Maserati Quattroporte ma już 60 lat. Tego nie wiedziałeś o tym modelu
Maserati Quattroporte to jeden z najważniejszych i najstarszych modeli w gamie. Teraz kończy okrągłą rocznicę, a jego historia jest imponująca.
Od skoków stylistycznych po innowacje i rozwój techniczny – tak Maserati opisuje podróż modelu Quattroporte. Ta luksusowo-sportowa limuzyna stworzyła nowy segment i od dawna służy grupie entuzjastów luksusu oraz wysokich osiągów.
30 października 1963 r. rozpoczęła się 45. edycja salonu samochodowego w Turynie, wówczas jednego z największych wydarzeń motoryzacyjnych na świecie. Na stoisku Maserati można było podziwiać nowy model – Quattroporte.
Maserati Quattroporte I AM107
Pierwsze Maserati Quattroporte było jednym z niewielu czterodrzwiowych (z wł. quattroporte) sedanów, które mogło przekroczyć barierę 200 km/h, a włoski samochód mógł osiągnąć prędkość nawet 230 km/h. Umożliwiał to silnik o pojemności 4.1 litra i mocy 260 KM. Układ cylindrów to charakterystyczne V8, które istnieje w tym modelu do dziś. Do wybory były dwie przekładnie – 5-biegowa manualna lub 3-stopniowy automat.
Za wygląd pierwszego Quattroporte odpowiedzialny był Pietro Frua, znany turyński projektant i twórca indywidualnych karoserii. W 1966 roku auto przeszło modernizację, w ramach której przeprojektowano deskę rozdzielczą, a także zwiększono silnik – teraz miał 4,7 litra pojemności i 290 KM. To pozwoliło osiągnąć prędkość maksymalną 255 km/h, co wówczas czyniło Maserati Quattroporte najszybszym sedanem świata.
Maserati Quattroporte II AM123
Druga generacja była bardzo odważnym projektem, zaproponowanym przez włoskie studio Bertone. Potrójne lampy z przodu i kanciasty tył nie każdemu przypadły do gustu. Dodatkowo, debiut drugiego Quattroporte zbiegł się z kryzysem paliwowym i nałożeniem nowych regulacji dotyczącymi produkcji samochodów w Europie. Pierwsze auta były już gotowe w 1974 roku, ale ze względu na powyższe problemy produkcja wystartowała dopiero 1976 roku w Hiszpanii i na Bliskim Wschodzie, gdzie nowe normy nie obowiązywały.
Maserati Quattroporte II były dostępne tylko na indywidualne zamówienie, dlatego produkcja wyniosła zaledwie 12 egzemplarzy w latach 1976-1978. Na rozwój i produkcję tego modelu włoska firma wydała astronomiczne 4 miliardy lirów.
Maserati Quattroporte III AM330
Po porażce jakim była druga generacja, firma w 1979 zaprezentowała kolejną odmianę, za którą tym razem odpowiadał słynny stylista Giorgetto Giugiaro. W aucie pojawił się duży silnik V8 (4,1 L, a później 4,9 L), a także dwie skrzynie biegów do wyboru.
Auto dzieliło podzespoły z modelami innych marek – niektóre części do silnika pochodziły z Citroena, układ klimatyzacji od Chryslera, a zawieszenie z Jaguara.
Trzecia generacja Quattroporte była ręcznie składana we Włoszech, co nadawało temu modelowi ekskluzywności. Samochód był tak udany, że jego produkcja trwała aż do 1990 roku.
Maserati Quattroporte IV AM337
Na salonie motoryzacyjnym w Turynie w 1994 roku zaprezentowano czwartą odmianę Maserati Quattroporte. Tym razem był to samochód w całości skonstruowany pod skrzydłami Fiata, który stał się właścicielem marki. Auto miało nowoczesny design, a pod maską pojawiły się mniejsze jednostki V6.
To nie znaczy, że Quattroporte straciło sportowego ducha – najsłabsza wersja miała 267 KM i rozpędzała się do setki poniżej 6 sekund. Nie zabrakło także wersji V8, która generowała 335 KM i mogła pojechać nawet 270 km/h, co czyniło ją najszybszą wersją Quattroporte w historii.
W 1997 roku 50% akcji Maserati przejęło Ferrari, w efekcie czego odnowiono przestarzałe zakłady produkcyjne, a także ulepszyło metody produkcji i kontrolę jakości.
Maserati Quattroporte V M139
Maserati Quattroporte w piątej odsłonie było kompletnie nowym autem, zbudowanym od podstaw według nowoczesnej technologii. Samochód zadebiutował podczas Frankfurt Motor Show w 2003 roku. Był aż o 50 cm dłuższy i miał 40 cm dłuższy rozstaw osi niż poprzednik. Co ciekawe, na jego bazie zbudowano później coupe i kabrio, czyli GranTurismo i GranCabrio.
Ponieważ marka była pod skrzydłami Ferrari, stamtąd pochodziły też silniki. I to nie byle jakie, bo jednostki Ferrari F136, czyli motory V8 (400-450 KM).
Quattroporte numer pięć odniosło sukces sprzedażowy, jaki nie udał się żadnej poprzedniej generacji. W ciągu 9 lat produkcji z taśm zjechało ponad 25 tysięcy egzemplarzy Maserati Quattroporte.
Maserati Quattroporte VI M156
Najnowsza odsłona luksusowego sedana z Włoch pojawiła się w 2013 roku. Podobnie jak u poprzednika, także w szóstej generacji pod maską znalazły się silniki Ferrari, choć już nieco bardziej nastawione na ekologię. Motory V6 i V8 są turbodoładowane, a nowością był też silnik diesla.
Do oferty Maserati Quattroporte VI dołączyła ekstremalna odmiana Trofeo. 3,8-litrowy silnik V8 z podwójną turbosprężarką generuje aż 580 KM i 730 Nm, co pozwala na osiągnięcie 326 km/h.
Maserati Quattroporte gościło w garażach najbardziej wymagających kierowców, królów i książąt. Ponadto, grało rolę w ponad 60 produkcjach filmowych.
„Quattroporte to jeżdżąca historia Maserati. Samochód, który opowiada nasze dzieje i od ponad pół wieku reprezentuje nas w świecie prestiżowych limuzyn. Od 1963 roku ucieleśnia ewolucję jednego z najbardziej uwielbianych i cenionych modeli Maserati, po tym, jak zapoczątkowało segment, który wcześniej był niezbadanym terytorium. To samochód, który za każdym razem potrafił wymyślać się na nowo, nie tracąc nigdy swojej tożsamości, dostosowując się do upływu czasu, zmian w społeczeństwie, postępu technologicznego oraz panujących trendów. Model, który stał się wyborem naszej najbardziej wyselekcjonowanej klienteli, a także świata rozrywki i międzynarodowego establishmentu. – mówi Davide Grasso, dyrektor generalny Maserati.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: