Korki a ekologia
Jak wynika z badań przygotowanych przez Pentor na zlecenie Michelin Polska coraz więcej czasu spędzamy w korkach, a mimo to uważamy się za eko-świadomych kierowców. Najczęściej stosowanym sposobem na zmniejszenie zużycia paliwa nie jest jednak unikanie korków, ale ekonomiczna jazda (ecodriving), której zasady stosuje już 41 proc. kierowców.
Aż trzy czwarte polskich kierowców stoi w korku przynajmniej raz w miesiącu, a 44 proc. co tydzień lub częściej. W tej sytuacji nie dziwi, że korki są wskazywane jako druga, po dynamicznej jeździe przyczyna zwiększonego zużycia paliwa. W porównaniu z 2008 r. aż o 15 proc. wzrosła liczba ankietowanych wskazujących korki jako najważniejszą przyczynę wzrostu zużycia paliwa. Tylko 10 proc. badanych aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko stosuje radykalne kroki – odstawia samochód do garażu i wybiera rower, komunikację publiczną lub spacer.
– Nie wszyscy chcą pojechać na wakacje rowerem, kajakiem lub konno, ale prawie każdy może zrezygnować z samochodu, żeby kupić gazetę czy zwiedzić okolicę. Życie w zgodzie z naturą nie oznacza skreślenia samochodu tylko wybór takich rozwiązań, które pozwolą nam cieszyć się życiem, a roślinom i zwierzętom czystszym powietrzem – mówi Małgorzata Łuszczek z Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
63 proc. Polaków ma pozytywne skojarzenia z ekologią, w tej grupie więcej jest kobiet (71 proc.) i wytrawnych kierowców przejeżdżających rocznie ponad 25 tys. km. Jak kierowcy dbają o środowisko naturalne? Najczęściej wymienianą metodą jest energooszczędna jazda, czyli ecodriving, którego zasady stosuje już 41 proc. kierowców. Na kolejnych miejscach uplasowało się dbanie o techniczny stan pojazdu (33 proc.) i wybór paliwa dobrej jakości (26 proc.).
Trafnym podsumowaniem badania jest opinia kierowców, że zawsze chętniej wybieraliby produkty oraz usługi proekologiczne, o ile ich cena byłaby konkurencyjna w stosunku do normalnych produktów i usług. Jesteśmy przekonani, że ekologia będzie stawała się coraz bardziej popularna wśród konsumentów. To dlatego, że niższy koszt eksploatacji energooszczędnych produktów rekompensuje ich nieco wyższą cenę – mówi Sławomir Brzózek z Fundacji Nasza Ziemia.
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAPI na grupie 385 kierowców.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: