Mazda 2 Hybrid – TEST – wrażenia z jazdy, dane techniczne, opinia
Mazda 2 Hybrid to kolejny "klon", po ostatnio przez nas opublikowanym teście Suzuki Swace i ponownie samochód zbudowany na fundamentach Toyoty. Jak wyszło? Średnio.
Spis treści
- Mazda 2 Hybrid – wygląd i mankamenty
- Mazda 2 Hybrid – funkcjonalność
- Mazda 2 Hybrid – multimedia to Toyota
- Mazda 2 Hybrid – ekonomia to atut
- Mazda 2 Hybrid potrafi na prądzie
- Mazda 2 Hybrid – ten dźwięk mobilizuje do ekonomicznej jazdy
- Mazda 2 Hybrid – opinia
- Mazda 2 Hybrid – ceny w Polsce
- Mazda 2 Hybrid – dane techniczne
- Mazda 2 Hybrid – galeria
W przypadku Mazdy 2 mamy obecnie do wyboru dwa modele, oznaczone tak samo, ale jednak różniące się od siebie dość mocno. Pierwsza Mazda 2, o której dziś szerzej mówić nie będziemy to rodowita Mazda serii 2, czyli od początku do końca wymyślona i wyprodukowana przez Mazdę, w pełni spalinowa. Ta druga to, wersja hybrydowa, która jest efektem współpracy Toyoty z Mazdą, przy czym trzeba przyznać, że Mazdy w tej Maździe jest niestety za mało.
Mazda 2 Hybrid – wygląd i mankamenty
To za co uwielbiam Mazdę, to jej dostojna i minimalistyczna elegancja, którą czuć w każdym szczególe, najbardziej jednak we wnętrzu. To na czym poległa moim zdaniem Mazda 2 Hybrid to właśnie przede wszystkim brak dopracowania tego wnętrza. Wnętrze Mazdy 2 Hybrid nie kryje swoich niedociągnięć, wręcz przeciwnie. Już zaraz po zajęciu pozycji za kierownicą rzuca się nam w oczy dziwny twór w postaci zasłonki niezbyt dobrze przykrywającej drążek kierownicy.
Wykończenie wnętrza, choć w miarę dobrze spasowane, zrobione jest z materiałów nie mających nic wspólnego z pojęciem elegancji – zastosowano w większości twarde, ciemne plastiki. Jedynie boczki drzwi zostały wyściełane tapicerką, co wprowadza odrobinę przytulności, bo bez tego wnętrze byłoby zwyczajnie smutne i niezbyt ciekawe.
Mazda 2 Hybrid – funkcjonalność
Sama stylistyka wnętrza jest funkcjonalna, nie można w tym zakresie narzekać – jest sporo potrzebnych schowków, półeczek, a sama linia deski rozdzielczej i uchwytów w drzwiach jest nowoczesna i ciekawa. Gdyby więc Mazda mogła wpuścić do środka swoich projektantów, którzy są mistrzami w dopracowywaniu detali, myślę, że mógłby powstać z tego naprawdę świetny samochód.
Mazda 2 Hybrid – multimedia to Toyota
Pozostając jednak nadal we wnętrzu, wzrok nasz prędzej czy później pada na 8-calowy ekran do obsługi multimediów. I niestety nie pada tam z żadnym zaciekawieniem, bo…obraz, który ten ekran pokazuje nie jest w ogóle ciekawy. Multimedia zostały 1:1 zaczerpnięte z Toyoty, która z kolei w tym temacie zatrzymała się w czasie dobre kilka lat temu i jakby na siłę próbuje światu udowodnić, że da się oprzeć naciskom na ewolucję multimediów. I być może się da, tylko po co?
W czasach, gdy na ekranie umieszczonym w centrum pojazdu u innych producentów widzimy świetną rozdzielczość obrazu, piękne żywe kolory, mamy intuicyjną obsługę dotykową i jest to właściwie nasze główne centrum operacyjne, po co udawać, że monochromatyczny ekran o rozdzielczości komputerów z początków lat 90-tych jest cool?
Mazda 2 Hybrid – ekonomia to atut
Przyjmijmy jednak, że Mazda 2 Hybrid ma do zaoferowania coś większego i nie skupia się na drobnostkach takich, jak jakaś tam dbałość o szczegóły czy interfejs multimediów. Jej największym darem jest…bycie jednym z najbardziej ekonomicznych pojazdów z napędem typu mild hybrid. Uwierzcie, przez cały czas trwania testu, niezmiernie trudno było uzyskać efekt choćby drgnięcia wskazówki pojemności baku. Test za to zakończyliśmy ze średnim spalaniem w cyklu mieszanym 4,2 l/100 kilometrów. Pod maską znajduje się silnik benzynowy o mocy 92 KM i silnik elektryczny, generujący moc 80 KM, które łącznie dają do dyspozycji moc 116 KM.
Mazda 2 Hybrid potrafi na prądzie
Technologia hybrydowa Toyoty, zastosowana w Maździe 2 jest tak dopracowana, że można poruszać się bądź to na samym silniku elektrycznym, bądź na samym benzynowym, bądź też na łączonym napędzie. Poza możliwością wymuszenia jazdy na silniku elektrycznym poprzez wciśnięcie odpowiedniego przycisku umieszczonego na konsoli środkowej, samochód sam dobiera odpowiedni tryb do jazdy, zgodnie z aktualnymi potrzebami i warunkami, tak, aby było jak najbardziej ekonomicznie i wydajnie. Kierowca w większości też może dopasować swój styl jazdy do tego, żeby z samochodu korzystać jak najwydajniej, czyli żeby jak najczęściej wykorzystywać silnik elektryczny. To zaś z kolei umożliwia umieszczony przed kierowcą wskaźnik, który pokazuje przedział, w jakim poruszamy się przede wszystkim na silniku elektrycznym.
Mazda 2 Hybrid – ten dźwięk mobilizuje do ekonomicznej jazdy
Energia wykorzystywana do jazdy generowana jest podczas hamowania – wówczas samochód odzyskuje energię i generuje ją w specjalnych akumulatorach. Silnik elektryczny jest błogosławieństwem w tym samochodzie nie tylko ze względu na efekty widoczne w poziomie spalania, ale też ze względu na to, że nie słychać wówczas pracy spalinowego silnika trzycylindrowego, który niestety podczas mocniejszego dodania gazu niesamowicie wyje. Robi to jednak w tak nieprzyjemny sposób, że tym bardziej zachęca to kierowcę do wykorzystywania przede wszystkim silnika elektrycznego. A może to był właśnie ten zamysł producentów, żeby zmobilizować kierowców do bardziej ekonomicznej jazdy? 😉
Mazda 2 Hybrid – opinia
Samo prowadzenie Mazdy 2 Hybrid jest przyjemne – pozycja za kierownicą jest niska, samochód krótki i zwinny, więc prowadzi się momentami jak gokart. Za prowadzenie Maździe należy się duży plus. Jak już wiecie za spalanie, a co za tym idzie, za łagodne traktowanie naszych portfeli również. Ale ten brak dopracowania sprawia, że pewien niesmak pozostaje. Szczególnie, gdy wiadomo, że koncern Mazdy akurat w te klocki jest świetny – wystarczyło jedynie dopuścić go do głosu.
Mazda 2 Hybrid – ceny w Polsce
Mazda 2 Hybrid jest oferowana w Polsce wyłącznie z jednym, hybrydowym układem napędowym, w trzech wersjach wyposażenia, poniżej aktualne ceny:
- Mazda 2 Hybrid Pure – od 91 900 zł;
- Mazda 2 Hybrid Agile – od 101 900 zł;
- Mazda 2 Hybrid Select – od 115 900 zł;
Dla porównania najtańsza Toyota Yaris z układem hybrydowym (identycznym, jak w opisywanym modelu) startuje od 92 900 zł.
Mazda 2 Hybrid – dane techniczne
Poniżej dane techniczne testowanego modelu:
- Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 3940/1740/1500 mm;
- Rozstaw osi: 2560 mm;
- Średnica zawracania: 9,8 m;
- Masa własna: 1145 kg;
- Dopuszczalna masa całkowita: 1615 kg;
- Maksymalna ładowność: 470 kg;
- Standardowa/maksymalna pojemność bagażnika: 286/768 l;
- Moc układu napędowego: 116 KM;
- Maksymalny moment obrotowy (spalinowy/elektryczny): 120 Nm/141 Nm;
- Przekładnia: automatyczna, bezstopniowa (CVT);
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s.;
- Prędkość maksymalna: 175 km/h;
- Średnie zużycie paliwa wg WLTP: 3,8 l/100 km;
Mazda 2 Hybrid – galeria
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: