Mandat za radio w aucie to nie żart. Jest teraz wysoki jak nigdy
Obowiązek opłacania abonamentu RTV dotyczy wszystkich posiadaczy odbiorników radiowych oraz telewizyjnych i nie ma znaczenia, czy mowa o urządzeniu stojącym w domu, czy zamontowanym w samochodzie. Nie wszyscy są świadomi tego obowiązku, a za jego niedopełnienie grożą niemałe kary.
Spis treści
- Abonament RTV jaka wysokość w 2024 roku
- Ile wynosi kara za brak abonamentu RTV w 2024 roku?
- Czy trzeba płacić abonament za radio w samochodzie?
- Kto może skontrolować czy mamy radio w samochodzie?
Abonament RTV jaka wysokość w 2024 roku
W Polsce nie brakuje osób, które uchylają się od obowiązku opłacania abonamentu RTV, a powody tego są różne. Jedni po prostu nie płacą w przekonaniu, że nikt ich nie skontroluje, inni uważają, że skoro nie oglądają kanałów telewizji publicznej lub mają już wykupiony abonament na usługi telewizyjne, to nie muszą już płacić abonamentu RTV.
To zupełnie błędne myślenie. Płaci się bowiem za fakt posiadania odbiornika, a nie za to, jak z niego korzystamy. Podobnie w samochodzie posiadanie radia rodzi obowiązek opłacania abonamentu i nie ma znaczenia, że system audio w pojeździe nigdy wam nie posłużył do słuchania stacji radiowych.
Od 1 stycznia 2024 roku opłata za abonament RTV za radio w samochodzie została podniesiona i wynosi 8,70 zł, ale jeśli zapłacicie za okres dłuższy, to cena jednostkowa jest niższa:
- 1 miesiąc – 8,70 zł
- 2 miesiące – 16,90 zł
- 3 miesiące – 25,10 zł
- 6 miesięcy – 49,60 zł
- 12 miesięcy – 94 zł
Ile wynosi kara za brak abonamentu RTV w 2024 roku?
Wysokość kar za brak opłaconego abonamentu RTV zależy od obowiązujących stawek. Jest to 30-krotność miesięcznego abonamentu, więc w 2024 roku kara za brak opłaty to 261 zł. Ale to nie wszystko.
Oprócz kary musimy także zapłacić wszystkie zaległe stawki za abonament RTV. Zależy to więc od tego, jak długą przerwę w opłatach urząd będzie mógł udokumentować i nam udowodnić.
Konflikt podczas jazdy na suwak. „Prosimy ekspertów o analizę”
Czy trzeba płacić abonament za radio w samochodzie?
Obowiązek taki ciąży na każdym, ale jest jedno zastrzeżenie. W przypadku osób prywatnych sprawa jest o tyle łatwiejsza, ponieważ opłata zawsze jest taka sama, bez względu na liczbę posiadanych przez nas odbiorników. Jeśli więc płacimy za radio i telewizor stojące w domu, to nie musimy dodatkowo za radio w samochodzie.
Inaczej sprawy się mają w przypadku przedsiębiorców. Oni muszą zapłacić abonament RTV za radio w każdym pojeździe, wpisanym do firmowej ewidencji.
Kto może skontrolować czy mamy radio w samochodzie?
Wbrew pozorom istnieją kontrole odbiorników radiowych w samochodach i odpowiednie osoby mogą zaglądnąć przez szybę do naszego auta, by sprawdzić, czy mamy w nim radio. Chodzi o pracowników Poczty Polskiej, którzy mają uprawnienia do kontrolowania obecności odbiorników RTV w naszych domach. Co prawda nie mogą wejść do naszego mieszkania bez naszej zgody, ale by zerknąć do zaparkowanego samochodu nie potrzebują naszego pozwolenia.
Podobne kontrole nie są powszechne, ale naprawdę do nich dochodzi. Obawiać powinni się jednak głównie przedsiębiorcy, ponieważ jak dotąd, to ich urzędnicy brali za cel. Ale pamiętajcie, że jeśli deklarujecie, że nie posiadacie ani radia ani telewizora w domu, a urzędnik nie ma jak wejść do środka i udowodnić wam poświadczenie nieprawdy, to zawsze może zaglądnąć do samochodu. Jeśli tam jest radio, mieliście obowiązek opłacać abonament, nawet jeśli faktycznie w domu nie macie odbiorników radiowo-telewizyjnych.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Apple CarPlay to system, który zmienia sposób, w jaki korzystamy z naszych samochodów. Stworzony przez Apple, CarPlay integruje iPhone’a z systemem multimedialnym pojazdu, umożliwiając kierowcom dostęp do najważniejszych funkcji smartfona bez odrywania uwagi od drogi. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, rozbudowanej kompatybilności i zaawansowanym funkcjom, CarPlay ułatwia codzienne podróże, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy. -
Jakie są objawy zużycia oleju silnikowego i jak je rozpoznać?
-
Ford Capri Premium AWD – elektryzujący powrót legendy! Test, opinia, zasięg
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Komentarze: