Koło dwumasowe – budowa, usterki, wymiana

Koło dwumasowe jest elementem znajdującym się w układzie przeniesienia napędu pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem. Jego głównym zadaniem jest tłumienie drgań generowanych przez jednostkę napędową. Dzięki dwumasie możliwe jest utrzymywanie ruchu jednostki w trakcie fazy sprężenia, a także przeciwdziałanie wahaniom prędkości kątowej osiąganej przez wał korbowy.

Czym różni się koło dumasowe od jednomasowego?

Pozornie dwumasa jest wizualnie zbliżona do zwykłego koła zamachowego, jednak jego wewnętrzna budowa jest znacznie bardziej skomplikowana. Jej konstrukcja opiera się na dwóch masach – pierwotnej i wtórnej. Pierwotna masa przymocowana jest do wału korbowego i najczęściej wyposażona jest w specjalny, zębaty wieniec, którego zadaniem jest współpraca z rozrusznikiem. Masa wtórna natomiast jest przytwierdzona do pierwotnej i ułożyskowana łożyskami promieniowymi oraz osiowymi. We wnętrzu, pomiędzy dwoma masami, umiejscowiony jest łączący je tłumik drgań skrętnych, który dzięki wydajnym talerzom i sprężynom neutralizuje wszystkie drgania i wibracje generowane przez układ napędowy. W trakcie pracy silnika obie masy mają zdolność obracania się względem siebie do 80 stopni.

Dlaczego stosuje się koło dwumasowe?

Powstanie i rozpowszechnienie kół dwumasowych na przełomie XX i XXI wieku wiąże się z gwałtownym wzrostem mocy silników i szerzeniem się popularności jednostek turbodoładowanych w samochodach osobowych. Wcześniej tłumiki drgań skrętnych montowane były w tarczach sprzęgła, jednak możliwości tego rozwiązania były ograniczone, a neutralizacja drgań przez ten element przestało być wystarczające.

Dwumasowe koło zamachowe stało się przełomowym rozwiązaniem, dzięki któremu turbodoładowane silniki pracują znacznie płynniej, a gwałtowny wzrost momentu obrotowego nie skutkuje drganiami karoserii odczuwanymi przez pasażerów pojazdu. Kolejnym atutem dwumasy jest redukcja drgań wytwarzanych przez układ napędowy w trakcie pracy na niskim zakresie obrotów jednostki oraz szarpnięć w trakcie kiedy załączane jest sprzęgło. Podsumowując, dwumasowe koło zamachowe posiada niepodważalną rolę, m.in. wydłuża żywotność skrzyni biegów i jej poszczególnych podzespołów, a także odciąża wał korbowy.

Kolejnym atutem koła dwumasowego jest polepszenie reakcji jednostki na dodawanie gazu. Coraz częściej wielkie i popularne marki samochodowe takie jak Fiat Ford czy Mercedes Benz produkują auta wyposażone w silniki o coraz mniejszej pojemności, jednocześnie o tej samej (a nawet większej mocy!) co wcześniejsze jednostki. Takie nowoczesne, wysilone silniki o niskiej pojemności wytwarzają ogromne drgania, w związku z czym konieczne jest montowanie w ich konstrukcji koła dwumasowego. Zwykłe koła zamachowe w pojazdach z tego typu silnikami skutkowałyby niewyobrażalnie silnym trzęsieniem całego nadwozia.

Jak dbać o dwumasę?

Na trwałość koła dwumasowego znaczący wpływ ma styl jazdy danego kierowcy, a także sama eksploatacja samochodu. Żeby dwumasa wytrzymała jak najdłużej, warto w codziennym użytkowaniu pojazdu stosować kilka prostych zasad. Należy pamiętać o wciśnięciu sprzęgła przed zapaleniem i zgaszeniem silnika. Największym błędem, którego trzeba bezwzględnie unikać jest dynamiczne przyspieszanie z niskich obrotów silnika prowadzące do dużych obciążeń dwumasy. Niewskazane są również ruszanie z impetem oraz chroniczna jazda na niskich obrotach silnika. Wniosek z tego taki, że eco-driving niestety skraca życie dwumasy.

Nie należy również nadużywać hamowania silnikiem, które w nadmiarze doprowadza do przedwczesnego zużycia sprzęgła, dwumasy lub nawet uszkodzenia skrzyni biegów. Ta metoda redukcji prędkości powinna być stosowana z rozwagą, nie powinno się doprowadzać do obniżania obrotów poniżej 1500 RPM.

Obserwuj pracę silnika

Trzeba również wnikliwie obserwować pracę układu napędowego i jednostki, a także niezwłocznie diagnozować ich wszelkie objawy usterek. Każda zlekceważona, nawet najmniejsza awaria w układzie napędowym czy uszkodzone sprzęgło mogą prowadzić do przedwczesnego uszkodzenia dwumasy. Jednostka, która wytwarza nadprogramowe drgania wynikające z jakiejkolwiek jej awarii (np. wypadanie zapłonów) będzie skutkować przeciążaniem koła dwumasowego i jego wcześniejszym zużyciem.

Konwersja z koła dwumasowego na sztywne

Ze względu na awaryjność i dość wysoki koszt koła dwumasowego, niektórzy kierowcy zastanawiają się nad wymianą swojego koła dwumasowego na koło sztywne. Jednomasowe koło zamachowe jest prostsze w budowie, mniej awaryjne i tańsze w zakupie. Rozważając jednak taką konwersję należy mieć na uwadze kilka rzeczy:

  • Przy zamianie koła dwumasowego na sztywne wymienić należy także sprzęgło. To, które pracowało wcześniej z dwumasą nie będzie dopasowane do pracy z tradycyjnym kołem zamachowym. Czeka nas zatem wymiana pełnego kompletu.
  • Zaspawanie uszkodzonej dwumasy by pracowała jak koło sztywne to fatalny pomysł! Jeśli przekazywany moment obrotowy nie będzie w żaden sposób pozbawiany drgań i wibracji, wkrótce czekać będzie nas kosztowna wizyta w warsztacie.
  • Nie wszystkie samochody mogą mieć przeprowadzoną konwersję z koła dwumasowego na sztywne. Dla tych z większymi silnikami tłumiki drgań umieszczone na tarczy sprzęgła nie będą wystarczające – w układzie jest konieczne zastosowanie dwumasy.

Rozważając konwersję, szukaj gotowych zestawów konwersyjnych składających się z koła i sprzęgła dedykowanych Twojemu samochodowi. Liderem na rynku oferującym specjalne zestawy do konwersji na sztywne koło zamachowe jest firma Valeo.

Wymiana koła dwumasowego w samochodzie

Koszt robocizny, którą trzeba zapłacić w serwisie za wymianę dwumasy, jest zbliżony do ceny wymiany sprzęgła, ponieważ obie te czynności są bardzo podobne i wymagają zbliżonego nakładu pracy. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wymiana koła dwumasowego przy okazji wymiany kompletnego sprzęgła lub odwrotnie. Dzięki temu poniesiemy tylko jeden raz koszt usługi serwisowej, a sprzęgło i koło dwumasowe cechuje zbliżona trwałość w związku z czym specjaliści zalecają ich równoczesną wymianę.

Wymiana koła dwumasowego wymaga m.in. demontażu skrzyni biegów. Przed oddaniem samochodu do serwisu warto zasięgnąć informacji dotyczącej zbliżonych kosztów robocizny i części, dzięki czemu będziemy mogli zadecydować o ewentualnym samodzielnym zakupie potrzebnych podzespołów.

Gdzie kupić koło dwumasowe?

Wielu kierowców przekonało się, że zakup nowego koła dwumasowego na własną rękę pozwala zaoszczędzić na wymianie. Jak jednak samodzielnie kupić koło dwumasowe pasujące do Twojego samochodu? Z rozwiązaniem przychodzi sklep internetowy sprzegla24.pl, który dzięki intuicyjnej wyszukiwarce oraz bezpłatnemu wsparciu doradców umożliwia bezbłędne dobranie sprzęgła, koła dwumasowego oraz kompletów sprzęgieł z dwumasą dedykowanych Twojemu samochodowi. Wystarczy, że w trzyetapowej wyszukiwarce podasz markę, model oraz moc silnika Twojego samochodu. Ponadto, dzięki weryfikacji nr VIN, doradcy będą w stanie jeszcze dokładniej potwierdzić poprawne dopasowanie części do auta.

Jak to wygląda w praktyce? Załóżmy, że jeździsz samochodem Hyundai I30 z 2013 roku z silnikiem 1.6 CRDI 136KM/100KW. Dokładne informacje na temat samochodu wraz z jego numerem VIN znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym. Wyszukując po tych danych otrzymasz listę pasujących części i dowiesz się, że koło dwumasowe dedykowane Twojemu samochodowi to VALEO 836369. Kupując, możesz poprosić o dodatkową weryfikację VIN, a także masz opcję kupna na raty. Części możesz zamówić prosto do warsztatu samochodowego. Nie będziesz musiał na nie długo czekać – wszystkie dostępne produkty są wysyłane w przeciągu 24h. Odwiedź sklep internetowy sprzegla24.pl i sprawdź sam!

Artykuł sponsorowany

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze