
Lexus RX 2020 – jaki jest ten hybrydowy SUV? Przegląd najważniejszych funkcji dla kierowcy
Projektanci, inżynierowie i rzemieślnicy Lexusa włożyli mnóstwo wysiłku w stworzenie najnowszej generacji modelu RX. Przyjrzyjmy się zatem najciekawszym funkcjom technologicznym Lexusa!
Ze względu na to, że nocą często dochodzi do wypadków z udziałem pieszych, RX jako pierwszy model w historii marki otrzymał system Adaptacyjnych Świateł Drogowych (AHS – Adaptive High-beam System) rozbudowany o technologię BladeScan. Nowy system świateł drogowych poprawia pole widzenia kierowcy, zapewniając doskonałą widoczność po zmroku i znacznie większy oświetlony obszar w porównaniu z konwencjonalnym oświetleniem. Zapewnia przy tym płynną, precyzyjną kontrolę dystrybucji światła.
BladeScan aktywuje się automatycznie, dzięki wbudowanej wewnątrz reflektora jednostce sterującej. Skanuje ona otoczenie samochodu z wykorzystaniem przedniej kamery, wykrywającej światła nadjeżdżających z przeciwka pojazdów i rejestrującej jasność otoczenia. System przetwarza informacje o prędkości pojazdu i zmianach toru jazdy w celu włączenia lub wyłączenia i dostosowania jasności diod LED, aby zapewnić optymalne oświetlenie.
System Aktywnej Stabilizacji Zawieszenia w nowym RX-ie skupia się na tłumieniu przechyłów nadwozia w zakrętach, bez ograniczania komfortu jazdy. Zmniejszenie przechyłów nadwozia odbywa się zwykle kosztem jakości jazdy – ze względu na wyposażenie i dostrojenie, niezbędne do zarządzania fizyką masy w ruchu – jednak w tym przypadku zastosowano zupełnie nową filozofię, zrealizowaną przez pogodzenie pozornie sprzecznych koncepcji w celu osiągnięcia niemożliwego dawniej efektu.
Nowy system sterowania Roll Skyhook Control posuwa się o krok dalej, ograniczając przechyły nadwozia podczas jazdy po nierównej nawierzchni. To jedyna w swoim rodzaju i pierwsza na świecie forma aktywnej kontroli zawieszenia.
Wybór trybów jazdy obejmuje cztery podstawowe ustawienia: Normal, Eco, Sport S i Sport S+. W trybie standardowym (Normal) nowy RX utrzymuje idealną równowagę między osiągami a zużyciem paliwa, podczas gdy w trybie Eco priorytetem jest oszczędność paliwa, uzyskiwana poprzez zarządzanie mocą jednostki napędowej i kątem otwarcia przepustnicy dla płynniejszej jazdy. Tryb Sport S zaostrza działanie EPS (elektrycznego wspomagania kierownicy), zapewniając jednocześnie lepszą reakcję na pedał przyspieszenia i wyczucie pojazdu, podczas gdy tryb Sport S+ dostarcza jeszcze więcej sportowych emocji.
Tryb Sport S+ oraz wspomniany wcześniej tryb personalizacji (Customize) są dostępne w wersjach wyposażonych w aktywne zawieszenie AVS. W trybie Sport S+ do trybu Sport S dodawana jest kontrola zawieszenia AVS, a reakcja układu kierowniczego EPS jest dodatkowo zaostrzona, by w pełni wykorzystać potencjał osiągów nowego RX-a.
By pomóc kierowcy w koncentracji na drodze, nowego RX-a wyposażono w opcjonalny wyświetlacz Heads-Up Display (HUD) na przedniej szybie, umożliwiający monitorowanie szerokiego zakresu informacji, wygodnie rozmieszczonych w polu widzenia. HUD udostępnia takie informacje jak ustawienia systemu audio, prędkość, aktualny bieg czy obroty silnika. W porównaniu ze stosowanymi wcześniej w pojazdach Lexusa systemami HUD, nowa wersja wyświetla ograniczenia prędkości i ma wiele nowych ikon, dynamiczny tempomat oraz ostrzegawczy wskaźnik Master Warning, przekazujący ostrzeżenia o wszelkiego rodzaju awaryjnych sytuacjach.
Benzynowa odmiana nowego RX-a może być wyposażona w napęd na wszystkie koła (AWD), zapewniający optymalną przyczepność poza utwardzonymi szlakami i na śliskich nawierzchniach. Starając się zwalczyć zjawisko hamowania w ciasnych zakrętach – kiedy pojazd z napędem AWD w niezamierzony sposób zwalnia podczas pokonywania ostrych zakrętów na skutek różnic w obrotach kół – inżynierowie Lexusa wdrożyli inteligentną technologię rozdziału momentu obrotowego o nazwie Situation-Specific Control (kontroli zależnie od sytuacji). Dodatkowo (po raz pierwszy w Lexusie) zastosowano funkcję monitorowania działania AWD (AWD Operation Display) na wielofunkcyjnym wyświetlaczu.
Gdy 8-biegowa skrzynia debiutowała w modelu RX w 2016 roku, była pierwszą na świecie tego rodzaju konstrukcją przeznaczoną do pojazdów z silnikiem z przodu i napędem na przednią oś. Inżynierowie Lexusa pod każdym względem udoskonalili to rewolucyjne rozwiązanie. Nowa, 8-biegowa skrzynia zapewnia większą oszczędność paliwa i lepszą dynamikę dzięki szerszemu zakresowi przełożeń. Charakteryzuje się również płynniejszą zmianą biegów dzięki krótszym przełożeniom, zapewniając stabilność zarówno na prostej, jak i podczas pokonywania zakrętów, i dając kierowcy większą kontrolę.
Najnowsze
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
Zmieniony na początku 2022 roku taryfikator mandatów był prawdziwą rewolucją, ponieważ kilkukrotnie podniósł wysokość kar, jakie można otrzymać za przewiny na drodze. Obecnie jest to nawet 30 tys. zł. Sprawdzamy, za co można dostać rekordowe mandaty. -
Przeterminowane paliwo! Czy paliwo ma termin przydatności?
-
Samochody na LPG do 20 tys. zł – oto 10 najlepszych modeli i ich dane techniczne
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Zostaw komentarz: