Kto płaci mandat za prędkość w 2025 roku – pracownik czy pracodawca? Wyjaśniamy!

Otrzymujesz mandat za prędkość tuż po wyjeździe służbowym? Czy wiesz, kto go płaci - pracownik czy pracodawca? Sprawdź, co mówią przepisy i jakie konsekwencje grożą firmom, których kierowcy łamią prawo!

Spis treści

W firmach zarządzających flotą pojazdów często pojawia się pytanie: kto powinien ponosić koszty mandatów za wykroczenia drogowe, np. najczęściej występujące przekroczenie prędkości? Czy odpowiedzialność spoczywa na pracowniku, czy może pracodawca jest zobowiązany do pokrycia tych kosztów? W tym artykule przyjrzymy się przepisom prawa, orzeczeniom sądowym oraz praktycznym aspektom tego zagadnienia.

Przeczytaj też:
Jak bardzo można przekroczyć prędkość bez ryzyka dostania mandatu? Stara zasada nie działa


Mandat za prędkość – czy pracodawca musi go zapłacić?

Podstawy prawne odpowiedzialności pracownika

Zgodnie z art. 100 Kodeksu pracy, pracownik jest zobowiązany do przestrzegania:

  • czasu pracy,
  • regulaminu pracy,
  • przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • zasad porządku obowiązujących w zakładzie pracy.

Jeśli pracownik narusza przepisy ruchu drogowego, np. przekraczając dozwoloną prędkość, to on ponosi odpowiedzialność za swoje działania. Pracodawca nie jest zobowiązany do pokrywania kosztów mandatów, chyba że w umowie lub regulaminie pracy wyraźnie określono takie zobowiązanie.


Studium przypadku: wyrok Sądu Rejonowego w Ostródzie

W 2016 roku Sąd Rejonowy w Ostródzie rozpatrywał sprawę byłego pracownika, który domagał się od pracodawcy zwrotu kosztów mandatów za przekroczenie prędkości i nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku. Pracownik twierdził, że krótkie terminy dostaw zmuszały go do łamania przepisów.

Sąd stanął po stronie pracodawcy, podkreślając, że:

  • Pracownik sam odpowiada za naruszenie przepisów drogowych.
  • Zwrot mandatu przez pracodawcę prowadziłby do bezpodstawnego wzbogacenia pracownika (art. 405 Kodeksu cywilnego).
  • Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za wykroczenia popełnione przez pracownika.

mandat za prędkość

Kto płaci mandat – kierowca czy firma?

Odpowiedzialność osobista kierowcy

Niezależnie od tego, czy pojazd jest służbowy, czy prywatny, za wykroczenia drogowe odpowiada kierowca. Pracodawca może dobrowolnie pokryć koszty mandatu, ale nie jest do tego zobowiązany. Co więcej, takie wydatki nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.


Obowiązki pracodawcy w przypadku mandatów

Pracodawca ma jednak pewne obowiązki związane z kontrolą floty i bezpieczeństwem:

  1. Identyfikacja kierowcy – w przypadku wykroczeń zarejestrowanych przez fotoradar, pracodawca musi wskazać osobę kierującą pojazdem.
  2. Dokumentacja – prowadzenie ewidencji mandatów i punktów karnych kierowców.
  3. Szkolenia – zapewnienie pracownikom wiedzy na temat przepisów drogowych i konsekwencji ich łamania.
  4. Monitorowanie – wykorzystanie systemów GPS do kontroli prędkości i zachowania kierowców.

Jak firmy mogą zapobiegać mandatom?

Najczęstsze wykroczenia kierowców służbowych

Do najczęstszych naruszeń przepisów przez kierowców służbowych należą:

  • Przekroczenie prędkości,
  • Nieprawidłowe parkowanie,
  • Korzystanie z telefonu podczas jazdy,
  • Jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Konsekwencje dla firmy

Naruszenia przepisów przez pracowników mogą prowadzić do:

  • Wzrostu kosztów (mandaty, wyższe składki ubezpieczeniowe),
  • Zakłóceń w realizacji zleceń (utrata prawa jazdy przez kierowcę),
  • Negatywnego wpływu na wizerunek firmy.

Aby uświadomić sobie, jak obecnie kształtują się kwoty mandatów, warto zerknąć na poniższą tabelę.

Taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości w 2025 roku

Przekroczenie prędkościWysokość mandatuPunkty karneRecydywa (podwójny mandat)
do 10 km/h50 zł1 pkt
11-15 km/h100 zł2 pkt
16-20 km/h200 zł3 pkt
21-25 km/h300 zł5 pkt
26-30 km/h400 zł7 pkt
31-40 km/h800 zł9 pkt1600 zł
41-50 km/h1000 zł11 pkt2000 zł
51-60 km/h1500 zł13 pkt3000 zł
61-70 km/h2000 zł14 pkt4000 zł
Powyżej 70 km/h2500 zł15 pkt5000 zł

Mandaty za przekroczenie prędkości to odpowiedzialność kierowcy, a nie pracodawcy. Firmy powinny jednak wdrażać systemy monitorowania i szkolenia, aby minimalizować ryzyko naruszeń przepisów przez pracowników. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo na drodze to priorytet, a przestrzeganie przepisów chroni nie tylko kierowców, ale także wizerunek i finanse przedsiębiorstwa.

Konsekwencje wizerunkowe dla firm, gdy pracownicy łamią przepisy w oznakowanych samochodach

Firma, której pracownicy łamią przepisy drogowe, jadąc samochodami oznakowanymi logo przedsiębiorstwa, naraża się na poważne konsekwencje wizerunkowe. W dzisiejszych czasach, gdy każdy może nagrać i udostępnić film w mediach społecznościowych, nawet pojedyncze wykroczenie może stać się viralem i dotrzeć do tysięcy, a nawet milionów odbiorców. Wyobraźmy sobie sytuację, w której kierowca służbowy w oznakowanym samochodzie zostaje przyłapany na brawurowej jeździe, przekraczaniu prędkości czy niebezpiecznym wyprzedzaniu. Taki incydent nie tylko zwraca uwagę innych uczestników ruchu, ale także może zostać udokumentowany i opublikowany w sieci. W efekcie firma, zamiast kojarzyć się z profesjonalizmem i rzetelnością, staje się symbolem lekceważenia przepisów i braku odpowiedzialności.

Negatywne konsekwencje wizerunkowe mogą odbić się na relacjach z klientami, kontrahentami i partnerami biznesowymi. Wiele firm zwraca uwagę na etykę i zasady społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), dlatego współpraca z przedsiębiorstwem, które toleruje łamanie przepisów przez swoich pracowników, może zostać zakwestionowana. Dodatkowo, wizerunek firmy jako nieodpowiedzialnego uczestnika ruchu drogowego może zniechęcić potencjalnych klientów, którzy wolą wybierać usługi od przedsiębiorstw dbających o bezpieczeństwo i przestrzeganie prawa.

W skrajnych przypadkach, gdy wykroczenia pracowników są powtarzalne i nagłaśniane w mediach, firma może stać się obiektem krytyki społecznej, a nawet kampanii bojkotowych. W dobie rosnącej świadomości konsumentów i ich wpływu na marki, takie sytuacje mogą prowadzić do realnych strat finansowych, spadku zaufania i długotrwałego nadszarpnięcia reputacji. Dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorstwa zarządzające flotą pojazdów nie tylko egzekwowały przestrzeganie przepisów przez pracowników, ale także aktywnie promowały kulturę bezpiecznej i odpowiedzialnej jazdy.


Źródła:

  1. Art. 100 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465).
  2. Art. 405 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2024 r. poz. 1061).
  3. Wyrok Sądu Rejonowego w Ostródzie z 7 kwietnia 2016 r. (sygn. akt IV P 1/16).
  4. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 9 maja 2022 r. (sygn. akt V ACa 159/22).
  5. Rzeczpospolita – analiza przypadku.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze