Kupujesz samochód? Pomyśl najpierw o kosztach
Czy zawsze samochód z silnikiem wysokoprężnym będzie tańszy w utrzymaniu niż jego benzynowy odpowiednik? Jak stawka ubezpieczeniowa zmienia się w zależności od tego, jaki silnik napędza nasz pojazd?
fot. Motocaina
|
Zwykle sądzimy, że silnik diesla będzie dla nas tańszy w eksploatacji. Prawda jednak może być inna. Zakup samochodu z jednostką wysokoprężną praktycznie zawsze wiąże się z wyższym kosztem, niekiedy nawet o kilkanaście tysięcy złotych. Ceny większości części zamiennych wypadają na też na niekorzyść tego motoru. Zagłębiając temat okazuje się, że koszty napraw i serwisowania także wyciągną z naszych portfeli więcej złotówek. A na koniec finansowego deseru otrzymamy wyższą stawkę ubezpieczeniową. Dlaczego? Jak tłumaczy Magdalena Karczemna, specjalista ds. ubezpieczeń z ubezpieczenie.pl „… w przypadku samochodów z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym jedynie paliwo daje szansę oszczędzania. Droższe są części zamienne, wyższy koszt zakupu oraz większa pojemność silnika – to wszystko ma swoje przełożenie na wysokość składek ubezpieczeniowych OC i AC. W razie uszkodzenia lub kradzieży takiego samochodu firmy ubezpieczeniowe muszą wypłacić nam wyższe odszkodowanie. Zatem nie powinien dziwić fakt stosowania wyższych składek za dieslowskie silniki.”
Przykład:
Składki ubezpieczeniowe różnią się w zależności od:
1. Pojemności silnika – jest jednym z podstawowych czynników branych pod uwagę przy wyliczaniu składki OC, co też zwiększa stawkę za motory wysokoprężne.
fot. Motocaina
|
2. Sumy ubezpieczenia – samochody z silnikiem typu diesel mają wyższą wartość rynkową, więc przy ubezpieczeniu AC (wartość pojazdu jest jednym z podstawowych wyznaczników składki podstawowej) zapłacimy więcej. Np. Citroen C1 HDI jest warty 28443 zł, natomiast benzynowy – 24957 zł. I właśnie ta różnica wpływa na wyższy rachunek za ubezpieczenie. A różnice w cenie zakupu (wartości) mogą być znacznie większe. W przypadku np. nowej Hondy Civic (1.8 i-VTEC vs 2.2 i-CTDi) wynosi ponad 20 000 zł na niekorzyść dieslowskiego silnika. To bardzo dużo. Zdaniem Magdaleny Karczemnej „…praktycznie zawsze diesel będzie droższy przy zakupie polisy ubezpieczeniowej. Odwrotność nastąpi jedynie w przypadku, gdy to silnik benzynowy będzie droższy. Ale to już występuje jedynie w segmentach typu Premium, w których luksusowe samochody mają np. turbodoładowane silniki benzynowe o mocach sięgających kilkuset koni mechanicznych. Wówczas one są po prostu droższe i jeszcze bardziej zaawansowane technologicznie niż diesle „.
Ceny ropy, a benzyny
Ze względu na coraz większy popyt na paliwo ON, różnica w cenie między nim a E95 coraz bardziej wydłuża okres zwrotu wyższych kosztów zakupu. I to pod warunkiem, że nasze roczne przebiegi będą na odpowiednio wysokim poziomie. Dla np. bardzo popularnych w Polsce modeli jak: Skoda Octavia czy Fiat Panda – koszt zakupu dieslowskiego motoru zwróci się dopiero po 2,5 roku, przy założeniu, że przemierzymy dystans 40 tys. km w ciągu roku. I mówimy tu o samych kosztach paliwa, nie uwzględniając kosztów serwisowania, częstych przeglądów czy ceny części itp. Realnie oceniając faktyczne koszty przejechania jednego kilometra są dla nas opłacalne tylko w przypadku dużych i ciężkich aut (limuzyny, SUV, terenowe, duże vany) natomiast w pozostałych segmentach – paradoksalnie samochód z silnikiem benzynowym okazuje się tańszy dla przeciętnego użytkownika, a droższego diesel’a kupuje się jedynie dla jego właściwości w postaci wysokiego momentu obrotowego i elastyczności pracy silnika.
Może nie bez kozery Amerykanie i Brytyjczycy uważają, że diesel w niedużych autach osobowych jest pomyłką – a jak to mawia słynny dziennikarz Jeremy Clarkson z Top Gear – „ diesel jest paliwem szatana”. Pewnie już dawno przeliczyli, że wcale nie jest tak oszczędnie, jeśli weźmiemy pod uwagę realny koszt przejechania kilometra.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: