Mazda MX-5 kończy 35 lat. Nie uwierzysz jak popularne jest to auto
Mazda MX-5 kończy właśnie 35 lat. Auto niedawno pojawiło się w odświeżonej wersji, a na świecie sprzedano ponad 1,2 mln egzemplarzy kultowego roadstera z Japonii.
Dokładnie 35 lat temu, 9 lutego 1989 roku zadebiutowała Mazda MX-5 podczas wystawy Chicago Auto Show. Pomysł na MX-5 był bardzo prosty -zbudować klasycznego samochód sportowy z napędem na tylne koła, ale z przełomowym układem silnika umieszczonego centralnie z przodu zapewniającym optymalny rozkład masy. Miała temu towarzyszyć niska masa oraz lekki materiałowy dach. W ten sposób japoński producent wskrzesił niemal wymarły wówczas segment roadsterów.
Mazda MX-5 ma nawet swoją filozofię
Kompaktowa i lekka Mazda MX-5 na nowo zdefiniowała przyjemność podróżowania samochodem z otwartym dachem. Inżynierowie Mazdy osiągnęli swój efekt, odwołując się do tradycyjnej japońskiej filozofii Jinba-Ittai, która postrzega konia i jeźdźca jako jedność. W przypadku Mazdy MX-5 kierowca i roadster są zespoleni bliską więzią, zapewniającą równowagę, zwinność i lekkość w prowadzeniu samochodu. Na przestrzeni minionych lat MX-5 zdobyła wiele nagród i wyróżnień, które wciąż potwierdzają jej doskonałość.
To może brzmieć jak marketingowy bełkot, ale w rzeczywistości jadąc Mazdą MX-5 faktycznie czujemy się zespoleni z autem. Układ kierowniczy jest intuicyjny, reakcje na gaz są bardzo szybkie, a małe gabaryty auta działają tylko na korzyść małego roadstera.
Mazda MX-5 2024 przeszła lifting. Czy wciąż ma ducha poprzedniczki?
Obecna generacja Mazdy MX-5 ma nadal zapewniać przyjemność entuzjastom jazdy pod gołym niebem, a w 2016 roku wprowadzono do sprzedaży wersję RF, wyróżniającą się konstrukcją typu fastback i elektrycznie składanym systemem sztywnego dachu typu „hard-top”, oferowanym do wyboru obok klasycznej wersji z miękkim, ręcznie składanym dachem.
Chwilę przed swoimi urodzinami, Mazda MX-5 doczekała się unowocześnionych przednich i tylnych reflektorów, nowego systemu informacyjno-rozrywkowego zapewniającego lepszą łączność oraz jeszcze intensywniejszych wrażeń z jazdy w duchu Jinba-Ittai.
Nowy tryb jazdy „Track Mode” zwiększa poczucie zaangażowania kierowcy w tym legendarnym samochodzie sportowym i działa w połączeniu z opartym na algorytmie oprogramowania systemie Kinematic Posture Control System (KPC), który zapewnia dodatkową stabilność jazdy w zakrętach.
Nowa Mazda MX-5 może być napędzana jednym z dwóch silników: większy 2-litrowy Skyactiv-G ma moc 135 kW/184 KM, a drugi słabszy to jednostka 1.5 Skyactiv-G o mocy 97 kW/132 KM.
Całkowita produkcja Mazdy MX-5 w fabryce Ujina w Hiroszimie osiągnęła właśnie rekordowy poziom 1 256 745 egzemplarzy. 533 301 sztuk (ponad 40 procent) całkowitej produkcji MX-5 zostało sprzedanych w Ameryce Północnej pod nazwą Mazda Miata, w Europie natomiast sprzedano 391 503 egzemplarze Mazdy MX-5. Na rodzimym rynku japońskim zarejestrowano 225 510 egzemplarzy tego samochodu sportowego pod kultową nazwą Mazda Roadster (początkowo znaną jako Eunos Roadster).
Najnowsze
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
Kierowcy, którzy nie mają szczęścia parkować w garażu, muszą mierzyć się z wieloma niedogodnościami związanymi z zimowymi warunkami. Najważniejsze to konieczność odśnieżania auta, skrobania szyb oraz jazda wychłodzonym samochodem w oczekiwaniu, aż wnętrze się nagrzeje. Na szczęście jest sposób, aby proces ten przyspieszyć. -
Porsche Polska w Warszawie – nowa siedziba właśnie rozpoczyna działalność
-
Test: Nissan Ariya e-4orce – 306 KM w elektryku robi różnicę
-
12-letnia Julia Angelard w stawce Kartingowych Mistrzostw Polski 2025
-
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Zostaw komentarz: