Licznik elektromobilności: już ponad 400 szybkich stacji ładowania w Polsce
Według danych z końca sierpnia 2020 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 13 798 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze osiem miesięcy 2020 r. przybyło ich 4 802 sztuki – o 88% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. – wynika z Licznika Elektromobilności.
Pod koniec sierpnia 2020 r. po polskich drogach jeździło 13 798 elektrycznych samochodów osobowych, z których 55% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 7 612 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 6 186 szt. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 652 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia osiągnęła liczbę 8 067 szt.
Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 343 szt. Przez pierwsze osiem miesięcy bieżącego roku flota elektrobusów powiększyła się o 114 zeroemisyjnych pojazdów. W porówananiu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza to zmianę o 192% r/r.
Patrząc na bieżące wyniki należy podkreślić, że w Polsce popyt na samochody bateryjne i hybrydy typu plug-in jest w miarę równo rozłożony. Zapewne na decyzje o zakupie samochodu elektrycznego wpływa rosnąca liczba stacji ładowania, natomiast do nabycia hybryd typu plug-in skłania fakt, że pojazd ten w mieście ma wszystkie walory samochodu elektrycznego, zaś w dłuższych trasach daje komfort znacznie większego zasięgu i łatwo dostępnego tankowania. Niewątpliwie godny odnotowania jest też dynamiczny wzrost rejestracji niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych, dostawczych oraz autobusów. Oznacza to, że jakość powietrza w miastach będzie się poprawiać, o ile do pozytywnych zmian inicjowanych przez szeroko rozumiany transport będą dołączać przemysł i gospodarstwa domowe – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec sierpnia w Polsce funkcjonowały 1 253 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 384 punkty). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W sierpniu uruchomiono 29 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (65 punktów).
W zakresie infrastruktury ładowania EV Polska wyróżnia się na mapie Europy w dwóch aspektach. Po pierwsze cieszy wyjątkowo wysoki udział szybkich stacji ładowania DC, który wynosi aż 33%. Dla porówanania w Niderlandach jest to 2%, we Francji 8%, a w Niemczech – 15%. Po drugie na jeden punkt ładowania przypadają nieco ponad 3 całkowicie elektryczne samochody osobowe. To również dobry wynik na tle zdecydowanej większości państw europejskich, jednak należy mieć na uwadze, że wraz z rozwojem parku EV konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę, podobnie jak wprowadzenie niezbędnych zmian legislacyjnych m.in. wdrożenie E-taryfy obniżającej koszty stałe operatorów stacji ładowania – dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
jak długo trwa ładowanie baterii samochodu? czy w tym czasie jest gdzie się przespać?