Lewostronna Anglia
Planujesz urlop lub wakacje. Wybór pada na Anglię. Zabierasz rodzinę do samochodu i... w drogę! Pamiętać należy tylko, o ruchu lewostronnym obowiązującym na Wyspach, który niejednemu Europejczykowi przysporzył kłopotów. Na szczęście... masz nasz poradnik!
Lewostronny ruch w Anglii |
fot. internet |
O czym musisz pamiętać, wyjeżdżając do Anglii?
– Ruch lewostronny to nie tylko trzymanie się przeciwnej niż normalnie strony jezdni. Wciąż musisz walczyć z nabytymi odruchami. Uwaga zwłaszcza na automatyczne patrzenie w lewo zamiast w prawo (np. przy dojeżdżaniu do drogi głównej) – to częsty powód kolizji!
– Nie ma zasady prawej czy lewej ręki, z wyjątkiem dojazdu do ronda (pierwszeństwo dla nadjeżdżającego z prawej), ale też prawie nie ma równorzędnych skrzyżowań, za to rond jest bardzo dużo.
Patrz w prawo! |
fot. internet
|
– Na angielskich drogach jest bardzo dużo kamer, a kierowcy łamiący przepisy są skutecznie ścigani i bardziej restrykcyjnie niż w Polsce karani.
– Piesi są przyzwyczajeni, że kierowcy przepuszczają ich i to nawet przy czerwonym świetle, więc bądź gotowy, że wejdą na jezdnię, jeśli się do niej zbliżają. Niezależnie od światła.
– Rowerzysta zawsze ma rację, nawet jeśli nie ma racji. I nie zawaha się wykorzystać swojej uprzywilejowanej pozycji.
– Jeźdźcy na koniach, stada owiec i bydła to nie jest rzadkość na drogach, wręcz przeciwnie – trzeba zachować szczególną ostrożność.
– Ograniczenia prędkości dla samochodów osobowych i motocykli: na autostradzie 70 mil/h (112 km/h); inne drogi: obszar zabudowany 30 mil/h [48 km/h], single carriageway, czyli drogi bez pasa rozdzielającego jezdnie o przeciwnym kierunku ruchu 60 mil/h [96km/h], a dual carriageway, czyli droga z pasem rozdzielającym jezdnie – limit jak na autostradach).
– Peryferyjne drogi są wąskie i często obsadzone dodatkowo utrudniającymi widoczność żywopłotami – trzeba dostosować prędkość, aby móc zatrzymać się w razie potrzeby na swoim pasie w granicach widoczności, czyli na odcinku, który widzisz, a przy mijaniu korzystać z zatoczek lub poszerzeń.
– Pasy dla autobusów – nie wjeżdżamy na nie, nawet jeśli chcemy tylko wyprzedzić. Wjazd zarejestrują kamery (nie dotyczy to motocyklistów).
– Za jazdę pod wpływem alkoholu grożą poważne restrykcje – dużo większe niż w Polsce. Limity:
- 35 mikrogramów (0,73‰) alkoholu w wydychanym powietrzu,
- 80 miligramów alkoholu (1,68‰) w krwi,
- 107 miligramów alkoholu (2,24‰)/ w moczu.
– Kary za przestępstwa związane z prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu:
- odmowa badania alkomatem, dostarczenia próbki krwi lub moczu grozi:
- utratą uprawnień do prowadzenia pojazdów na co najmniej 1 rok,
- pozbawieniem wolności na okres do 6 miesięcy,
- mandatem karnym do 5 000 funtów;
- prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwym grozi:
- obowiązkową utratą uprawnień do prowadzenia pojazdów na minimum 1 rok przy pierwszym wykroczeniu tego typu (3 lata, jeśli było to drugie wykroczenie w ciągu 10 lat),
- pozbawieniem wolności na 6 miesięcy,
- mandatem karnym do 5 000 funtów;
- odpowiadanie za pojazd mechaniczny w stanie nietrzeźwym grozi:
- utratą uprawnień do prowadzenia pojazdu (wg wyroku sądu),
- pozbawieniem wolności do 3 miesięcy,
- mandatem karnym do 2 500 funtów;
- spowodowanie śmierci w wyniku jazdy pod wpływem alkoholu grozi:
- utratą uprawnień do prowadzenia pojazdu na co najmniej 2 lata,
- pozbawieniem wolności na okres do lat 14,
- nieograniczonym mandatem karnym (wg wyroku sądu),
- koniecznością zdania rozszerzonego egzaminu na prawo jazdy.
- Uwaga na ciężarowy tranzyt z kontynentu oraz vany dostawcze – kierowcy tirów z kierownicą z lewej nie widzą wszystkiego (ogromne martwe pole w lusterkach), a dostawcy jeżdżą mało bezpiecznie.
Londyńskie ulice |
fot. internet
|
– Parkowanie – dużo bardziej utrudnione. Wielka machina ścigania (zdjęcia, mandaty). Kiedy są pojedyncze linie, koniecznie trzeba zwracać uwagę na tabliczki mówiące o możliwości parkowania.
– Nie ma obowiązku używania świateł mijania na drogach oświetlonych, ale uwaga – chodzi o drogi w terenie zabudowanym, czyli takim, który jest oświetlony lampami ustawionymi w odległości 100 m od siebie. Wtedy standardowo dopuszczalna prędkość to 30mil/h i standardowo korzysta się ze świateł pozycyjnych, ale można (nie trzeba) korzystać ze świateł mijania. Gdy jednak są znaki podwyższające limit prędkości, np. 40 mil/h, to używanie świateł mijania jest już konieczne.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: