Kuba Giermaziak w Porsche Supercup i F3!

Już wkrótce polski zespół Verva Racing Team ponownie zawita na tory Formuły 1 i ruszy - oby po zwycięstwo - w Porsche Supercup. Pierwszy wyścig w Bahrajnie już za półtora miesiąca. Tymczasem na wczorajszej konferencji prasowej dowiedziałyśmy się również, że Kubę Giermaziaka zobaczymy w Formule 3! 

W sezonie 2010 biało-czerwone barwy zespołu Verva Racing Team reprezentowali dwaj kierowcy: Kuba Giermaziak i Robert Lukas, którzy w sumie wzięli udział w 10 wyścigach na torach F1 na Bliskim Wschodzie i w Europie. Kuba Giermaziak w drugiej połowie sezonu regularnie zajmował miejsca w czołowej „10”. Zajął również 2. miejsce w rankingu debiutantów i zakończył starty na 10. miejscu w klasyfikacji generalnej. Przed nadchodzącym sezonem oczekiwania są dużo większe. Zawodnicy i zespół chcą walczyć o podium. Stąd zmiany w jego składzie. 

W tym sezonie w barwach zespołu – obok Kuby Giermaziaka – wystartuje Słowak, Stefan Rosina. Nowy kierowca to według ekspertów jeden z najlepszych zawodników serii Porsche Supercup. W sezonie 2009 został drugim wicemistrzem w Porsche Supercup. Po siedmiu pierwszych wyścigach ostatniego sezonu był na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej.

 

 

Od lewej stoją: Stefan Rosina i Kuba Giermaziak.
fot. Orlen

Będzie to wyjątkowy sezon, szczególnie dla Kuby Giermaziaka. Kierowca pojedzie również w F3 Euro Series (więcej informacji o tej serii poniżej), która przybliży go do spełnienia marzenia o startach za kierownicą bolidu F1. W projekt startów Giermaziaka w F3 zaangażowała się należąca do polskiego koncernu spółka Orlen Deutschland zarządzająca siecią stacji paliwowych STAR.

Verva Racing Team rozpocznie kolejny sezon na pustynnym torze Sakhir podczas Grand Prix Bahrajnu 12 marca 2011 roku. W nadchodzącym sezonie w ramach Porsche Supercup odbędzie się 11 wyścigów.  

 

 

Kierowcy VERVA Racing Team
Stefan Rosina, 23 lata to kierowca urodzony 15.07.1987 w Puchovie. Karierę sportową rozpoczął w 2001 roku startami w Kartingowych Mistrzostwach Czech, gdzie  w debiucie zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. W latach 2003 – 2004 z powodzeniem ścigał się w Skoda Octavia Cup zajmując dwa razy z rzędu 1. miejsce. W sezonie 2005 został mistrzem Czech w klasie turystycznej i stawiał pierwsze kroki w samochodach wyścigowych startując  w trzech ostatnich wyścigach FIA GT Championship (Zuhai, Dubaj, Bahrajn). W 2006 roku został mistrzem Słowacji w wyścigach długodystansowych oraz ponownie uczestniczył w FIA GT Championship. W 2007 roku, w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju walczył o zwycięstwo, jednak problemy techniczne zadecydowały, że ostatecznie zawody ukończył na 2. miejscu. Od 2007 roku ściga się w serii Porsche Supercup. W latach 2008 – 2010 czterokrotnie stawał na podium. Do bardzo udanych może zaliczyć sezon 2009, w którym zajął 3. miejsce w klasyfikacji końcowej Porsche Supercup. Po siedmiu wyścigach ostatniego sezonu był na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej. Niestety dwóch z trzech ostatnich wyścigów nie ukończył, co spowodowało, że nie stanął na podium w klasyfikacji końcowej i ostatecznie zajął 8. miejsce. W tym roku Stefan chce wygrać Porsche Supercup. 

 

fot. Orlen

Kuba Giermaziak, 20 lat to kierowca urodzony 09.07.1990 w Gostyniu. Przygodę ze sportem motorowym rozpoczął w 2000 roku od startów w Kartingowych Mistrzostwach Polski. Kariera kartingowa trwała do 2006 roku i została zakończona bardzo dobrymi wynikami, z których na uwagę zasługuje drugie miejsce w Finale Światowym ROK Cup na torze w Lonato, uznawanym przez wielu za Kartingowe Mistrzostwa Świata. W sezonie 2007 zadebiutował w Formule Renault 2000 w Pucharze Północnej Europy (NEC). W 2008 roku Kuba, oprócz wyścigów w NEC, startował również w najbardziej prestiżowej serii Formuły Renault – Puchar Europy (EUROCUP). Sezon zakończył na 6. miejscu w NEC i 18. w EUROCUP. W 2009 roku Kuba Giermaziak postanowił połączyć starty w samochodzie turystycznym i formule. Przesiadł się do Audi R8 LMS, w którym ścigał się w ADAC GT Masters. Od czerwca 2009 Kuba rywalizował również    w Formule Renault 2.0 i pomimo absencji w pierwszej połowie sezonu wywalczył 9. miejsce w klasyfikacji generalnej EUROCUP. W sezonie 2010 Kuba z sukcesami kontynuował starty w ADAC GT Masters. Występy w tej serii zakończył na 8. miejscu, czterokrotnie stając na podium. Co najważniejsze, w serii Porsche Supercup z każdym wyścigiem poprawiał swoje wyniki i ostatecznie zajął 2. miejsce wśród debiutantów oraz 10. miejsce w klasyfikacji generalnej.

PORSCHE MOBIL1 SUPERCUP to międzynarodowy monomarkowy cykl pucharowy. Wyścig od 1993 roku towarzyszy Grand Prix Formuły 1, co oznacza, że obie serie rozgrywane są na tych samych torach, w ramach tej samej imprezy sportowej. Od 2005 roku uczestnicy tego cyklu pucharowego ścigają się samochodami Porsche 911 GT3 Cup (typ 997). Wszystkie auta mają jednakowe parametry techniczne, a zespoły mogą jedynie dokonywać zmian w ustawieniach podwozia oraz tylnego spoilera. Ważące zaledwie 1160 kilogramów samochody wyposażone są w sekwencyjną 6 – biegową przekładnię, a silniki osiągają moc 450 KM.

W wyścigu startuje średnio 24 zawodników. Punkty otrzymuje pierwszych piętnastu kierowców na mecie, według schematu 20-18-16-14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Zawodnik, który wywalczy pole position otrzymuje dodatkowo 2 punkty.

Wyścigowy weekend rozpoczyna się zazwyczaj piątkową sesją treningową, podczas której zespoły ustawiają samochody pod specyfikację danego toru. W sobotę odbywają się kwalifikacje, natomiast wyścig w ramach Porsche Supercup rozpoczyna się zwykle w niedzielę przed południem i gromadzi średnio 120.000 widzów na każdym torze.  Kierowcy podczas zawodów pokonują trasę około 70 kilometrów.

Uczestnicy Porsche Mobil1 Supercup to profesjonalne zespoły wyścigowe, które każdorazowo wystawiają  co najmniej dwa samochody wyścigowe. W cyklu  oceniani są kierowcy, zespoły i debiutanci (tzw. rookie). Kwestie przyznawania punktów i nagród pieniężnych sprecyzowane są w regulaminie, który posiada zezwolenie DMSB (Niemiecki Związek Sportów Motorowych e.V.).

Specyfikacja samochodu

 

Porsche 911 GT3 Cup (typ 997)

Silnik

6 cylindrowy, bezsprężarkowy w układzie bokser

Pojemność skokowa, cm3

3797

Moc maksymalna kW/KM

331/450 przy 7500 1/min

Maksymalna liczba obrotów

8500 1/min

Skrzynia biegów

6-biegowa , sekwencyjna

Waga

1160 kg

Paliwo

Superplus bez ołowiu, 98 ROZ

Dodatkowo

wspawana klatka bezpieczeństwa zgodnie z wytycznymi DMSB,

sześciopunktowy pas bezpieczeństwa, dopasowany do użycia z HANS,

elektroniczny system zarządzania pracą silnika  MS3.1 firmy Bosch,

90 litrowy pojemnik na paliwo,

2 osobne obwody hamulcowe.

Kalendarium wyścigów Porsche Supercup:

DATA

MIEJSCE

11.-13.03.2011

FORMULA 1 Bahrain Grand Prix 2011, Sakhir (2 rundy)

06.-08.05.2011

FORMULA 1 Turkish Grand Prix 2011, Istanbul

20.-22.05.2011

FORMULA 1 Gran Premio de España 2011, Catalunya

27.-29.05.2011

FORMULA 1 Grand Prix de Monaco 2011, Monte Carlo

24.-26.06.2011

 FORMULA 1 Grand Prix of Europe 2011, Valencia

08.-10.07.2011

FORMULA 1 British Grand Prix 2011, Silverstone

22.-24.07.2011

FORMULA 1 Großer Preis von Deutschland 2011, Nürburgring

29.-31.07.2011

FORMULA 1 Magyar Nagydíj 2011, Budapest

26.-28.08.2011

FORMULA 1 Belgien Grand Prix 2011, Spa-Francorchamps

08.-11.09.2011

FORMULA 1 Gran Premio d´Italia 2011, Monza

 

F3 EURO SERIES powstała w 2003 roku na bazie serii francuskiej i niemieckiej. Według ekspertów stanowi nieoficjalne mistrzostwa Europy i często określana jest jako jedna z najważniejszych serii, szykujących kierowców do startów w Formule 1. Spośród obecnie startujących czołowych kierowców Formuły 1 trudno jest znaleźć takich zawodników, którzy nie startowali w Formule 3 Euro Series. Wystarczy wspomnieć takie nazwiska jak: Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Robert Kubica i Sebastian Vettel, którzy zanim zasiedli za kierownicą bolidu F1, szlifowali swoje umiejętności w F3. Formuła 3 jest w chwili obecnej jedyną obok F1 znaczącą kategorią wyścigów bolidów.

Pełny weekend wyścigowy trwa trzy dni, podczas którego odbywają się trzy wyścigi. Na piątek zaplanowano dwie 60-minutowe sesje treningowe i kwalifikacje trwające 30 minut. Harmonogram na sobotę przewiduje pierwszy wyścig trwający 40 minut. Ustawienie na starcie do niego będzie odbywało się na podstawie drugich najszybszych czasów, jakie uzyskali poszczególni kierowcy w sesji kwalifikacyjnej. Później odbędzie się drugi wyścig trwający  20 minut. O pozycji startowej będzie decydowała kolejność na mecie pierwszego wyścigu, z tym że pierwszych ośmiu zawodników będzie startowało w odwróconej kolejności. W niedzielę odbędzie się trzeci wyścig. Tutaj o miejscach startowych rozstrzygnie czas najlepszego okrążenia uzyskany przez danego kierowcę w czasie sesji kwalifikacyjnej w piątek.

Mistrzowie F3 

Eduardo Mortara – 1 miejsce w 2010 roku

Jules Bianchi – 1 miejsce 2009 roku

Nico Hulkenberg – 1 miejsce w 2008 roku, 3 miejsce w 2007 roku

Romain Grosjean – 1 miejsce w 2007 roku

Paul di Resta – 1 miejsce w 2006 roku

Lewis Hamilton – 1 miejsce w 2005 roku

Sebastian Buemi – 2 miejsce w 2007 roku

Sebastian Vettel – 2 miejsce w 2006 roku

Adrian Sutil – 2 miejsce w 2005 roku

Lucas di Grassi – 3 miejsce w 2005 roku 

Kalendarz  F3 Euro Series 2011
W sezonie 2010 przewidzianych zostało 10 weekendów wyścigowych, z czego dziewięć ma już ustalone lokalizacje, a z jednym obiektem trwają jeszcze rozmowy.

 

DATA

KRAJ

TOR

01.04. – 03.04.2011

Francja

Circuit Paul Ricard

29.04. – 01.05.2011

Niemcy

Hockenheimring Baden-Württemberg

13.05. – 15.05.2011

Holandia

Circuit Park Zandvoort

03.06. – 05.06.2011

Austria

Spielberg

01.07. – 03.07.2011

Niemcy

Norisring

05.08. – 07.08.2011

Niemcy

Nürburgring

09.09. – 11.09.2011

Wielka Brytania

Silverstone

30.09. – 02.10.2011

Hiszpania

Comunitat Valenciana Ricardo Tormo Circuit

21.10. – 23.10.2011

Niemcy

Hockenheimring Baden-Württemberg

Regulacje techniczne w sezonie 2011
W Formule 3 Euro Series startują bolidy marki Dallara wyposażone w 4-cylindrowy silnik o pojemności maksymalnej 2000 cm³. Wszystkie posiadają sekwencyjną 6-stopniową skrzynię biegów. Minimalna waga bolidu wraz z kierowcą wynosi 540 kg. Zespoły podczas całego sezonu korzystają z kompletów opon KUMHO ECSTA.

Polacy w F3 – Robert Kubica
Robert Kubica rozpoczął starty w nowoutworzonej F3 Euro Series w 2003 roku. Wypadek, w którym jako pasażer brał udział, pomimo angażu w zespole Prema Powerteam, nie pozwolił mu na starty od początku sezonu. Po wyleczeniu złamanej ręki, Polak rozpoczął swoje starty dopiero od wyścigu w Norymberdze. Odniósł efektowne zwycięstwo, a w drugim wyścigu zajął drugie miejsce. Kubica zakończył skrócony sezon na 12. miejscu. Pomimo przeciętnego sezonu, Robert dobrze zaprezentował się w Macau Grand Prix, wygrał wyścig Sardinia F3 Masters, a w Korei był piąty. Kolejny sezon w F3 Euro Series Robert spędził w teamie „Muecke Motorsport”, jako członek programu rozwoju młodych kierowców, prowadzonego przez Mercedesa.  W tym sezonie Robert zdobył drugie miejsce w Pucharze Interkontynentalnym FIA w Macau, bijąc jednocześnie rekord toru. Ostatecznie polski kierowca skończył sezon na siódmej pozycji. 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze