Laia Sanz: „Kocham to co robię!” Wywiad przed Rajdem Dakar 2014
Oto Laia Sanz - najbardziej wszechstronna zawodniczka motocyklowa świata.
Laia Sanz – trzynastokrotna Mistrzyni Świata w Trialu, zdobywczyni Pucharu Świata w Rajdach Enduro oraz w SuperEnduro. Za kilka dni stanie po raz czwarty na starcie Rajdu Dakar w Rosario (Argentyna). Mimo wciąż napiętego grafiku, znalazła chwilę między treningami, aby podzielić się z nami swoimi oczekiwaniami przed zbliżającym się wielkimi krokami startem w najtrudniejszym rajdzie terenowym świata – Rajdzie Dakar.
Laia Sanz szykuje się do Rajdu Dakar 2014. |
fot. z archiwum zawodniczki
|
Jak wyglądają Twoje ostatnie przygotowania przed startem?
Wszystko wygląda świetnie, jestem dobrze przygotowana, mam nowy, bardzo dobry motocykl Honda CRF 450 Rally. Zaczęłam na nim treningi dość późno, ale mimo wszystko czuję się gotowa na Dakar.
Co jest najważniejsze podczas tych ostatnich tygodni przed startem?
Najważniejsze to trzymać się wyznaczonego planu i wciąż ciężko trenować, być zdrowym i dużo odpoczywać. Nie jest to łatwe, gdyż w tym czasie mamy wiele spotkań i eventów związanych z promocją teamu oraz naszych sponsorów.
Laia Sanz została ostatnio odznaczona na gali FIM w Monte Carlo – czytaj o tym tutaj. |
Cel na Dakar 2014?
Po pierwsze go ukończyć, co nigdy nie jest łatwe. Po drugie mam apetyt na lepszy rezultat niż w ubiegłym roku, kiedy zajęłam 39 miejsce w klasyfikacji generalnej. Chciałabym zająć miejsca między 25 a 30, to byłby spory sukces.
Wystartujesz Hondą CRF 450 Rally, powiedz coś więcej o tym motocyklu?
To niesamowita maszyna, tak naprawdę najlepszy motocykl na jakim miałam okazję do tej pory startować. Lekki, mocny, łatwy w prowadzeniu. Jestem niezwykle szczęśliwa, że mam szansę jechać właśnie tym modelem.
Wywiad z Polką, która startowała w Rajdzie Dakar w 2009 roku z Grzegorzem Baranem w 10-tonowym MAN’ie przeczytasz tu. |
Wystartujesz w Rajdzie Dakar po raz czwarty – z czym masz największy problem podczas tych dwóch ostatnich tygodni?
Nie ma jednej trudnej rzeczy, ale jest ich wiele. Przede wszystkim, jest to bardzo trudny rajd, podczas którego spędzamy wiele godzin na motocyklu, przez wiele dni, nie mając tak naprawdę chwili na odpoczynek. Brak czasu na odnowę i sen powoduje, że ten rajd jest jeszcze trudniejszy.
Laia Sanz podczas prezentacji – Rajd Dakar 2014 |
fot. z archiwum zawodniczki
|
Co z jazdą na dużych wysokościach? Wielu zawodników narzeka na związane z tym problemy.
Zgadza się, jazda na dużych wysokościach w górach jest bardzo męcząca, wszystko staje się jeszcze bardziej skomplikowane, motocykl ma mniej mocy. Dlatego aby przygotować się jak najlepiej do takiej jazdy sporo trenuję w górach.
Jak oceniasz trasę rajdu Dakar 2014?
Myślę, że ten rajd będzie wyjątkowo trudny: więcej etapów enduro, kilka odcinków tylko i wyłącznie dla motocykli, no i oczywiście dwa etapy maratońskie oraz Boliwia, której zupełnie nie znamy. Do tego jazda na sporych wysokościach – nie będzie łatwo.
Dlaczego rajd Dakar, co ma w sobie tak niesamowitego?
Nie wiem tak do końca. Ale każdy kto znajdzie się tam raz chce wrócić. Myślę, że chodzi o to, że to taki miks: rajd, przygoda, niesamowite miejsca i niezwykła trudość w jednym.
Zawodniczki w Rajdzie Dakar, a wśród nich Laia Sanz – zostały opisane u nas skrzętnie opisane. Kobiety w Radzie Dakar 2013 – kliknij tu. Kobiety w Rajdzie Dakar 2012 – kliknij tu. Zobacz ile kobiet startowało w Dakarze 2011 – tutaj, i jakie miały wyniki – tu. Ile pań brało udział w Rajdzie Dakar 2010? Kliknij tu |
Myślisz, że kobieta ma szansę wygrać Rajd Dakar w kategorii motocykli?
W 2001 roku Jutta Kleinschmidt wygrała w kategorii samochodów, jednak w przypadku motocykli dużo większe znaczenie ma przygotowanie fizyczne. Mam nadzieję, że kiedyś kobieta wygra Dakar na dwóch kółkach, jednak w tej chwili wydaje mi się, że jest to niezwykle skomplikowane. Pod względem fizycznym różnimy się bardzo od mężczyzn, a to ma ogromne znaczenie w przypadku tego rajdu. Możemy być świetnie przygotowane fizycznie i walczyć, jednak to wciąż będzie za mało.
Co motywuje Cię do ciężkiej pracy?
Zawsze wyznaczam sobie małe cele, a to motywuje mnie do ich osiągania i do ciężkiej pracy. A to co najbardziej mnie motywuje to to, że kocham swoją pracę i mam szczęście, że robię coś, co daje mi wiele satysfakcji!
O kobiecie, która ciężarówką przejechała niejeden Rajd Dakar, przeczytasz tu. |
Trial, Enduro, Cross Country Rallies, czasami możemy zobaczyć Cię również jak ścigasz się samochodami. Czy masz czas na coś innego poza sportem?
Nie za wiele jest tego wolnego czasu, ale oczywiście, że czasami muszę zająć się czymś innym. Lubię spotykać się z przyjaciółmi, wychodzić z moim chłopakiem. Ważne jest, aby umieć to ze sobą wszystko połączyć.
Co Laia Sanz robi dla relaksu?
Dużo sportu i książki!
Plany na rok 2014?
Jeszcze o tym nie myślę, najważniejszy jest start w Rajdzie Dakar, 100 procent koncentracji!
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: