
Łada Niva powraca i to w kilku odsłonach!
Kultowa rosyjska terenówka jest cały czas produkowana, ale jej sytuacja była nieco zagmatwana, między innymi ze względu na prawa do nazwy. To się jednak zmienia, a najnowsze plany zakładają prawdziwą rewolucję.
Samochód który wszyscy doskonale znamy jako Łada Niva, jest produkowany nieprzerwanie od 1977 roku. Przez ostatnie lata oferowany był jednak jako Łada 4×4, ponieważ nazwa Niva stała się własnością Chevroleta. Dlatego też od 2003 roku można było niewielkiego SUV-a, znanego jako Chevrolet Niva.
Ostatnio zaczęło się to jednak zmieniać. Łada przejęła produkcję od amerykańskiej firmy i zaczęła robić porządki. Niva ponownie oznacza postradziecką, kanciastą terenówkę, za to jej kuzynka została podana modernizacji i nazywa się Niva Travel.
To jednak dopiero początek zmian, ponieważ Francuzi zapowiedzieli właśnie „Renaulution” – rewolucję w Grupie Renault. Należy do niej między innymi AwtoWAZ, czyli firma produkująca Łady. Zgodnie z francuskimi planami, zacieśni się współpraca między Ładą oraz Dacią i obie marki korzystać będą z modularnej platformy CMF-B (znanej z nowego Clio, Captura, Arkany, Nissana Juke, jak również Dacii Sandero). Będzie ona jednym z czynników, który pozwoli utrzymać ceny nowych modeli na bardzo rozsądnym poziomie, w czym pomoże także szerokie wykorzystywanie podzespołów od lokalnych poddostawców.
Renault 5 Prototype – producent odkrywa karty nowej strategii „Renaulution”
Francuzi podkreślają, jak ważna jest dla nich Łada, co w żaden sposób nie zaskakuje – to lider rosyjskiego rynku, w którym ma ponad 20% udziału. Modele Granta i Vesta zajmują pierwsze i drugie miejsce w tamtejszym rankingu sprzedaży. Renault ma wobec Łady poważne plany rozwoju i zapowiada, że wraz z Dacią ma produkować rocznie milion samochodów opartych o platformę CMF-B. Cała gama obu marek będzie ją wykorzystywać (obecnie stosują cztery różne płyty podłogowe) i skurczy się ona z 18 wariantów modeli do 11. Taka redukcja ma stanowić tylko optymalizację kosztów, a nie zawężanie działań – Łada i Dacia mają stać się prawdziwymi międzynarodowymi graczami i podbijać nowe rynki oraz segmenty.
https://www.youtube.com/watch?v=OGwCtOcWQ0s
Plany dla Łady zakładają, że do 2025 roku zostaną wprowadzone do sprzedaży cztery nowe modele. Oferta będzie obejmować między innymi najnowszą generację Nivy, która pojawi się w salonach w 2024 roku. Pracę nad nią już się rozpoczęły i wiadomo, że model dostępny będzie w wersji „kompaktowej” (prawdopodobnie zbliżonej do obecnej) oraz „średniej” (może to oznaczać dłuższą, pięciodrzwiową odmianę). Możemy zobaczyć ją na pierwszej grafice (główne zdjęcie), na której wygląda jak skrzyżowanie klasycznej Nivy z nowym Dusterem. Można się spodziewać, że auto będzie całkiem nowoczesne, ale nie zatraci swojego terenowego charakteru.
W 2025 roku do Nivy dołączy nowy kompaktowy SUV. Z kolei plany na bieżący rok obejmują premierę wspomnianej Nivy Travel oraz przemianowanie klasycznej terenówki na Niva Legend (możliwe że towarzyszyć będzie temu jakaś modernizacja).
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Zaparowane szyby to powszechny problem w warunkach jesienno-zimowych i kierowcy mają sprawdzone sposoby jak sobie z nimi radzić. Zwykle rozwiązują one problem tylko chwilowo, bo nie zwalczają jego przyczyn. -
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
-
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
koliko ce kostati novi auto lada niva terenac u euro hvala puno jova prokuplje