26
1
Mercedes-AMG ONE to samochód, którego DNA pochodzi prosto z Formuły 1. Sercem samochodu jest, taki sam jak w bolidzie Mercedesa, turbodoładowany silnik V6 o pojemności 1,6 litra, wspomagany przez cztery silniki elektryczne.
Spis treści:
Jakiś czas temu szef Mercedesa powiedział o tym samochodzie: „Musieliśmy być pijani, gdy się na to zgodziliśmy”. Pięć lat zajęło niemieckiemu producentowi stworzenie supersamochodu, którym właściciel będzie mógł pojechać rano do piekarni po bułki.
Mercedes-AMG ONE został zaprojektowany tak, by zapewnić kierowcy odczucia, jakby siedział za kierownicą bolidu Formuły 1, nie zapominając oczywiście o jego komforcie.
Inspiracją dla projektu karbonowego nadwozia są najwyższej klasy pojazdy znane ze sportów motorowych. Każdy element ma swoją funkcję. Konstrukcja z silnikiem umieszczonym pośrodku, oparta na karbonowym monokoku oraz współnośnym zespole silnika i skrzyni biegów, nadaje autu ekstremalnie sportowe proporcje: kokpit wysunięty daleko do przodu w sposób typowy dla aut wyścigowych połączony jest z potężnymi nadkolami, talią osy i daleko wysuniętym tyłem.
Charakterystycznym elementem przodu samochodu jest duży czarny spojler, którego różne wloty powietrza rozciągają się na całej szerokości pojazdu. Na trapezoidalnej części środkowej widnieje duże, białe logo AMG. Nad nim, na nadwoziu umieszczono gwiazdę Mercedesa. Kolejny wyrazisty akcent stanowi charakterystyczna dla AMG krawędź w kształcie litery A, płynnie łącząca się z błotnikami.
Na dachu dominuje zapożyczony z Formuły 1 czarny wlot powietrza, przez który silnik według potrzeb zasysa świeże powietrze. Przechodzi on w czarną, pionową płetwę rekina, zapobiegającą przepływowi krzyżowemu i/lub załamaniu przepływu powietrza z tyłu, a tym samym poprawiającą stabilność na zakrętach oraz zwiększającą wydajność i bezpieczeństwo przy dużych prędkościach. Jednostkę napędową ukryto pod dwiema zdejmowanymi osłonami z włókna węglowego. W każdą z nich wbudowano duże wloty typu NACA, dzięki którym strumień powietrza kierowany jest do umieszczonych poniżej chłodnic.
We wnętrzu samochodu uwagę zwraca przede wszystkim kierownica w stylu Formuły 1. Zintegrowano w niej elementy obsługowe i funkcyjne wraz z oryginalnymi komponentami występującymi w samochodach wyścigowych – mają one umożliwić bezpieczne prowadzenie samochodu w ekstremalnych sytuacjach na drodze. Podobnie jak w autach wyścigowych, w górnej części obręczy kierownicy umieszczona jest lampka kontrolna zmiany biegów. Spłaszczona u góry i dołu kierownica, wyposażona w zintegrowaną poduszkę powietrzną, ma jeszcze inne odniesienia do sportu motorowego: dwa zintegrowane przyciski na kierownicy AMG umożliwiają obsługiwanie różnych funkcji bez konieczności odrywania od niej rąk – na przykład programów jazdy, dziewięciostopniowego systemu kontroli trakcji AMG, DRS lub ustawienia układu jezdnego.
Mercedes-AMG ONE dysponują mocą 1063 KM. Taka moc generowana jest dzięki połączeniu silnika spalinowego z czterema silnikami elektrycznymi.
Serce Mercedesa-AMG ONE stanowi jednostka spalinowa o pojemności 1,6 litra – dokładnie taka sama, jak w Formule 1. W dużej mierze jest to jednostka Mercedesa PU106C z bolidu F1 FW07, która generuje tu 574 KM przy 9000 obr./min. Moc przekazywana jest na tylne koła przez siedmiobiegową przekładnię zautomatyzowaną, która jest mocowana bezpośrednio do ramy z włókna węglowego jako element strukturalny. Dokładnie tak samo jak w bolidach F1.
Mercedes-AMG ONE rozpędza się od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy, do 200 km/h w 7 sekund i do 300 km/h w 15,6 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 352 km/h.
Litowo-jonowy system magazynowania energii jest konstrukcją własną Mercedes-AMG. Technologia ta sprawdziła się już w najcięższych warunkach w hybrydowych bolidach Formuły 1 zespołu Mercedes-AMG Petronas F1 Team, a także w akumulatorze modelu Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.
Rozmieszczenie ogniw w akumulatorze i ich chłodzenie wzorowane są na technologii zastosowanej w bolidzie Mercedes-AMG Formuły 1. Jednakże na potrzeby codziennego użytku w modelu Mercedes-AMG ONE ich liczba została wielokrotnie zwiększona. Pojemność 8,4 kWh pozwala na przejechanie 18,1 kilometra w trybie elektrycznym. Ładowanie odbywa się za pomocą prądu przemiennego i wbudowanej ładowarki 3,7 kW. Dodatkowo akumulator można doładowywać w trakcie jazdy energią pochodzącą z rekuperacji lub wprost z silnika spalinowego. Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy wraz z przetwornicą DC/DC, obsługujące i ładujące 12-woltową instalację elektryczną auta, zostały w przemyślny sposób ukryte w podłodze pojazdu za tylną osią, gdzie nie zajmują dużo przestrzeni.
Mercedes-AMG ONE uruchamia się najpierw bezgłośnie, gdy włączają się silniki elektryczne przedniej osi. W tym samym czasie rozpoczyna się rozgrzewanie katalizatorów. Silnik spalinowy uruchomi się dopiero po osiągnięciu ich odpowiedniej temperatury.
Mercedes-AMG ONE zostanie wyprodukowany w ilości 275 sztuk i wszystkie egzemplarze zostały już sprzedane. Cena? 3 miliony dolarów.
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
XPENG w Polsce: poznaj kolejną chińską markę, która chce podbić Polskę i Europę
Chińskie marki samochodowe? Brzmi znajomo, prawda? Ale XPENG to coś więcej niż tylko kolejny gracz z Dalekiego Wschodu, który chce podbić europejskie rynki. To marka stawiająca na trzy filary, które mogą przekonać nawet najbardziej sceptycznych polskich kierowców.Czy Twój samochód niszczy planetę? Szokująca prawda o emisjach CO2 i codziennych wyborach
Motocykl w firmie: jak legalnie odliczyć VAT i koszty? Sprawdź, co mówią przepisy!
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
XPENG w Polsce: poznaj kolejną chińską markę, która chce podbić Polskę i Europę
Chińskie marki samochodowe? Brzmi znajomo, prawda? Ale XPENG to coś więcej niż tylko kolejny gracz z Dalekiego Wschodu, który chce podbić europejskie rynki. To marka stawiająca na trzy filary, które mogą przekonać nawet najbardziej sceptycznych polskich kierowców.Czy Twój samochód niszczy planetę? Szokująca prawda o emisjach CO2 i codziennych wyborach
Motocykl w firmie: jak legalnie odliczyć VAT i koszty? Sprawdź, co mówią przepisy!
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
XPENG w Polsce: poznaj kolejną chińską markę, która chce podbić Polskę i Europę
Chińskie marki samochodowe? Brzmi znajomo, prawda? Ale XPENG to coś więcej niż tylko kolejny gracz z Dalekiego Wschodu, który chce podbić europejskie rynki. To marka stawiająca na trzy filary, które mogą przekonać nawet najbardziej sceptycznych polskich kierowców.Czy Twój samochód niszczy planetę? Szokująca prawda o emisjach CO2 i codziennych wyborach
Motocykl w firmie: jak legalnie odliczyć VAT i koszty? Sprawdź, co mówią przepisy!
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
XPENG w Polsce: poznaj kolejną chińską markę, która chce podbić Polskę i Europę
Chińskie marki samochodowe? Brzmi znajomo, prawda? Ale XPENG to coś więcej niż tylko kolejny gracz z Dalekiego Wschodu, który chce podbić europejskie rynki. To marka stawiająca na trzy filary, które mogą przekonać nawet najbardziej sceptycznych polskich kierowców.Czy Twój samochód niszczy planetę? Szokująca prawda o emisjach CO2 i codziennych wyborach
Motocykl w firmie: jak legalnie odliczyć VAT i koszty? Sprawdź, co mówią przepisy!
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Zostaw komentarz: