Korytarz życia i jazda na suwak obowiązkowe dla kierowców
6 grudnia weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy dotyczące tworzenia korytarza życia oraz jazdy na suwak. Po ponad czterech latach starań mamy w końcu przepisy, które z jednej strony usprawnią ruch na drodze, z drugiej pomogą ratować życie.
Znowelizowane przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadzają jasne zasady formowania korytarza życia, czyli tworzenia w trakcie zatoru na drodze wolnej przestrzeni umożliwiającej służbom ratowniczym szybkie dotarcie na miejsce zdarzenia. Na autostradzie czy drodze ekspresowej kierowcy są zobowiązani do zajęcia skrajnych części jezdni w określony sposób.
Poruszający się lewym pasem powinni dojechać do lewej strony pasa, natomiast poruszający się prawym pasem zjeżdżają maksymalnie do prawej strony wykorzystując pas awaryjny. W przypadku autostrad trzypasowych, np. na rozbudowanej obwodnicy Poznania, pojazdy jadące skrajnym lewym pasem zjeżdżają do lewej krawędzi tego pasa, a auta jadące na pozostałych pasach ruchu zjeżdżają na prawą stronę również wykorzystując pas awaryjny. Ważne jest, aby powyższe manewry wykonać dojeżdżając do zatoru, nie zaś stojąc już w korku. W ten sposób odpowiednio wcześnie stworzony zostanie szeroki pas, który sprawi, że pojazdy uprzywilejowane będą mogły szybko i bezpiecznie dotrzeć do miejsca zdarzenia.
Jak poprawnie utworzyć korytarz życia na autostradzie:
- Jeśli widzisz, że droga zaczyna się korkować – zjedź na właściwy bok pasa.
- Nie czekaj do czasu, aż usłyszysz sygnał straży pożarnej, karetki, czy policji – zjedź od razu pozostawiając między autami przestrzeń umożliwiającą przejazd służbom ratunkowym.
- W przypadku, gdy autostrada ma dwa pasy, kierowcy na lewym zjeżdżają zawsze – na lewo, kierowcy na pozostałym pasie – na prawo wykorzystując pas awaryjny.
- W przypadku, gdy autostrada ma trzy pasy, kierowcy na lewym zjeżdżają zawsze – na lewo, kierowcy na pozostałych pasach – na prawo również wykorzystując pas awaryjny.
- W ten sposób tworzy się szeroki pas, który umożliwia swobodny przejazd pojazdom uprzywilejowanym do poszkodowanych i poruszanie się tych pojazdów w obu kierunkach.
Zachowanie powyższych zasad usprawni ruch na drodze i w chwili zagrożenia, gdy liczą się sekundy w dotarciu do poszkodowanych, może uratować komuś życie.
W zapamiętaniu prostej zasady tworzenia korytarza życia może pomóc reguła prawej dłoni. Gdy patrzymy na swoją prawą dłoń, kciuk symbolizuje samochody poruszające się lewym pasem, które muszą zjechać zawsze do lewej krawędzi jezdni. Pozostałe palce dłoni, czyli palec wskazujący, środkowy i serdeczny, pokazują samochody jadące prawymi pasami, które by utworzyć korytarz życia, muszą zawsze zjechać na skrajną prawą stronę jezdni.
Drugą zmianą wprowadzoną przez ustawodawcę, jest obowiązkowa jazda na suwak. Dotyczy to sytuacji, gdy nie istnieje możliwość kontynuowania jazdy pasem ruchu z powodu występującego na nim utrudnienia lub zanikania pasa ruchu. Kierujący pojazdem ma wtedy obowiązek wpuszczenia jednego samochodu z pasa, który zanika. W sytuacji gdy na drodze trzypasowej można kontynuować jazdę tylko środkowym pasem, kierowca jadący takim pasem ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu wpuszczenia po jednym aucie najpierw z prawej, a następnie z lewej strony.
By pomóc kierowcom prawidłowo tworzyć korytarz życia oraz jeździć na suwak Autostrada Wielkopolska wraz z Autostradą Eksploatacją zrealizowały specjalne krótkie filmy instruktażowe, w których pracownicy Operatora i Koncesjonariusza pokazują zasady tworzenia korytarza życia na dwu i trzypasmowej autostradzie oraz zasadę poruszania się na suwak. W stworzeniu filmów pomogli funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu, strażacy z Komendy Wojewódzkiej Straży Pożarnej w Poznaniu oraz ratownicy medyczni z Grupy LUX MED.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: