Mary Anderson: kobieta, która wymyśliła wycieraczki
Kobieta może nie wymyśliła samochodu, za to masa elementów usprawniających jego funkcjonowanie to czysto kobieca zasługa. Mówimy tu o gaźniku, sprzęgle, rozruszniku elektrycznym, izolacji świec zapłonowych i wreszcie wycieraczkach.
Mary Anderson |
![]() |
fot. materiały prasowe
|
Na początku XX wieku Mary Anderson, ranczerka i właścicielka winnicy, wybrała się w podróż do Nowego Jorku. Pogoda była paskudna, nieustannie padało. Żeby cokolwiek widzieć, kierowcy musieli wystawiać głowy za okno. Mary zaczęła kombinować – a gdyby w jakiś sposób udało się oczyszczać przednią szybę z deszczu i śniegu bez opuszczania auta?
Jej pomysł na wycieraczkę samochodową został opatentowany w 1905 roku. Wynalazek Mary składał się z wahadłowo poruszającego się ramienia pokrytego gumą i sterowanego dźwignią znajdującą się wewnątrz pojazdu. Początkowo jednak pomysł został odrzucony – producenci uznali, że podobny mechanizm będzie tylko niepotrzebnie rozpraszał kierowców. Jednak już w 1916 wycieraczki montowano w amerykańskich samochodach seryjnie.
Co ciekawe, inna kobieta – Charlotte Bridgwood – w 1917 roku zaprezentowała opracowaną przez siebie elektryczną wycieraczkę, która jednak nie odniosła sukcesu. W latach 30. XX wieku Helen Blair Bartlett, z wykształcenia geolog, opracowała nowy rodzaj izolacji świec zapłonowych. W „Women’s Bureau Bulletin” z 1928 roku w segmencie „transport” niemal połowa wymienionych patentów dotyczyła samochodów. Można wśród nich znaleźć aż 25 usprawnień dotyczących sygnalizacji świetlnej i kierunkowskazów.
I jak tu nie pomyśleć ciepło o pomysłowej Mary, podróżując samochodem w kapryśnych warunkach polskiej zimy?
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
No i tak było: http://nowahistoria.interia.pl/ii-rzeczpospolita/news-jozef-hofmann-zapomniany-wynalazca-spinacza-i-wycieraczek-sa,nId,1572354