Lamborghini, motocykl którego pożądał świat
Absolutnie pożądany i niedostępny motocykl Lamborghini został opracowany wspólnie z francuskim konstruktorem motocykli wyścigowych Boxer-Bikes.
Boxer-Bikes słynął w latach 70. z konstrukcji zaawansowanych technologicznie motocykli sportowych, wyróżniających się również dość specyficznym designem. Ręczne wykonanie jednoślady produkowane były z zastosowaniem inżynierii rodem z lotnictwa, aeronautyki. Ramy tych motocykli były wyjątkowo lekkie, a niewielka masa jednośladu gwarantowała również świetne parametry pojazdu.
W 1986 roku Lamborghini zdecydowało, że tego typu motocykl może mieć nazwę ich marki. Firma Boxer została wybrana jako jedyny partner projektu wszechczasów – jak zwykło się mówić o tym jednośladzie: motocyklu Lamborghini Design 90. Sercem maszyny był 4-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1000 cm3 z 4 zaworami na cylinder, dysponujący mocą 130 KM, sygnowany marką Kawasaki. Motocykl rozpędzał się do maksymalnej prędkości 258 km/h. Jego masa wynosiła jedynie 170 kilogramów.
Motocykl Lamborghini Design 90. |
Fot. Autodrome
|
Decyzja władz Lamborghini o nadaniu nazwy swej marki jednośladom była spowodowana kryzysem paliwowym, który panował w końcu lat 70. Najpierw postanowiono montować silniki V12 do łodzi motorowych, a potem podjęto właśnie współpracę z Boxer-Bikes, co zaowocowało powstaniem Lamborghini Design 90.
Motocykl to o tyle „międzynarodowy”, że jego projekt zainicjowali Szwajcarzy, nadwozie zaprojektowali Włosi, technologię dali Francuzi, a podzespoły Japończycy.
Zaplanowano wyprodukowanie łącznie 25 egzemplarzy, jednak po złożeniu 6 sztuk zrezygnowano z dalszej pracy nad tym projektem. Niektóre źródła podają, że istnieje na świecie jedynie 5 takich motocykli.
Lamborghini Design 90 wyceniono na dwukrotnie większą kwotę, niż najdroższy dostępny w tamtych czasach jednoślad – model ten nie osiagnął przez to sukcesu sprzedażowego. Zainteresowali się nim jednak kolekcjonerzy i do dziś maszyna ta stanowi gratkę dla inwestorów w zabytkową motoryzację.
Połączenie zawrotnej ceny maszyny z małą dostępnością limitowanej serii motocykla przyczyniło się do powstania legendy „motocykla Lamborghini”.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: