Katarzyna Frendl

Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?

Sezon budowlany 2025 ruszył pełną parą, ale czy GDDKiA zdąży z realizacją ambitnych planów? Mimo że w realizacji jest już ponad 1600 km dróg, pytania o terminowość, cenę i jakość wykonania wciąż pozostają bez odpowiedzi.

Spis treści

Podczas gdy polscy kierowcy utykają w korkach na niedokończonych obwodnicach, zagraniczne koncerny z Chin i Turcji liczą zyski z intratnych kontraktów na krajową infrastrukturę. Za 65,9 mld zł – tyle wynosi łączna wartość obecnie realizowanych inwestycji – płaci polski podatnik. Tymczasem okazuje się, że znaczna część tych pieniędzy trafia do firm spoza Unii Europejskiej. Czy to oznacza, że polski rynek drogowy stał się areną globalnej walki o miliardowe zlecenia? I dlaczego rodzime firmy muszą konkurować z podmiotami, które często oferują podejrzanie niskie ceny?

Kto zgarnia największe kontrakty?

Według najnowszych danych GDDKiA, w pierwszym kwartale 2025 r. trwa realizacja 105 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) o łącznej długości 1447 km. Do tego dochodzi 23 obwodnice z programu PB100 (188 km). Łączna wartość tych inwestycji to 65,9 mld zł – kwota, która budzi zarówno nadzieje, jak i wątpliwości.

Bezkonkurencyjny lider to Budimex, który realizuje 27 kontraktów o wartości 11,3 mld zł. Firma odpowiada m.in. za:

  • 6 odcinków S10 (m.in. Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, Stargard Wschód – Suchań),
  • 3 odcinki S17 (Krasnystaw Północ – Izbica, Zamość Wschód – Zamość Południe),
  • 8 obwodnic (m.in. Szczecinek, Sanok, Suchowola).

„Budimex nie tylko prowadzi najwięcej projektów, ale też bierze udział w jednym z najbardziej kontrowersyjnych – tunelu na S19 pod Jawornikiem, gdzie koszt 5,2 km wynosi aż 1,9 mld zł” – komentuje ekspert branży drogowej.

Drugie miejsce zajmuje Grupa Mirbud z 19 kontraktami wartymi 9,8 mld zł. Firma pracuje m.in. nad:

  • 4 odcinkami S11 (w tym obwodnicą Obornik i II jezdnią obwodnicy Kępna),
  • 2 odcinkami S1 (Dankowice – Suchy Potok, Przybędza – Milówka).
Zestawienie wykonawców wg długości realizowanych zadań (w km)
Zestawienie wykonawców wg długości realizowanych zadań (w km), fot. GDDKiA

Ostatnie miejsce na podium zajmuje Strabag (15 kontraktów, 5,3 mld zł) lub Intercor (11 kontraktów, 7,1 mld zł), w zależności od tego, czy liczymy długość dróg, czy ich wartość.

Firmy spoza UE też mają swoje udziały

Choć większość wykonawców pochodzi z Unii Europejskiej, na polskich drogach działają też podmioty z Chin (Stecol Corporation) i Turcji (Gülermak, Kolin, Gap İnşaat). Łącznie realizują one 9 zadań o wartości 7,3 mld zł.

„Obecność firm spoza UE zawsze budzi emocje – czy to szansa na niższe koszty, czy ryzyko problemów z jakością?” – pyta niezależny audytor infrastruktury.

Zestawienie wykonawców wg wartości umów (w mld zł)
Zestawienie wykonawców wg wartości umów (w mld zł)

Co dalej? Kolejne tysiące kilometrów w przygotowaniu

GDDKiA zapowiada, że 30 kolejnych zadań (310 km) jest w fazie przetargowej, a ponad 3000 km czeka w kolejce. Czy uda się zrealizować te plany przed 2030 rokiem? Historia pokazuje, że harmonogramy często się przesuwają.

Zestawienie wykonawców wg liczby realizowanych zadań (w szt.)
Zestawienie wykonawców wg liczby realizowanych zadań (w szt.)

Kto naprawdę rządzi na polskich drogach? Oto miliardowe kontrakty w rękach nielicznych

TOP 5 wykonawców dróg krajowych w 2025 roku

1. Budimex – niekwestionowany lider

  • Długość realizowanych odcinków: 295,6 km
  • Wartość kontraktów: 11,3 mld zł
  • Liczba zadań: 27
  • Kluczowe projekty: S10, S17, S19, 8 obwodnic

2. Grupa Mirbud – mocny konkurent

  • Długość realizowanych odcinków: 278,6 km
  • Wartość kontraktów: 9,8 mld zł
  • Liczba zadań: 19
  • Kluczowe projekty: S11, S1, S10

3. Strabag – trzeci na podium (liczba zadań)

  • Długość realizowanych odcinków: 178,6 km
  • Wartość kontraktów: 5,3 mld zł
  • Liczba zadań: 15

4. Intercor – trzeci pod względem wartości

  • Długość realizowanych odcinków: 162,5 km
  • Wartość kontraktów: 7,1 mld zł
  • Liczba zadań: 11

5. Stecol Corporation (Chiny) – największy zagraniczny gracz

  • Długość realizowanych odcinków: 90,3 km
  • Wartość kontraktów: 3,87 mld zł
  • Liczba zadań: 3

Pozostali kluczowi wykonawcy dróg w Polsce

FirmaDługość (km)Wartość (mld zł)Liczba zadań
KOLIN İnşaat (Turcja)56,72,905
Gülermak (Turcja/Polska)53,13,464
Mostostal Warszawa50,04,708
Aldesa Construcciones31,31,996
GAP İnşaat (Turcja)27,71,053

Podsumowanie: kto zarabia najwięcej?

  • Polskie firmy (Budimex, Mirbud, Mostostal Warszawa) dominują w liczbie zadań, ale…
  • Chińskie i tureckie koncerny (Stecol, KOLIN, GAP İnşaat) zgarniają największe pojedyncze kontrakty.
  • Wartość umów dla firm spoza UE sięga 7,3 mld zł – to ponad 10% całego budżetu.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze