Lamborghini 350 GT i V12. Historia silnika, który stał się wizytówką marki
Od debiutu w 1964 roku silnik Lamborghini V12 stał się wzorcem m.in. dzięki zastosowanemu momentowi obrotowemu, swojej elastyczności, niezawodności oraz trwałości. Ta sama jednostka z minimalnymi zmianami była produkowana do lat 90. XX w. Zanim przeszła bardziej istotne modyfikacje konstrukcyjne, zwiększyła pojemność skokową do 7 litrów, a moc do ponad 500 KM.
Rok 2022 to dla Lamborghini rok legendarnego 12-cylindrowego silnika. Ta jednostka napędowa od niemal 60 lat jest sercem modeli marki z Sant’Agata Bolognese, a także stanowi symbol wprowadzanych innowacji technologicznych. Z tej okazji marka przedstawia historię pierwowzoru: od powstania aż do ostatniego modelu wyposażonego w wolnossący silnik V12 – Aventadora Ultimae.
Pierwszym w historii samochodem wyposażonym w słynną 12-cylindrową jednostkę napędową opuszczającym zakład w Sant’Agata Bolognese w 1964 roku było Lamborghini 350 GT.
Giotto Bizzarrini i historia niecodziennej współpracy
Do zaprojektowania silnika V12 Ferruccio Lamborghini zdecydował się skorzystać z pomocy zewnętrznego konsultanta. Okazał się nim inżynier Giotto Bizzarrini, po dziś dzień uważany za jednego z najlepszych projektantów jednostek napędowych na świecie. Efektem tej współpracy był 12-cylindrowy silnik o pojemności 3,5 l oraz mocy 350 KM.
W umowie uwzględniono premię za każde 10 dodatkowych koni mechanicznych mocy. Gdy po raz pierwszy w lipcu 1963 roku silnik pojawił się na stanowisku testowym, odczyty okazały się spektakularne: 360 KM przy 9000 obr./min. Tym samym inżynier spełnił swoje marzenie i stworzył napęd idealny do Formuły 1, niestety nieprzydatny w produkcji masowej.
Paolo Stanzani i ponad 250 km/h prędkości
Zadanie ustandaryzowania silnika powierzono jednemu z najbardziej cenionych inżynierów w historii Lamborghini – Paolo Stanzani. Pomimo utrzymania wyjątkowych osiągów i zapewnienia przyjemności z jazdy nawet na średnich i niskich obrotach, nie zmieniono podstawowych specyfikacji technicznych silnika, dzięki czemu stał się pierwszą jednostką napędową samochodów marki Lamborghini produkowanych seryjnie. Maksymalna moc 280 KM przy 6500 obr./min. wystarczyła do napędzania 350 GT, pierwszego modelu produkcyjnego Lamborghini, którego debiut przypadł na 1964 rok. Samochód mógł się rozpędzić do ponad 250 km/h.
Lamborghini 350 GT w świecie sztuki i rozrywki
Pierwsze 350 GT zostało dostarczone do wywodzącego się z Livorno perkusisty Giampiero Giustiego, członka jednego z najpopularniejszych włoskich zespołów jazzowych „I 5 di Lucca” i „Quartetto di Lucca”. Założona pod koniec lat 50. XX w. grupa odniosła wiele sukcesów: od uczestnictwa w słynnym Festiwalu Muzyki w San Remo, przez nagranie coverów utworów takich wykonawców jak zespół Beach Boys i Bruno Martino, po nawiązanie współpracy z Enzo Jannaccim.
Współpraca z Giustim zapoczątkowała mariaż marki Lamborghini ze światem rozrywki – wielu aktorów i muzyków stało się wielbicielami oraz klientami firmy, m.in. członek najsłynniejszej czwórki z Liverpoolu i artysta solowy Paul McCartney, który od wielu lat pozostaje wierny marce Lamborghini. Jego czerwony 1968 400 GT o numerze nadwozia 1141 został sfilmowany 30 stycznia 1969 roku z okazji słynnego, ostatniego koncertu zespołu The Beatles na dachu budynku przy 3 Savile Row w Londynie. Samochód można było także podziwiać w wielu filmach dokumentalnych na temat zespołu. McCartney był właścicielem 400 GT przez dziesięć lat.
Model 350 GT pojawił się również w filmie „Kill Me Quick, I’m Cold” w reżyserii Francesco Maselliego z 1967 roku wytwórni Columbia Pictures.
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Zostaw komentarz: