Louise Bryden-Brown: pierwsza kobieta-szef w F1
Wiele osób uważa, że kobiety na stanowiskach szefów zespołów w XXI wieku stanowią nowość w długiej historii sportów motorowych. To błąd. Już w latach 60. istniał w Formule 1 zespół, na którego czele stała kobieta.
Wychowana w słonecznej Kalifornii Louise Bryden-Brown, spadkobierczyni fortuny Parke Davis, niegdyś największej na świecie firmy farmaceutycznej, nie od razu odnalazła w sobie pasję do ścigania. Dla niej nowe, wyścigowe życie zaczęło się dopiero po 40-tce.
Lata 50. to początek kariery Louise Bryden-Brown w sporcie motorowym. W 1953 roku, po raz pierwszy w życiu, wzięła udział w wyścigu w Santa Barbara, zasiadając za kierownicą Porsche. Potem, od czasu do czasu, uczestniczyła w różnych zawodach organizowanych na terenie Stanów Zjednoczonych, ścigając się Lancią Spyder, Denzelem Spyder, Porsche RS czy Ferrari o pojemności 4,9 litra.
Przeczytaj też: Annie Bousquet: zabił ją jej własny entuzjazm
W historii sportów motorowych Bryden-Brown zapisała się jednak jako szefowa zespołu F1. Na początku 1961 roku kupiła Lotusa 18, za którego kierownicą zasiadał Tony Maggs. Zespół wystartował w dwóch Grand Prix F1 – Wielkiej Brytanii i Niemiec. Pomalowanym na błękitno Lotusem Maggs ukończył zawody odpowiednio na 13. i 11. miejscu. Wyniki te wystarczyły, by w 1962 roku Tony zajął drugie miejsce w fabrycznym zespole Coopera, u boku Bruca McLarena, zastępując Jacka Brabhama, który założył własny zespół.
W 1961 roku błękitnym Lotusem którego właścicielką nadal była Louise Bryden-Brown, w zawodach spoza kategorii mistrzostw ścigał się także Dan Gurney. Wyścigiem, w którym między innymi wziął udział, był Lavant Cup w Goodwood, gdzie rywalizował z takimi sławami F1 jak Sterling Moss, Bruce McLaren czy Phil Hill. Gurney po świetnym starcie z drugiego rzędu objął prowadzenie w wyścigu. Po paru okrążeniach został jednak wyprzedzony przez Mossa i McLarena. Pod koniec wyścigu Dan próbował wyprzedzić jadącego na drugiej pozycji McLarena, jednak przecenił poziom przyczepności swoich opon i rozbił się. Na szczęście bez żadnej szkody dla siebie czy samochodu.
Louise Bryden-Brown postanowiła przeorganizować swój zespół, teraz występujący pod nazwą Anglo-American Racing. Zatrudniła nowego kierowcę – Iana Burgessa. Kupiła nowy samochód – FJ Coopera T59. Główny mechanik zespołu Aiden Jones zamontował w nim 4-cylindrowy silnik Coventry Climax FPF MkII połączony z 5-biegową skrzynią biegów Coopera. Dodatkowo, po obu stronach silnika zamontował podwójne chłodnice, co pozwoliło mu zwęzić nos i poprawić aerodynamikę pojazdu (pomysł ten 8 lat później stał się standardem w F1, gdy Colin Chapman zamontował podwójne chłodnice w Lotusie 72). Niestety konstrukcja nie działała, a samochód ciągle się przegrzewał. Po kilku wyścigach chłodnice zostały zdemontowane i zastąpione tradycyjną kratką wentylacyjną.
Przeczytaj też: Jak dbać o silnik Diesla?
Niestety Cooper nie był zbyt konkurencyjnym samochodem, a Burgess nie był światowej klasy kierowcą. W 1962 r. Anglo-American Racing rywalizował w trzech Grand Prix F1. Burgess był 12. w GP Wielkiej Brytanii i 11. w GP Niemiec, ale nie zakwalifikował się do GP Włoch.
Znacznie lepiej szło Anglo-American Racing w zawodach spoza kategorii mistrzostw, w których Burgess osiągnął szereg całkiem niezłych wyników, w tym czwarte miejsce w wyścigu w Solitude i piąte w Posillipo, Karlskoga oraz Roskilde.
Z czasem Louise Bryden-Brown zaczęła tracić zainteresowanie wyścigami i inwestowaniem ogromnej ilości pieniędzy w zespół, który nie odnosił znaczących sukcesów. Po sezonie 1962 wycofała się ze świata sportów motorowych i powróciła do swojego wcześniejszego życia w luksusie.
Najnowsze
-
Kto może żądać badania trzeźwości kierowcy autokaru? Oto jak wygląda bezpieczeństwo dzieci jadących autobusem na ferie
Na trwających feriach zimowych wg. MEN przebywa obecnie 957 tys. dzieci. To czas, kiedy najmłodsi często korzystają z transportu autobusowego, podróżując na zimowiska czy obozy. To także czas wzmożonej aktywności nietrzeźwych kierowców na drogach. -
Cena paliwa spadnie? Do końca ferii czekają nas zmiany na stacjach
-
Kierunkowskaz na rondzie włączają niedouczeni kierowcy – kiedy możesz to zrobić a kiedy nie wolno?
-
Elektroniczne winiety Węgry – co warto wiedzieć o węgierskim systemie opłat drogowych?
-
Pachnieć Rolls-Roycem? Teraz można! Marka wprowadza nowy zapach perfum Rolls-Royce Scent
Zostaw komentarz: