
Mandat za brak OC w 2022 roku – ile wynosi? Kwota powala…
Polisę OC na samochód musi posiadać każdy. To obowiązek, o którym nie można zapomnieć, bo inaczej grożą nam poważne konsekwencje. Kary za brak ubezpieczenia są coraz wyższe.
Ubezpieczenia komunikacyjne to ważny temat dla milionów właścicieli samochodów i jednośladów w Polsce. Każdy posiadacz pojazdu mechanicznego musi przecież wykupić polisę OC, a wielu z nich wykupuje również dobrowolne autocasco (AC).
Brak obowiązkowej polisy OC jest zagrożony ogromna karą. Jeszcze większe konsekwencje czekają kierowcę, który spowoduje wypadek nie mając wykupionej polisy na samochód lub motocykl.
Mandat za brak OC – czy da się go uniknąć?
Wyszukiwaniem i wykrywaniem kierowców, którzy jeżdżą samochodem bez ważnego ubezpieczenia OC, zajmuje się w Polsce Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Fundusz nie ma żadnych problemów z namierzaniem kierowców, którzy nie wykupili OC – nawet jeśli przerwa w braku OC jest niewielka i wynosi jeden lub dwa dni. Dzieje się tak za sprawą specjalistycznych systemów, z których korzysta UFG. Jeśli tylko kierowca nie opłaci OC w terminie, system wysyła specjalne powiadomienie – na tej podstawie USG wystawia stosowny mandat. Właśnie dlatego nie warto decydować się na rezygnowanie z zakupu OC w terminie – szansa na uniknięcie wysokiego mandatu jest znikoma.
Mandat za brak OC w 2022 roku – ile wynosi?
Największe kary dotkną kierowców, którzy mają przerwę w ubezpieczeniu przekraczającą 14 dni. Kara przewidziana dla właścicieli motocykli wynosi wtedy 1000 zł, dla właściciela samochodu osobowego 6020 zł, a dla właściciela pojazdu ciężarowego aż 9030 zł.
Jeśli przerwa w ciągłości ubezpieczenia trwa krócej niż dwa tygodnie, można liczyć na „łagodniejszy” wymiar kary. Do trzech dni kary kosztują 200 zł dla motocykli, 1200 zł dla samochodów osobowych oraz 1810 dla samochodów ciężarowych. Opóźnienie od 3 do 14 dni oznacza kary kolejno: 500 zł, 3010 zł oraz 4520 zł.
Kara za brak OC w 2022 roku dla samochodów osobowych
- brak OC do trzech dni – kara w wysokości 1200 zł
- brak OC od 4 do 14 dni – kara to 3010 zł
- brak OC powyżej 14 dni – kara w wysokości aż 6020 zł
Kara za brak OC w 2022 roku dla motocykli
- brak OC do trzech dni – kara w wysokości 200 zł
- brak OC od 4 do 14 dni – kara to 500 zł
- brak OC powyżej 14 dni – kara w wysokości aż 1000 zł
Powiązanie cen OC z punktami karnymi
1 stycznia 2022 roku zmieniło się prawo drogowe. Nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i piętnować naganne zachowania na drogach. Piraci drogowi i pijani kierowcy muszą być gotowi na surowsze kary i wyższe mandaty. Poza tym punkty karne będą usuwane z konta kierowcy dopiero po dwóch latach i to od dnia opłacenia kary. Ich liczba przełoży się też na cenę obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ubezpieczyciele będą mogli sprawdzić historię kierowcy w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) i na tej podstawie określać wysokość składki (zależnie o rodzaju i liczby punktów karnych).
Polisa OC przedłuży się automatycznie? Nie zawsze!
Aktualne prawo dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych zapewnia automatyczne przedłużenie polisy OC na kolejny rok. Jest to wygodne rozwiązanie dla osób, które zapominają o terminach. Dzięki temu można uniknąć prezentowanych powyżej kłopotów. Warto jednak wiedzieć, że są wyjątki od tego rozwiązania.
Jednym z nich jest sytuacja, w której kupujemy nowy samochód lub motocykl, którego ubezpieczenie jest jeszcze ważne przez kilka miesięcy. Po zmianie właściciela polisa nie przedłuża się automatycznie. W efekcie można zostać bez ważnej polisy. Podobnie jest w sytuacji, gdy nabywamy pojazd w formie darowizny. Tutaj również trzeba dopilnować sprawy i wykupić polisę na własne nazwisko.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: