Daria Mikólska

Koniec dopłat do szybkich ładowarek, Polacy wyczerpali limit

Polacy wyczerpali w dwa tygodnie budżet na dofinansowanie szybkich ładowarek dla samochodów z napędem elektrycznym

Budżet na dopłaty do szybkich ładowarek wyczerpał się szybciej niż przewidywali urzędnicy. Polacy masowo ruszyli po dofinansowania i po dwóch tygodniach kasa świeci pustkami.

Tylko dwa tygodnie wystarczyły, żeby zakończył się nabór na dofinansowania do stacji ładowania o mocy co najmniej 150 kW. Taki program został uruchomiony przez NFOŚiGW w ramach programu „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru.

Program uruchomiono 7 stycznia 2022 r. Jego założenia przewidywały dotacje nieogólnodostępnych stacji ładowania (o mocy co najmniej 22 kW), stacji ogólnodostępnych o mocy od 50 do mniej niż 150 kW, ogólnodostępnych stacji ultraszybkich (o mocy co najmniej 150 kW) oraz stacji tankowania wodoru. NFOŚiGW przeznaczył łącznie na ten cel budżet w wysokości 870 mln zł.

Ultraszybkie ładowarki (od 150 kW) są najbardziej popularne

Już 21 stycznia 2022 r. pojawił się komunikat na stronie funduszu o wyczerpaniu budżetu do ultraszybkich stacji ładowania (o mocy co najmniej 150 kW). Do wydania na ten cel było 315 mln zł. W tym programie mogły brać udział przedsiębiorstwa, jednostki samorządu terytorialnego, spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni. Przewidziano dotacje w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych.

Eksperci podkreślają, że taka sytuacja dowodzi, że program był bardzo wyczekiwany przez branże, a konsultacje pomogły dopracować kształt odpowiadający potrzebom rynku. W tej chwili w Polsce znajduje się zaledwie 50 stacji ładowania o mocy co najmniej 150 kW. Specjaliści z branży elektromobilności oceniają, że budowa ultraszybkich ładowarek jest kluczowa dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych.

Ładowarki o wysokiej mocy powinny powstawać w kluczowych lokalizacjach, w miejscach o dużym natężeniu ruchu, trasach przelotowych. Takie rozwiązania pozwalają w bardzo szybki sposób uzupełnić energię i tym samym skrócić czas podróży. Jednocześnie są to bardzo kosztowne inwestycje, dlatego programy dopłat powinny w niedługim czasie poprawić dostęp do infrastruktury.

Ile jest ładowarek dla samochodów elektrycznych w Polsce?

Według najnowszego „licznika elektromobilności” pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych, dając w sumie 3 784 punkty.

Tylko 30 proc. wszystkich ładowarek w Polsce stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70 proc. są to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

W grudniu powstało 119 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (240 punktów). Polskie Stowarzyszenie Paliw Altenatywnych przewiduje, że do 2025 r. w Polsce powinno funkcjonować ponad 40 tys. ogólnodostępnych ładowarek.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze