Martyna Zarębska w kobiecym zespole Rajdu Turcji!
Co prawda nie jest pierwszą Polką startującą w eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata, jednak to niesamowite, że będzie współtworzyć 100% damski team! Za kierownicą Lancera Evo VIII, którym wystartują kobiety, zasiądzie Niemka - Edith Weiss - doświadczona zawodniczka rajdów terenowych.
fot. z archiwum M. Zarębskiej
|
Rajd Turcji odbędzie się już w dniach 14-18 kwietnia i jest to czwarta runda będąca jedną z eliminacji rajdowych mistrzostw świata (World Rally Championship). Kobiecy zespół w składzie Edith Weiss i Martyna Zarębska wystartuje w klasie N4 (ściąga z rajdowych klas tutaj) w Mitsubishi Lancer Evo VIII. Klasa ta jest jedną z najmniej modyfikowanych; przykładowo, gdyby nasze auto na zakupy dostosować do wymogów bezpieczeństwa obowiązujących w rajdzie, to byłaby to rajdówka N-grupowa. Bazą do budowy takiego auta sportowego, jest w tym wypadku samochód seryjnie produkowany (ale nie każdy). Nie możemy w nim modyfikować jednostki napędowej, ale możemy poprawić np. zawieszenie, czy układ wydechowy.
Martyna bierze udział w rajdach od 2005 roku. Startowała w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, m.in. pilotując Ariela Piotrowskiego (przed Anią Wódkiewicz). Teraz będzie miała okazję wykazać się w najwyższych rangą zawodach – Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Fot. martirally.3-2-1.pl
|
– Jestem niezmiernie szczęśliwa, że dana mi będzie szansa spróbowania swoich sił w rajdzie zaliczanym do Mistrzostw Świata. Nie ukrywam, że jest to duże wyzwanie dla mnie. Sama kwestia startu wśród najlepszych nazwisk świata rajdowego jest dla mnie spełnieniem marzeń, ale również najtrudniejszym egzaminem rajdowym. Pierwszy raz będę dyktowała po angielsku. Wiem, że czeka nas przed rajdem sesja treningowa i wierzę, że da mi ona podstawy by czuć się pewniej podczas samego rajdu. Na tą chwilę korzystam z zasobów internetu, oglądając onboardy i słuchając opisów w języku angielskim. Wydaje się, że ten język jest łatwiejszy do dyktowania, niż nasz rodzimy język… Zobaczymy.
Chyba jeszcze nie do końca dociera do mnie cała ta sytuacja, bo jak na razie nie czuję jakiegoś większego stresu niż przed rajdami zaliczanymi do MP czy RPP. Może to też kwestia tego, iż mam olbrzymie wsparcie ze strony doświadczonych w tym cyklu zawodników. W kwestii „papierkowej” oprócz wyżej wymienionych, nieocenioną radą służy mi Rafał Cebula z firmy RC-TEC Competition. Wiem, że w każdej sytuacji mogę liczy również na wsparcie naszych zawodników, którym dane było startować w Mistrzostwach Świata. To bardzo miłe uczucie i z tego miejsca chciałam podziękować im za to. Ze wstępnych rozmów z Edith wygląda na to, że nie będzie to tylko ten jeden rajd dla nas. Plany są bardzo ambitne, bo oprócz WRC brane są pod uwagę starty w Mistrzostwach Europy, oraz Bliskiego Wschodu. Oprócz tego szykuje mi się również „etat” w Polsce, ale o szczegółach wkrótce.
Martynie gratulujemy, będziemy kibicować i napewno zamieszać relacje z jej poszczególnych występów. Damski zespół planuje wziąć udział w następujących eliminacjach MŚ:
14.04.-18.04. Rally of Turkey (TR) Mitsubishi Lancer Evo VIII (N/4)
26.05.-30.05. Rally de Portugal (P) Mitsubishi Lancer Evo VIII (N/4)
28.07.-01.08. Rally Finland (FIN) Mitsubishi Lancer Evo VIII (N/4)
07.07.-10.07. Bulgaria Rally (BG) – start jeszcze nie potwierdzony.
Janina Jedynak wystartowała w rajdzie Monte Carlo w Fiacie 125p. |
Fot. Klub Kolekcjonera
|
Polki pojawiały się już wcześniej na arenie międzynarodowych sportów motorowych. Najsłynniejszą z nich była Maria Koźmianowa (startująca przed wojną na Austro Daimler ADR w klasie samochodów turystycznych, a potem w Bugatti), Halina Regulska, Stella Zagórna, Irena Kuncewiczowa, które pokazywały klasę m.in. w Rajdzie Monte Carlo. Jednymi z pierwszych kobiet w rajdach po wojnie były też Janina Jedynak i Ewa Zasada, które startowała w mistrzostwach europy jeszcze wtedy, gdy de facto nie było mistrzostw świata i była to najwyższa ranga rajdowa. W Rajdzie Polski również zaliczanym do MŚ startowała niedawno także Małgorzata Kun pilotując Grzegorza Grono w Citroenie C2R2.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: