Kto ma pierwszeństwo na drodze dla rowerów – skręcające auto czy rower? Odpowiedź jest zaskakująca
Pierwszeństwo na drodze dla rowerów wydaje się oczywiste - sugeruje je sama nazwa trasy. Jednak znajomość przepisów zarówno przez kierujących autem, jak i rowerem, może zapobiec wielu nieporozumieniom, a nawet wypadkom.
Spis treści
- Którędy powinien jechać rowerzysta – ulica czy droga?
- Pierwszeństwo na drodze dla rowerów ma rowerzysta czy skręcający samochód?
- Kierowca samochodu – musi uważać na rowerzystów!
- Kolizja samochodu z rowerem – jak uzyskać odszkodowanie?
Ciepły sezon jesienny trwa w najlepsze, a wraz z nim wiele osób nadal korzysta z rowerów. Trudno o lepszy moment, żeby przypomnieć o przepisach dotyczących rowerzystów. To kto ma pierwszeństwo na drodze dla rowerów? Odpowiedź wcale nie jest oczywista. Skręcające auto czy jadący prosto rower?
Którędy powinien jechać rowerzysta – ulica czy droga?
Rozwiążmy najpierw podstawową kwestię tego, którą częścią drogi, może poruszać się rowerzysta. Jak czytamy w art. 33, pkt. 1:
Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.
Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.
Dopiero kiedy nie ma drogi dla rowerów, rowerzysta może jechać ulicą wraz z samochodami. W wyjątkowych sytuacjach dopuszczalne jest też poruszanie się chodnikiem, jeśli limit prędkości na tej ulicy przekracza 50 km/h lub panują trudne warunki atmosferyczne. Rowerzysta musi jednak wtedy ustępować pieszym i poruszać się z podobną co oni prędkością.
Jeśli nie ma drogi przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów lub nie można z niej korzystać np. z powodu robót drogowych, wtedy kierujący rowerem powinien poruszać się poboczem, a jeżeli nie nadaje się ono do jazdy – jezdnią (możliwie blisko prawej krawędzi).
Przepisy zabraniają ruchu rowerów po drogach ekspresowych i autostradach.
Wyjątek
Rowerzysta może korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, gdy:
- opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem,
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź czy gęsta mgła).
Pierwszeństwo na drodze dla rowerów ma rowerzysta czy skręcający samochód?
Często w miastach można spotkać sytuację, w której samochód skręca w drogę poprzeczną, przecinając poprowadzoną wzdłuż ulicy drogę dla rowerów. W takich sytuacjach to kierujący pojazdem musi ustąpić pierwszeństwa cykliście, podobnie jak robi to w przypadku pieszych. Należy przy tym pamiętać, że rowerzysta może poruszać się z większą od nich prędkością, przez co znacznie trudniej będzie go dostrzec.
To kto ma pierwszeństwo na drodze dla rowerów? Cóż, analogicznie sytuacja wygląda w sytuacji, kiedy na drodze wyznaczony jest pas dla rowerów. Skręcający kierowca przecina pas ruchu innego uczestnika ruchu (w tym przypadku rowerzysty), więc musi ustąpić mu pierwszeństwa.
Kontrowersje wzbudza natomiast czasami trzecia sytuacja, w której rowerzysta porusza się ulicą, wraz z innymi pojazdami. Może on wyprzedzać powoli jadące samochody z ich prawej strony, więc ryzyko potrącenia jest tu podobne, jak podczas jazdy pasem dla rowerów. Różnica jest jednak taka, że samochód nie przecina pasa dla rowerzystów, ponieważ wszyscy jadą tym samym. Z kolei przepisy zabraniają wyprzedzania pojazdów, sygnalizujących zamiar skrętu. Jeśli więc kierowca zgodnie z prawem, sygnalizował zamiar skrętu, a rowerzysta i tak zaczął go wyprzedzać, to wina leży po stronie cyklisty.
Kierowca samochodu – musi uważać na rowerzystów!
Kierowcy samochodów powinni respektować pierwszeństwo przejazdu rowerzystów w miejscach wskazanych przepisami, i tak:
- zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów kierujący jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe,
- jeżeli skręca w drogę poprzeczną, również jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić,
- przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, kierujący jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi,
- kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.
Ponadto podczas wyprzedzania roweru, kierujący autem jest obowiązany zachować odstęp nie mniejszy niż 1 m.
Kolizja samochodu z rowerem – jak uzyskać odszkodowanie?
Uzyskanie odszkodowania po kolizji rowerzysty z samochodem, jest albo bardzo proste albo bardzo trudne. Jeśli wina leży po stronie kierowcy auta, odszkodowanie wypłacane jest z ubezpieczenia OC.
Niestety jeśli to rowerzysta zawinił, pojawia się problem. Nie musi mieć on ubezpieczenia, a jeśli z własnej woli nie pokryje szkód, policja rozkłada ręce. Konieczne jest wtedy złożenie pozwu cywilnego i liczenie na to, że sąd przychyli się do naszego wniosku. Co może potrwać.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: