Koniec z oślepianiem kierowców – nowy system Volvo Active High Beam Control
Volvo zaprezentowało system poprawiający bezpieczeństwo kierowców i niechronionych uczestników ruchu. Active High Beam Control to nowy system inteligentnego sterowania wiązką świateł drogowych.
Specjalne przysłony dbają o to, by nie oślepiać kierowców zarejestrowanych przez kamerę naszego pojazdu. Jednocześnie pozostały obszar, w tym pobocze, jest intensywnie doświetlony. Active High Beam Control pozwala oświetlić przestrzeń przed samochodem za pomocą tzw. świateł długich także wtedy, gdy przed nami jedzie inny pojazd lub gdy inne pojazdy nadjeżdżają z naprzeciwka. Kierowca znacznie lepiej widzi także pobocze czy chodniki, gdzie poruszają się niechronieni uczestnicy drogi. Nowy system nie tylko zmniejsza ryzyko potrącenia tych osób, ale także sprawia, że jazda nocą jest mniej męcząca dla kierowcy.
![]() |
fot. Volvo |
![]() |
fot. Volvo |
Kluczowym elementem systemu jest kamera, zamocowana od wewnętrznej strony szyby czołowej, w okolicach mocowania lusterka wstecznego. To ta sama kamera, która służy do aktywowania automatycznego hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia nieuniknionej kolizji. Wykrywa światła pojazdów mechanicznych – zarówno przednie, jak i czerwone – tylne. Zastosowane oprogramowanie odróżnia światła samochodu czy motocykla od blasku latarni, reklam, neonów czy czerwonych świateł przy przejazdach kolejowych. Jest to możliwe dzięki rozróżnianiu częstotliwości światła. Określanie położenia obiektów, także tych w ruchu, odbywa się z dużą precyzją – błąd nie przekracza 1,5 stopnia.
![]() |
fot. Volvo |
![]() |
fot. Volvo |
Sygnał z kamery pozwala sterować cylindrycznymi przysłonami zintegrowanymi z reflektorami ksenonowymi. System dokładnie „wycina” ten fragment wiązki, który mógłby oślepiać innych kierowców. Rozwiązanie to dobrze się sprawdza, nawet gdy w polu widzenia kamery znajduje się kilka pojazdów i każdy porusza się w innym kierunku. Pojazdy do których dojeżdżamy, są wykrywane do 300 m wcześniej, a te nadjeżdżające z naprzeciwka – nawet z 700 m. System działa przy prędkościach powyżej 15 km/h.
System Active High Beam Control będzie standardem w nowych modelach XC60, V60 i S60 wyposażonych w reflektory ksenonowe. Ich sprzedaż w Polsce ruszy w czerwcu.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: