Mercedes-Benz jest już od 125 lat w motorsporcie
W 2019 roku Mercedes-Benz świętował nie lada rocznicę – 125-lecie swoich aktywności w sporcie motorowym. Dla producenta spod znaku trójramiennej gwiazdy był to genialny rok: Srebrne Strzały uplasowały się na szczycie klasyfikacji zespołowej w swoim debiutanckim podejściu do Formuły E, a Mercedes-AMG.
Petronas świętował szóste z rzędu podwójne Mistrzostwo Świata Formuły 1. Wciąż silna jest też pamięć sukcesów coupé SLC z serii C 107 i jego zwycięstw w rajdach długodystansowych sprzed 40 lat, w tym z udziałem Sobiesława Zasady i Andrzeja Zembrzuskiego.
Kwartet V8: nieco ponad 40 lat temu, po pokonaniu 5668 wyczerpujących kilometrów, Hannu Mikkola i Arne Hertz zwyciężyli w 11. Rajdzie Wybrzeża Kości Słoniowej – Bandama (9-14 grudnia 1979 r.). Do mety dowiózł ich Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 (C 107) z silnikiem V8, podobnie jak trzy kolejne ekipy w składzie: Björn Waldegård i Hans Thorszelius (2. miejsce), Andrew Cowan i Klaus Kaiser (3. miejsce) oraz Vic Preston Jr. i Mike Doughty (4. miejsce).
Luksusowi zwycięzcy: epoka rajdowych sukcesów modelu SLC, bazującego na sportowo-luksusowym coupé Mercedes-Benz, rozpoczęła się w roku 1978 i trwała do 1980 r. Prócz czterokrotnego zwycięstwa sprzed 40 lat samochód odniósł inne spektakularne sukcesy: w 1978 r. Andrew Cowan i Colin Malkin oraz Sobiesław Zasada i Andrzej Zembrzuski za kierownicą rajdowych Mercedesów 450 SLC świętowali podwójne zwycięstwo w południowoamerykańskim rajdzie Vuelta a la América del Sud. Trzy następne miejsca też zajęły samochody spod znaku trójramiennej gwiazdy – w tym kolejne coupé SLC. W 1980 roku Björn Waldegård i Hans Thorszelius oraz Jorge Recalde i Nestor Straimel w 500 SLC zwyciężyli w Rajdzie Wybrzeża Kości Słoniowej – Bandama. Zwycięski wóz z 1980 roku można zobaczyć w Muzeum Mercedes-Benz, w sekcji poświęconej wyścigom i rekordom (Legend 7: Silver Arrows – Races and Records).
Blisko produkcji seryjnej: w epoce rajdowych wersji C 107 z silnikiem V8 firma Mercedes-Benz kontynuowała koncepcję rozwijania pojazdów wyścigowych zbliżonych do seryjnych. Startujące maszyny zostały jednak przystosowane do szczególnie trudnych warunków użytkowania. Środki zastosowane w 450 SLC 5.0 na potrzeby sezonu 1979 obejmowały nawet silnik: moc wzrosła z 177 kW (240 KM) do 213 kW (290 KM). Jednocześnie zmniejszono pojemność skokową – z 5025 do 4973 centymetrów sześciennych, tak aby zachować określony w przepisach limit wynoszący 5 litrów.
Rajdowy reżim: wiele szczegółowych zmian w pojazdach rajdowych przeprowadzono pod kątem warunków, których seryjne egzemplarze SLC – czteroosobowego coupé zbudowanego na sportowym roadsterze SL R107 – nigdy by nie doświadczyły: począwszy od brodzenia (przełączane doprowadzanie powietrza do silnika) aż do przejazdów w głębokim błocie (korki spustowe oleju silnikowego i płynu chłodniczego zabezpieczono łańcuchami, by zapobiec ich wypadnięciu). Przy okazji ograniczono masę pojazdu (zbiornik paliwa z tworzywa sztucznego), a w układzie hamulca postojowego zastosowano dźwignię zamontowaną w tunelu środkowym
(na potrzeby agresywnego pokonywania zakrętów).
Dziedzictwo roadstera: na sezon 1981, po sukcesach coupé SLC, Mercedes-Benz zbudował pojazd rajdowy oparty na roadsterze 500 SL z serii R 107, wyróżniający się wspaniałymi osiągami (moc 235 kW/320 KM), lekką konstrukcją (1350 zamiast 1586 kg) i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu z 80-proc. efektem blokady
(z myślą o spektakularnym driftowaniu). Jednym z kierowców tej rakiety był kierowca rajdowy Walter Röhrl. Pojazd nigdy nie był jednak używany – przed rozpoczęciem sezonu 1981 Mercedes-Benz zakończył swoje rajdowe aktywności i skoncentrował się na rozwoju seryjnych aut osobowych.
Słynny gość: dziś rajdowe wydanie 500 SL jest cenionym gościem na imprezach pojazdów zabytkowych. Niezależnie od tego, czy samochód prowadzi Björn Waldegård, tak jak podczas Rajdu Eifel ADAC w 2013 r., czy też można zobaczyć go w towarzystwie ambasadorów Mercedes-Benz Classic, takich jak Roland Asch, Dieter Glemser, Klaus Ludwig czy Karl Wendlinger, podczas wydarzenia Classic Days Schloss Dyck – jako świadek rajdowej historii Mercedes-Benz, 500 SL niezmiennie fascynuje.
Złoty finał: zwycięstwo Lewisa Hamiltona w Grand Prix Abu Zabi (1 grudnia 2019 r.) zakończyło ostatni sezon Formuły 1. Zespół Mercedes-AMG Petronas mógł świętować wyjątkowy sukces: szósty tytuł mistrzowski dla Lewisa Hamiltona, szóste mistrzostwo konstruktorów i szóste podwójnie Mistrzostwo Świata Formuły 1 z rzędu. Valtteri Bottas zakończył sezon na 2. miejscu w klasyfikacji kierowców. W imieniu zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport trofeum dla zwycięskiej ekipy konstruktorów odebrała Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż w oddziale Mercedes-Benz Cars.
Elektryzujący start: podczas E-Prix Ad-Dirijja w dniach 22-23 listopada 2019 r. bolid Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01 rozpoczął nową erę motorsportu
z gwiazdą Mercedesa. Stoffel Vandoorne ukończył oba wyścigi na 3. miejscu, dzięki czemu zajął 2. miejsce w tabeli kierowców, a ekipa Formuły E Mercedes-Benz EQ – z dwiema lokatami na podium – prowadziła w klasyfikacji zespołów. Formuła E, seria wyścigów całkowicie elektrycznych bolidów FIA, stanowi początek nowej epoki w 125-letniej historii motorsportowych aktywności Mercedes-Benz.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: