aut wszystkich klas.
fot. Mercedes-Benz |
Seria 126 (1979-1991)
Transfer technologii z Klasy S do pozostałych modeli Mercedes-Benz i pojazdów konkurencji uczynił z niej prawdziwego trendsettera. Poduszka powietrzna, teraz kluczowy element samochodowego bezpieczeństwa, zadebiutowała w 1981 roku w serii 126, wprowadzonej na rynek dwa lata wcześniej. Inne znaki szczególne modelu to m.in. aerodynamicznie ukształtowane nadwozie i lekka konstrukcja. „126” miała swoje zasługi również w dziedzinie designu – po raz pierwszy w historii aut Mercedes-Benz chromowane zderzaki ustąpiły miejsca wykonanym z tworzywa, odpornym na „szkody parkingowe”. Początkowo uznane przez niektórych za niezbyt wyszukane, linie serii 126 wkrótce zyskały miano ponadczasowych i eleganckich w każdym calu.
Seria 140 (1991-1998)
W 1991 roku na drogi wyjechała nowa doskonałość Mercedes-Benz. Twórcy serii 140 dążyli do osiągnięcia maksymalnego poziomu komfortu – nie tylko przez powiększenie wymiarów samochodu czy zastosowanie podwójnych szyb w celu optymalnej izolacji akustycznej. Model 600 SE/SEL był pierwszym Mercedesem zasilanym silnikiem V12. Seria 140 zapisała się w historii motoryzacji również jako pionier w dziedzinie bezpieczeństwa: w 1995 roku system kontroli stabilności ESP® trafił do standardowego wyposażenia odmian V12 i opcjonalnego odmian V8. Rok później dołączył do niego system wspomagania hamowania BAS.
Seria 220 (1998-2005)
Mniej kilogramów i jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa oraz wygody – oto główne cele projektantów kolejnej generacji Klasy S, zaprezentowanej w 1998 roku. Mimo porzucenia zwiększających masę samochodu rozwiązań, takich jak podwójne szyby, nowy model znów podwyższał poprzeczkę w dziedzinie komfortu, w czym zasługa między innymi elektronicznie sterowanego zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC, systemu multimedialnego COMAND oraz innowacyjnej funkcji kontroli odległości DISTRONIC. Wprowadzony w 1999 roku układ Active Body Control (ABC) ograniczał przechyły nadwozia, zapewniając niespotykany poziom dynamiki jazdy. Nawiązująca do stylizacji karoserii architektura kokpitu tworzyła niepowtarzalną atmosferę wnętrza Klasy S. Po raz pierwszy w ofercie pojawił się wariant AMG – S 55 AMG – porywający klientów osiągami i prowadzeniem. Jesienią 2002 roku topowa odmiana „cywilna”, pozbawiona emblematów AMG – S 600 – została wzmocniona i przekroczyła magiczną barierę 368 kW (500 KM). W tym samym czasie wyposażenie serii 220 wzbogaciło się o przełomowy system PRE-SAFE, zdolny przygotować samochód do nieuchronnego zderzenia poprzez automatyczne zainicjowanie działań mających na celu optymalną ochronę kierowcy i pasażerów. W ramach modernizacji, Klasa S po raz pierwszy zyskała także inteligentny, stały napęd na obie osie 4MATIC.
Seria 221 (2005-2013)
Produkowana od 2005 roku seria 221 łączy wyrazistą stylizację karoserii z luksusowo wykończoną kabiną. Zaawansowany system multimedialny COMAND z kontrolerem zlokalizowanym na tunelu centralnym pozwala na szybką i intuicyjną obsługę coraz bardziej zaawansowanych funkcji samochodu. Inne pionierskie osiągnięcia obejmują aktywny system Night View Assist, układ kontroli odległości DISTRONIC PLUS oraz Brake Assist Plus, uzupełniony w 2006 roku o system PRE-SAFE z autonomicznym, częściowym hamowaniem. Kolejne układy wspomagające – Blind Spot Assist, Lane Keeping Assist oraz Speed Limit Assist – zwiększają aktywne bezpieczeństwo i zbliżają Klasę S do wizji jazdy wolnej od wypadków. Seria 221 ustanawia także nowe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa fizjologicznego, co wykazały pomiary tętna różnych kierowców. Model udowodnił, że kolejne pokolenia Klasy S ustanowiły znakomity poziom… który wciąż można podnosić.
Zmodernizowana odmiana serii 221 wyjechała na drogi w 2009 roku. Do oferty dołączył wówczas model S 400 Hybrid – pierwszy luksusowy Mercedes-Benz z napędem hybrydowym i pierwszy produkowany seryjnie samochód z baterią litowo-jonową. Inne pierwszorzędne przykłady wydajności to czysty diesel S 350 BlueTEC z 2010 roku oraz modele S 350 i S 500 BlueEFFICIENCY z silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wreszcie, na początku 2011 roku, Mercedes-Benz wprowadził Klasę S z wyjątkowo oszczędną jednostką 4-cylindrową. Serce modelu S 250 CDI potrzebuje tyle paliwa, ile zużywa samochód kompaktowy – bez żadnych uszczerbków na osiągach i komforcie.
fot. Mercedes-Benz |
Korzenie Klasy S
Unikalna tradycja Klasy S nie zaczęła się od modelu 220 (W 187) w 1951 roku; jej korzenie sięgają samych początków marki Mercedes u progu XX wieku. Wczesnym, efektownym przykładem jest Mercedes-Simplex 60 PS, zaprezentowany w 1903 roku. Egzemplarz z 1904 roku, należący niegdyś do Emila Jelinka, kluczowego bohatera historii marki Mercedes, stanowi dzisiaj jeden z najbardziej spektakularnych eksponatów w kolekcji Mercedes-Benz Classic.
W kolejnych latach w ofercie marek Mercedes i Benz na stałe gościły modele luksusowe – najczęściej z nadwoziami otwartymi. Przemiany nadeszły w połowie lat 20., wraz z opracowywaniem coraz mocniejszych jednostek i popularyzacją samochodu, za którą nie były w stanie nadążyć publiczne drogi. Bezpieczne prowadzenie, optymalna ochrona przed wiatrem, deszczem i kurzem oraz komfort kabiny nabrały wówczas wyjątkowego znaczenia, a wersje otwarte zaczęły ustępować miejsca zadaszonym limuzynom – wśród nich m.in.: modelom 50/70/100 PS oraz 24/100/140 PS z 6-cylindrowymi jednostkami wspomaganymi kompresorem, produkowanym pod marką Mercedes pod koniec 1924 roku. Dwa lata później połączenie niezależnych spółek Carla Benza i Gottlieba Daimlera pozwoliło na stworzenie Daimler-Benz AG. W 1928 roku do oferty nowej firmy trafił pierwszy Mercedes-Benz z silnikiem 8-cylindrowym – Nürburg 460 (W 08), który regularnie modernizowany pozostał w sprzedaży aż do 1939 roku. Od 1926 roku gamę luksusowych aut Mercedes-Benz otwierał 6-cylindrowy 12/55 PS, produkowany aż do premiery modelu 370 (W 10) w 1931 roku. Całkowicie nowy Mercedes-Benz 290 (W 18) dołączył do oferty w 1933 roku, a cztery lata później został zastąpiony przez model 320 (W 142).
Ekskluzywne limuzyny
Oprócz samochodów luksusowych, Mercedes-Benz od zawsze oferował samochody reprezentujące nieustanny rozwój. Samochody, które nie tylko spełniają najwyższe standardy w kwestii bezpieczeństwa, komfortu i stylu, ale jako modele absolutnie topowe dopasowane są do najbardziej wyrafinowanych wymogów i odzwierciedlają status ich właścicieli. Reprezentantem tej kategorii był „Super Mercedes” z 1930 roku, znany także jako 770. Napędzany doładowanym mechanicznie, 8-cylindrowym silnikiem o dużej pojemności, służył jako limuzyna koronowanych i niekoronowanych głów państw, świata przemysłu i finansów.
Mercedes Adenauer (1951-1962)
Po drugiej wojnie światowej Mercedes-Benz po raz kolejny zdominował klasę samochodów luksusowych. Model 300 (W 186) zadebiutował obok modelu 220 podczas pierwszego salonu samochodowego IAA we Frankfurcie nad Menem. Wówczas był to najszybszy produkowany seryjnie niemiecki samochód – osiągał prędkość maksymalną 160 km/h. Był również pierwszym w powojennych Niemczech autem rządowym i jak żaden inny reprezentował powrót kraju na arenę międzynarodową. Kanclerz Konrad Adenauer otrzymał jeden z pierwszych jego egzemplarzy w grudniu 1951 roku i od tej pory podróżował już tylko „300”. W konsekwencji model znany jest również jako „Mercedes Adenauer”. W 1957 roku został poddany modernizacji i otrzymał oznaczenie 300 d (W 189). Litera „d” oznaczała w tym wypadku czwartą wersję (po 300, 300 b i 300 c). Wyższą moc silnika pozwoliło uzyskać zastosowanie wtrysku paliwa. Dłuższy rozstaw osi i większa karoseria, podobnie jak opcjonalne wspomaganie kierowcy oraz klimatyzacja, zwiększały komfort i przełamywały ówczesne bariery komfortu. Klimatyzacja, nazywana wtedy „systemem chłodzenia”, była dostępna za dopłatą 3 500 marek – za podobną kwotę można było pod koniec lat 50. kupić nowego VW Garbusa.
fot. Mercedes-Benz |
Legendarny Mercedes-Benz 600 (1963-1981)
Półtora roku po tym, jak ostatni egzemplarz modelu 300 zjechał z taśm fabryki w Sindelfingen, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zadebiutował nowy okręt flagowy Mercedes-Benz. „600” (W 100) stanowiła wzorzec pojazdu najwyższej klasy: jej 6,3-litrowy silnik V8 zapewniał znakomite osiągi i pozwalał na osiągnięcie prędkości przekraczającej 200 km/h, a pneumatyczne zawieszenie gwarantowało optymalny komfort jazdy, podobnie jak automatyczna przekładnia oraz wspomaganie kierownicy. Unikalne wyposażenie z zakresu komfortu obejmowało hydrauliczne sterowanie przednich i tylnych foteli, drzwi i tylnej klapy oraz opcjonalnego szyberdachu. 5- lub 6-osobowa karoseria z rozstawem osi 320 cm była najczęściej dostosowana do indywidualnych zamówień klientów. Dodatkowo, Mercedes-Benz oferował 7- lub 8-osobową wersję z przedłużonym o 70 cm rozstawem osi, użytkowaną głównie jako limuzyna służb państwowych. W czerwcu 1981 r. zakłady w Sindelfingen opuścił ostatni, 2677. egzemplarz modelu. Prosto z fabryki pojechał do Untertürkheim, gdzie zajął honorowe miejsce w firmowej kolekcji Mercedes-Benz.
Teraźniejszość i przyszłość
Niemal 20 lat później firma po raz kolejny dominuje w segmencie luksusowych samochód: limitowane modele Maybach 57 i 62, budowane na indywidualne zamówienie, powstawały w zakładach w Sindelfingen w latach 2002-2012. Począwszy od roku 2013, Mercedes-Benz będzie kontynuował te wspaniałe tradycje w ramach gamy przyszłej generacji Klasy S (seria modelowa 222).
Historia Klasy S i jej poprzedników: najważniejsze fakty
Mercedes-Simplex 60 PS (1903-1905)
- Nowoczesny, 4-cylindrowy silnik o wysokiej pojemności z zaworami ssącymi umieszczonymi w głowicy
- Wydajna chłodnica o strukturze plastra miodu
- Długi rozstaw osi i nisko położony środek ciężkości
Mercedes-Benz Nürburg, W 08 (1928-1933)
- Pierwszy seryjny Mercedes-Benz z 8-cylindrowym silnikiem
- Luksusowe i przestronne nadwozie Pullman
- Skrzynia biegów z długim przełożeniem jako wyposażenie specjalne (od 1931 roku w związku ze zwiększeniem pojemności)
Mercedes-Benz 770 „Super Mercedes”, W 07 oraz W 150 (1930-1943)
- Pierwszy seryjny Mercedes-Benz z 8-cylindrowym silnikiem doładowanym mechanicznie
- Układ zapłonowy z dwiema świecami na cylinder
- Rama rurowa (od 1938 roku)
- Tylna oś De Dion (od 1938 roku)
Mercedes-Benz 320, W 142 (1937-1942)
- Wydajna, 6-cylindrowa jednostka
- Skrzynia biegów z czterema zsynchronizowanymi przełożeniami, zdalnie uruchamiany nadbieg od 1939 roku
- Szeroka gama wersji nadwoziowych: sedan, sedan streamline, limuzyna Pullman (od 1939 roku przedłużona), kilka odmian otwartych
Mercedes-Benz 300, W 186 oraz W 189 (1951-1962)
- Nowoczesny, 6-cylindrowy silnik górnozaworowy
- Wtrysk paliwa do kolektora (od 1957 roku)
- Elektrycznie sterowana belka zawieszenia, regulująca prześwit z tyłu samochodu przy dużym obciążeniu
- Ogrzewanie z dmuchawami jako wyposażenie standardowe
- Klimatyzacja jako wyposażenie dodatkowe (od 1958 roku)
- Wspomaganie kierownicy jako wyposażenie dodatkowe (od 1958 roku)
Mercedes-Benz 220, W 187 (1951-1954)
- Nowoczesny, 6-cylindrowy silnik górnozaworowy
- Ogrzewanie z dmuchawami jako wyposażenie dodatkowe
Mercedes-Benz 220 a/220 S/220 SE, W 180/W 128 (1954-1959)
- Zintegrowana konstrukcja nadwozia
- Większa przestronność i komfort dzięki nowoczesnej stylizacji typu „ponton”
- Rama pomocnicza przedniego zawieszenia
- Jednoprzegubowa oś wahliwa z nisko położonym środkiem obrotu
- Hamulce bębnowe z dodatkowym chłodzeniem
- Ogrzewanie z dmuchawami jako wyposażenie standardowe, osobno regulowane dla kierowcy i pasażera z przodu
- Zautomatyzowane sprzęgło Hydrak jako wyposażenie dodatkowe (od 1957 roku)
- Wtrysk paliwa do kolektora (220 SE, od 1958 roku)
Mercedes-Benz od 220 b do 300 SE/300 SE long, W 111/W 112 (1959-1965)
- Kabina pasażerska ze strefami zgniotu (przednią i tylną)
- Kierownica i elementy kabiny z miękkich tworzyw, zaprojektowane w celu ograniczenia obrażeń w razie wypadku
- Hamulce tarczowe (300 SE, od 1961 roku)
- Dwuobwodowy układ hamulcowy (od 1963 roku)
- Zawieszenie pneumatyczne (300 SE, od 1961 roku)
- Wersja przedłużona (300 SE, od 1963 roku)
- Centralny zamek jako wyposażenie dodatkowe (300 SE w wersji z przedłużonym rozstawem osi)
Mercedes-Benz 600, W 100 (1963-1981)
- Mocny silnik V8 o dużej pojemności
- 4-biegowa przekładnia automatyczna
- Dwuobwodowy, tarczowy układ hamulcowy
- Pneumatyczne zawieszenie
- Wspomaganie kierownicy
- System hydraulicznego sterowania foteli, otwierania i zamykania drzwi oraz tylnej klapy
- Elektronicznie sterowany system ogrzewania i wentylacji
Mercedes-Benz od 250 S do 300 SEL 6.3, W 108/W 109 (1965-1972)
- Bezpieczny układ kierowniczy (od 1967 roku)
- Zawieszenie pneumatyczne (300 SEL, 300 SEL 6.3, 300 SEL 3.5)
- Topowy model 300 SEL 6.3 z silnikiem V8 o mocy 184 kW (250 KM) i osiągami samochodu sportowego (od 1968 roku)
Mercedes-Benz Klasy S, seria 116 (1972-1980)
- Pierwszy model oficjalnie pod nazwą „Klasa S”
- Integralna koncepcja bezpieczeństwa: czteroramienna kierownica z miękkim wieńcem, bezpieczne klamki drzwi, zbiornik paliwa zamontowany nad tylną osią, widoczne z boku kierunkowskazy, odporne na zabrudzenia klosze tylnych lamp i boczne szyby
- System ABS jako wyposażenie dodatkowe od 1978 roku
- Tempomat jako wyposażenie dodatkowe (od 1975 roku)
- Przednia oś z podwójnymi wahaczami
- Samopoziomujące, hydropneumatyczne zawieszenie (450 SEL 6.9, od 1975 roku)
- Automatyczna przekładnia z konwerterem momentu obrotowego jako wyposażenie opcjonalne (standard w modelach: 450 SE, 450 SEL oraz 450 SEL 6.9)
- Pierwsza luksusowa limuzyna z silnikiem Diesla i pierwszy produkowany seryjnie samochód napędzany turbodieslem (300 SD, od 1978 roku)
Mercedes-Benz Klasy S, seria 126 (1979-1991)
- Nadwozie z rozwidlonymi podłużnicami; pierwszy produkowany seryjnie samochód spełniający normy dla zderzeń z przeszkodą
- Niski współczynnik oporu powietrza: cd = 0,37
- Nowe silniki V8 z aluminiowym blokiem
- Katalizator jako wyposażenie dodatkowe (od 1985 roku) i seryjne (od 1986 roku)
- Elektrycznie sterowana kolumna kierownicza jako wyposażenie dodatkowe (od 1985 roku)
- Poduszka powietrzna dla kierowcy i napinacze pasów bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera z przodu jako wyposażenie dodatkowe (od 1981 roku)
- Poduszka powietrzna dla pasażera z przodu (od 1988 roku)
- Automatyczna blokada mechanizmu różnicowego jako wyposażenie dodatkowe dla wersji z silnikami 6-cylindrowymi (od 1985 roku)
- ASR (kontrola trakcji) jako wyposażenie dodatkowe dla wersji V8 (od 1985 roku)
- Największy sukces sprzedażowy wśród luksusowych limuzyn Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Klasy S, seria 140 (1991-1998)
- Silniki benzynowe z czterema zaworami na cylinder
- Pierwszy produkowany seryjnie Mercedes-Benz z 12-cylindrowym silnikiem – najmocniejszy wówczas samochód osobowy na świecie (600 SE, 600 SEL)
- Turbodiesel 300 SD dostępny na światowych rynkach
- Zaprojektowany z myślą o wysokim udziale materiałów nadających się do przetworzenia i całkowitym wyeliminowaniu chlorofluorowęglowodorów
- 5-stopniowa przekładnia automatyczna z elektronicznym sterowaniem (standard dla wersji V8 i V12 od 1995 roku)
- Parametryczna przekładnia kierownicza z progresywnym układem wspomagania
- Podwójne szyby w celu redukcji hałasu w kabinie
- Automatyczna klimatyzacja z filtrem węglowym i sensorami CO/NOx jako wyposażenie standardowe (S 600) lub dodatkowe
- Elektrycznie składane boczne lusterka
- Funkcja domykania drzwi i klapy bagażnika jako wyposażenie dodatkowe
- Urządzenia elektroniczne obsługiwane za pośrednictwem magistrali CAN
- Boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu (od 1996 roku)
- Zawieszenie z regulacją siły tłumienia (ADS) jako wyposażenie dodatkowe
- System ESP® jako wyposażenie standardowe (S 600 od 1995 roku) lub dodatkowe (S 420, S 500 od 1995 roku)
- Brake Assist (BAS, od 1996 roku)
- Elektroniczny system wspomagania parkowania PARKTRONIC jako wyposażenie standardowe (S 600, od 1995 roku) lub dodatkowe (od 1995 roku)
- System nawigacji Auto Pilot System (APS) jako wyposażenie dodatkowe (od 1995 roku)
- System alarmowy TELE-AID jako wyposażenie dodatkowe (od 1997 roku)
- System kontroli głosowej LINGUATRONIC jako wyposażenie dodatkowe (od 1996 roku)
- Reflektory ksenonowe z dynamiczną kontrolą zasięgu jako wyposażenie dodatkowe (od 1996 roku)
Mercedes-Benz Klasy S, seria 220 (1998-2005)
- Nadwozie o lekkiej konstrukcji, zbudowane z zastosowaniem materiałów ograniczających masę własną (wysokowytrzymała stal, aluminium, tworzywa sztuczne)
- Współczynnik oporu powietrza cd = 0,27
- Automatyczny system odłączania cylindrów jako wyposażenie standardowe (S 600) lub dodatkowe (S 500)
- 7-stopniowa przekładnia automatyczna 7G-TRONIC z elektronicznym sterowaniem (S 430 i S 500 od 2004 roku)
- Zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z elektroniczną kontrolą siły tłumienia ADS
- Układ Active Body Control (ABC) jako wyposażenie dodatkowe (standard w S 600)
- Dodatkowe kierunkowskazy zintegrowane z obudowami bocznych lusterek
- Automatycznie włączane i wyłączane światła drogowe
- System multimedialny COMAND z dynamicznym układem nawigacji jako wyposażenie dodatkowe
- Kurtyny powietrzne
- Boczne poduszki powietrzne dla pasażerów tylnych siedzeń
- Dwustopniowa poduszka czołowa dla pasażera z przodu
- Napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły napięcia dla pasażerów tylnych siedzeń
- Boczne okna z laminowanego szkła
- Wielostrefowa klimatyzacja automatyczna dla poszczególnych miejsc z ustawieniami dostosowanymi do nasłonecznienia
- Luksusowe fotele z wentylacją i dynamicznymi, multikonturowymi oparciami jako wyposażenie dodatkowe
- Układ kontroli odległości DISTRONIC jako wyposażenie dodatkowe
- Dostęp bezkluczykowy KEYLESS GO i autoryzacja kierowcy jako wyposażenie dodatkowe
- Reflektory biksenonowe z dynamiczną kontrolą zasięgu jako wyposażenie dodatkowe (od 2002 roku, standard w S 600)
- System PRE SAFE® (od 2002 roku)
- Turbodiesel V8 z aluminiowym blokiem (S 400 CDI)
- Permanentny napęd na cztery kola 4MATIC jako wyposażenie dodatkowe (S 430 i S 500 od 2002 roku)
Mercedes-Benz Klasy S, seria 221 (2005-2013)
- Współczynnik oporu powietrza cd = 0,26
- Pierwszy samochód z certyfikatem środowiskowym
- 7-stopniowa przekładnia automatyczna 7G-TRONIC z elektronicznym sterowaniem i dźwignią DIRECT SEECT przy kolumnie kierownicy
- System Active Body Control (ABC) z układem chroniącym przed skutkami bocznego wiatru jako wyposażenie dodatkowe (standard w S 600)
- System ADAPTIVE BRAKE
- Brake Assist Plus jako wyposażenie dodatkowe
- Układ kontroli odległości DISTRONIC PLUS (hamowanie do całkowitego zatrzymania) jako wyposażenie dodatkowe
- Układ PRE-SAFE z funkcją autonomicznego, częściowego hamowania (od 2006 roku) i autonomicznego hamowania awaryjnego (od 2009 roku) jako wyposażenie dodatkowe
- Zaawansowany system COMAND z kontrolerem na tunelu środkowym
- Funkcja SPLITVIEW jako wyposażenie dodatkowe (od 2009 roku)
- Park Assist jako wyposażenie dodatkowe
- Panoramiczny uchylany/odsuwany dach jako wyposażenie dodatkowe
- Aktywny system Night View Assist jako wyposażenie dodatkowe
- Blind Spot Assist jako wyposażenie dodatkowe (od 2007 roku, aktywny system Blind Spot Assist od 2010 roku)
- Lane Keeping Assist jako wyposażenie dodatkowe (od 2009 roku, aktywny system Lane Keeping Assist od 2010 roku)
- Adaptive Highbeam Assist jako wyposażenie dodatkowe (od 2009 roku)
- Speed Limit Assist jako wyposażenie dodatkowe (od 2009 roku)
- Pierwszy samochód luksusowy z hybrydowym układem napędowym i baterią litowo-jonową (S 400 HYBRID, od 2009 roku)
- Pierwsza Klasa S z jednostką 4-cylindrową (S 250 CDI, od 2010 roku)
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: