Ewa Kania

Jeśli pojawiła się ta kontrolka, pod żadnym pozorem się nie zatrzymuj

Czy potraficie zinterpretować każdą kontrolkę, jaka może pojawić się w waszym samochodzie? Nawet jeśli nie, to widząc żółtą kontrolkę, wiecie, że coś jest nie tak. Zwykle odruchem wtedy jest zatrzymanie się i sprawdzenie w czym problem. A to najpoważniejszy błąd, jaki możecie zrobić w przypadku tej kontrolki.

Spis treści

Żółta kontrolka w samochodzie – czy trzeba się zatrzymać?

Kontrolki w samochodzie mają różne kolory, ale te na które trzeba zwracać największą uwagę to czerwone oraz żółte. Te pierwsze z założenia informują o poważnej awarii i nakazują natychmiastowe zatrzymanie się. W przeciwnym razem, grozi nam uszkodzenie jednego lub kilku podzespołów samochodu. Mogą oznaczać też usterkę zagrażającą naszemu bezpieczeństwu.

Natomiast żółte kontrolki wskazują na usterkę lub inny problem, który wymaga naszej uwagi, ale nie uniemożliwia jazdy. Trzeba jednak się nim jak najszybciej zainteresować, ponieważ zwykle nie oznacza niczego, co można ignorować.

Co oznacza kontrolka filtra cząstek stałych DPF?

Jak wspomnieliśmy, zwykle naturalną reakcją kierowców na żółtą kontrolkę, jest zwolnienie lub zupełne zatrzymanie pojazdu. Zazwyczaj to dobra decyzja, zwłaszcza jeśli nie jesteśmy pewni znaczenia danej kontrolki i nie wiemy, jak się na jej widok zachować. Inaczej jest w przypadku kontrolki filtra cząstek stałych.

Charakterystyczna kontrolka z żółtymi kropkami w puszce, wyobraża element układu wydechowego, jakim jest DPF. Jej pojawienie wskazuje, że filtr rozpoczął właśnie procedurę wypalania nadmiaru sadzy. Aby mogła się zakończyć ona pomyślnie, konieczne jest kontynuowanie jazdy do zakończenia się procedury.

Czy pieszy może zarezerwować miejsce parkingowe? Ta piesza broniła go dzielnie

Najbardziej korzystne do tego warunki są wtedy, gdy jedziemy w terenie niezabudowanym, utrzymując wyższe obroty silnika i nie zatrzymujemy się. Jeśli samochód nie będzie w stanie uzyskać odpowiednio wysokiej temperatury, oczyszczanie filtra nie powiedzie się. Komputer może wtedy podjąć kolejną próbę wypalenia sadzy, na przykład jeśli w trakcie pierwszej zgasimy samochód. Zależy to jednak od tego, jak procedura została zaprogramowana w naszym aucie.

Gdy nie zapewnimy odpowiednich warunków do oczyszczenia filtra DPF, silnik przejdzie w tryb awaryjny. Znacząco ograniczy nam moc i pozwoli jedynie na powolne dojechanie do serwisu, gdzie będzie trzeba przeprowadzić procedurę wypalania serwisowego.

Co to jest filtr DPF?

Silniki spalinowe, szczególnie wysokoprężne, produkują w procesie spalania tak zwane cząstki stałe, które często są określane jako sadza. Te niewielkie węglowodory są bardzo szkodliwe, a wprowadzenie filtrów je wyłapujących, było jednym z ważniejszych kroków ku stworzeniu czystych diesli.

Obecnie spotyka się je także w autach z silnikami benzynowymi, gdzie nazywane są GPF. Benzyniaki nie emitują jednak zbyt dużo cząstek stałych, więc ich kierowcy nie muszą się tym bardzo przejmować. Co innego osoby użytkujący diesle w warunkach miejskich – taki tryb jazdy bardzo im nie służy i może doprowadzać do dużej emisji cząstek stałych i częstego zapychania się filtra.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze