
Ładowanie samochodu elektrycznego ładowarkami AC i DC, czyli ładowanie tanie kontra szybkie
Samochód elektryczny może być ładowany na kilka sposobów, które różnią się zarówno prędkością, jak i ceną ładowania – od najtańszego ładowania z domowego gniazda o napięciu 230 V przy pomocy ładowarki prądu przemiennego (AC) po szybkie ładowanie za pośrednictwem ładowarek prądu stałego (DC) o mocy do nawet 150 kW.
Do ładowania akumulatora samochody elektrycznego można stosować zarówno ładowarki prądu przemiennego (AC), jak i prądu stałego (DC). Na czym polega główna różnica między tymi ładowarkami? Wyjaśnimy wam to na przykładzie zdobywcy tytułu Car of the Year Polska 2022 – Forda Mustanga Mach-E.
Ford Mustang Mach-E , jak większość samochodów elektrycznych, obsługuje dwa rodzaje wtyczek – złącze typu 2 (Mennekes), które służy do podłączenia ładowarki prądu zmiennego (AC) i złącze CCS, które daje możliwość podłączenia ładowarki prądu stałego (DC).
Zastosowanie ładowarek prądu przemiennego (AC) jest najwygodniejsze w zaciszu własnego garażu lub miejsca parkingowego, gdy samochód może być podłączony do ładowarki przez kilka godzin. Taki sposób ładowania jest najlepszy z punktu widzenia żywotności akumulatora i stanu portfela. W trasie, kiedy potrzebne jest szybkie doładowanie sporej dawki energii, zapewniającej duży zasięg, auto można podłączyć do szybkiej ładowarki prądu stałego (DC) o mocy do 150 kW.

Ładowanie samochodu elektrycznego ładowarkami AC i DC, czyli ładowanie tanie kontra szybkie
W wypadku prądu przemiennego (AC), którego napięcie wynosi 230 V lub 400 V, moc ładowania standardowych ładowarek, do których można podłączyć Mustanga Mach-E, waha się od 2 do 11 kW. Jeżeli ładowarka jest wyposażona w zabezpieczenie EVSE, moc ładowania – w zależności od urządzenia – zwiększa się od 7,4 kW (jednofazowa ładowarka Ford Connected Wallbox) do 11 kW (trójfazowa ładowarka Ford Connected Wallbox). Dzięki zabezpieczeniu EVSE możliwe jest ładowanie prądem o natężeniu 32 A zamiast standardowych 16 A.
Gdy kończą się możliwości ładowarek prądu przemiennego, zaczynają się możliwości ładowarek prądu stałego, które są dostępne w publicznych punktach ładowania. Zazwyczaj moc takich ładowarek waha się od 50 do nawet 350 kW. W tej chwili baterię Mustanga Mach-E można podłączyć do ładowarki prądu stałego o maksymalnej mocy 150 kW. Akumulator Mustanga Mach-E zasilany prądem o takiej mocy dodatkowe 119 km zasięgu potrafi zapewnić po ładowaniu trwającym zaledwie 10 minut. Zaś czas ładowania od 10 do 80% pojemności wynosi jedynie 38 minut w wypadku akumulatora, który może zmagazynować 75 kWh i 45 minut w wypadku baterii, która może zmagazynować 98 kWh.

Warto pamiętać, że ładowanie z wykorzystaniem ładowarek AC jest wolniejsze i tańsze, ale przede wszystkim korzystniejsze z punktu widzenia żywotności akumulatora. Szybkie ładowarki prądu stałego DC są świetnym wyborem w trasie, gdy niezbędne jest ekspresowe uzupełnienie energii.
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Zostaw komentarz: