Kraz z trójramienną gwiazdą?
Rzut oka na ten samochód i pytanie: czy nas oczy nie mylą ? Czyżby powrót legendarnego Kraza 255? Oczywiście to pomyłka, bo to najnowsza, klasyczna ciężarówka Mercedesa - Zetros - nadzieja koncernu na podbicie rynków miliatrnych oraz... służb leśnych.
Kraz – co ci przypomina widok znajomy ten? |
![]() |
Fot. F. Majewski
|
Skąd pomysł niemieckich inżynierów na powrót do takiego klasycznego układu konstrukcyjnego, znanego właśnie z konstrukcji rosyjskich, czy amerykańskich? Przypomnijmy sobie jak Kraz 255 radził sobie w terenie, pomijając wszystkie inne niedoskonałości, jak choćby gigantyczną siłę potrzebną do obrotu kierownicy, czy urywające się przeguby wałów napędowych.
Mercedes projektując Zetrosa sięgnął właśnie po sprawdzoną koncepcję. Co zatem daje układ z silnikiem wysuniętym przez przednią oś? Lepsze rozłożenie masy i naciski na osie, obniżenie środka ciężkości oraz wysokości samochodu. Przez to otrzymujemy lepszą mobilność w terenie, możliwość opancerzenia kabiny cięższym pancerzem oraz możliwość transportu na pokładzie C-130 Hercules.
Zetros uzupełnia typoszereg samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Actros. Jego główną zewnętrzną cechą charakterystyczną jest kabina typu klasycznego, czyli z silnikiem umieszczonym z przodu. Zetros z napędem na wszystkie koła jest oferowany w wersji trzyosiowej jako Zetros 2733 A 6×6 oraz dwuosiowej jako Zetros 1833 A 4×4.
Zetros 1833 A 4×4. |
![]() |
Fot. Milcar
|
Pojazd jest napędzany sześciocylindrową jednostką rzędową OM 926 LA, stosowaną np. w modelu Axor. Ten kompaktowy i lekki turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 7,2 l rozwija moc 326 KM w przedziale 2000-2300 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1300 Nm w przedziale 1200-1600 obr/min. Za przenoszenie siły napędowej odpowiada sterowana hydraulicznie skrzynia biegów G 131, wyposażona w osiem biegów do jazdy w przód i bieg pełzający z krótkim przełożeniem.
Zetros jest przygotowany do jazdy w najtrudniejszym terenie: ma stały napęd na wszystkie koła. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza z przełożeniem redukującym do jazdy terenowej 1:1,69 zwiększa siłę napędową o blisko 70%. Do tego dochodzą załączane mechaniczne blokady mechanizmów różnicowych w każdej z osi oraz blokada międzyosiowa. Wytrzymałe osie mają zawieszenia mechaniczne na resorach piórowych oraz zwolnice planetarne w piastach kół. Nośność osi przedniej wynosi maksymalnie 7,5 t (opcjonalnie 9 t), oś tylna (osie tylne) mają nośność 9 t. Właściwości trakcyjne w terenie zwiększają dodatkowo pojedyncze opony, ponieważ koła tylne poruszają się po śladzie kół przednich. Standardowo stosowane są opony w rozmiarze 14 R20.
Zetros 2733 A 6×6. |
![]() |
Fot. Mercedes
|
Samochód został przystosowany do pokonywania przeszkód wodnych: dopuszczalna głębokość brodzenia wynosi standardowo 800 mm, a dzięki odpowiednim modyfikacjom można ją na życzenie zwiększyć do 1100 mm. Przewidując trudne warunki eksploatacji takie jak woda i piasek, na wszystkich osiach zastosowano hamulce bębnowe.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: