Kończysz sezon motocyklowy? Pomyśl o oleju

Zbliżający się koniec sezonu motocyklowego zmusza motocyklistów do pomyślenia o zimowaniu swoich maszyn. Oprócz szeregu czynności - przeglądu, mycia, konserwacji - przewidzianych do wykonania przed odstawieniem motocykla na dłużej do garażu, warto zainteresować się stanem i poziomem oleju w silniku.

Między motocyklistami od dawna toczy się spór: kiedy należy wymieniać olej? Na początku sezonu, czy po jego zakończeniu? Jedni właściciele jednośladów przygotowując swojego stalowego rumaka na zimowy postój wymieniają olej silnikowy uważając, że przepracowany w sezonie płyn zawiera w sobie resztki paliwa, złogi, cząsteczki siarki, które osadzając się m.in. na tłokach w dłuższej perspektywie mogą prowadzić do problemów z kompresją. Inni fani dwóch kółek wymieniają olej w silniku na rozpoczęcie sezonu, przytaczając argument, że po kilku miesiącach postoju do wnętrza jednostki napędowej przedostała się para wodna zamieniając się po skropleniu w wodę. A to oczywiście oznacza rozrzedzenie oleju, co skutkuje znacznym pogorszeniem jego pierwotnych właściwości. Nie przywiązując się do żadnej z tych „szkół” należy jednak jasno zaznaczyć, że by motocykl działał prawidłowo, służył długo i w każdych warunkach, niezmiernie ważny jest dobór odpowiedniego oleju.
 
Olej silnikowy w motocyklu spełnia o wiele więcej zadań niż środek smarny w silniku samochodowym. W motocyklu smarować musi nie tylko silnik, ale też cały układ napędowy. Musi być odporny na wysokie temperatury. Prędkość obrotowa silnika motocyklowego jest znacznie wyższa niż samochodowego, stopień sprężania jest zwiększony, a olej natryskiwany jest na najbardziej gorące części silnika – denka tłoków i ścianki cylindrów. W układzie motocykla czterosuwowego olej odpowiada również za smarowanie skrzyni biegów i mokrego sprzęgła. Musi też zapewnić odpowiednią lepkość zarówno w temperaturach bardzo wysokich, jak i bardzo niskich. Dlatego też, olej silnikowy do 4-suwowych silników motocyklowych z mokrym sprzęgłem to całkowicie inna formulacja ze specjalnie dobranym pakietem dodatków. Stosowanie oleju dedykowanego do silnika samochodu osobowego może znacznie skrócić żywotność silnika motocyklowego i zniszczyć sprzęgło.  
 
Niezależnie od tego, kiedy będziemy wymieniać olej w motocyklu, trzeba sprawdzić zalecenia producenta odnośnie lepkości  i jakości interesującego nas płynu. Oznaczając lepkość oleju, stosuje się symbole odpowiadające warunkom klimatycznym, w jakich przyjdzie pracować jednostce napędowej. Symbole SAE 0W, 5W, 10W (W- Winter, z ang. zima) itd. wskazują na produkty przeznaczone do pracy w niskich temperaturach otoczenia. Klasyfikację lepkości produktów dedykowanych do letniego użytkowania określają symbole SAE 20, 30, 40. Oleje o podwójnym oznakowaniu, jak popularny w naszym kraju SAE 10W-40, mówią o produkcie wielosezonowym, który można stosować niezależnie od pory roku w temperaturach od -20 do +40 stopni Celsjusza. Im wyższa jest liczba po literze „W”, tym olej jest bardziej lepki w wysokich temperaturach. Oznacza to, że film olejowy jest grubszy i ma większą wytrzymałość, ale opory ruchu są większe. Im niższa natomiast jest liczba przed literą „W”, tym olej jest bardziej płynny w niskich temperaturach, co ułatwia rozruch silnika i zapewnia znacznie szybsze jego smarowanie.

We wszystkich typach motocykli czterosuwowych (4T) stosować można np. Moto 4 Road 10W-40 – zapewnia smarowanie hydrodynamiczne i czystość silnika. Dla wysilonych silników, może to być olej Moto 4 Tech 10W-50 – daje wysoką wydajność przez długi czas. Moto 4 Race 10W-60 to zwiększoną odporność olejowego filmu przy dużych wahaniach temperatury oleju w silniku; polecany jest zwłaszcza do maszyn sportowych. Dla maszyn dwusuwowych z kolei przeznaczone są oleje Elf Moto 2 Race, Moto 2 Tech, Moto 2 Off Road czy Moto 2 Self Mix.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze