Ewa Kania

Lusterka w twoim aucie mogą mieć ukryte funkcje. Słyszałeś o takich możliwościach?

Kiedyś szczytem marzeń, to znaczy marzeń dotyczących lusterek samochodowych, była ich elektryczna regulacja oraz to, żeby były lakierowane. Dzisiaj oferują cały szereg funkcji, o których nie wszyscy słyszeli i które mogą wymagać odpowiedniej aktywacji.

Starsi czytelnicy z pewnością pamiętają czasy, kiedy w niektórych autach boczne lusterko było tylko jedno, a konieczność wystawienia ręki z samochodu, żeby je wyregulować, była czymś oczywistym. Dzisiaj oczywista jest elektryka lusterek, ich lakierowanie, a często także montuje się w nich boczne kierunkowskazy, ponieważ w ten sposób są znacznie lepiej widoczne. Ale to najbardziej podstawowe dodatki spotykane w samochodowych lusterkach, a nas interesują znacznie bardziej zaawansowane rzeczy.

Ogrzewanie lusterek

To całkiem popularny i często spotykany dodatek. Przydatny jest nie tylko dla „leniwych”, którym nie chce się zdrapywać rano lodu z lusterek. Zależnie od warunków atmosferycznych lusterka mogą też na przykład zaparować, a ogrzewanie szybko rozwiąże ten problem.

Ogrzewanie lusterek zwykle można włączyć odpowiednim przyciskiem przy przełącznikach obsługujących ich sterowanie. W niektórych autach jest to połączone z ogrzewaniem tylnej szyby.

Elektryczne składanie lusterek

Taki dodatek też znany jest już od lat i spotkać go można w samochodach niemal wszystkich segmentów. Przycisk do ich składania znajduje się zawsze przy pozostałych przełącznikach związanych z lusterkami.

W nowszych modelach często lusterka składają się automatycznie, kiedy tylko zamkniemy samochód. Natomiast niektóre auta pozwalają kierowcy wybrać, czy chce aby składanie odbywało się automatycznie.

Automatyczne obniżanie lusterek

Nie każdy lubi parkować i cofać na lusterka, ale pozwala to na przykład zatrzymać się tuż przy krawężniku. Aby to zrobić konieczne jest zwykle obniżenie lusterka, żeby pokazywało nawierzchnię obok auta.

Zatrzymała cię drogówka? Jeśli to zrobisz, narazisz się na nieprzyjemności

Niektóre modele robią to za nas – kiedy wrzucimy wsteczny prawe lusterko zmienia pozycję, aby pokazać nam odpowiedni widok. Po zakończeniu parkowania samo wróci do właściwej pozycji. Ta funkcja może działać samoczynnie, albo wymagać aktywacji w ustawieniach samochodu.

Lusterka elektrochromatyczne są często spotykane, ale kiedy mowa o lusterkach wewnętrznych. Zewnętrzne są znacznie mniej podatne na oślepianie przez światła jadącego za nami pojazdu. Ale nadal może się ono zdarzyć, więc spotkać można (zwykle w droższych samochodach) także samościemniające się lusterka zewnętrzne.

Czujnik martwego pola

Słyszeliście prawdopodobnie o martwym polu w lusterkach? Spoglądacie w nie przed zmianą pasa ruchu, wydaje się pusto, a tym czasem tuż obok was jedzie inny pojazd. Prowadzić to może do niebezpiecznych sytuacji.

Stąd pomysł na czujnik martwego pola, który tak naprawdę działa zawsze. Jeśli jakiś pojazd zbliża się do nas na pasie obok, na lusterku lub obok niego zapali się pomarańczowa dioda. To znak, że nawet jeśli niczego nie widzimy, to coś obok nas jedzie. Jeśli mimo tego wrzucimy kierunkowskaz i zaczniemy zmieniać pas, dioda zacznie mrugać (czasami na czerwono) i odezwie się ostrzegawczy dźwięk.

Wykrywanie martwego pola domyślnie jest włączone, ale można je dowolnie aktywować i dezaktywować. W niektórych modelach da się również regulować czułość systemu, natężenie światła diody ostrzegawczej oraz obecność sygnału dźwiękowego.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze