
Kolizja samochodu z hulajnogą elektryczną – kto ponosi winę, jak uzyskać odszkodowanie?
Hulajnogi elektryczne zyskują coraz większą popularność, ale nie można powiedzieć, żeby wraz z tym rosła świadomość ich użytkowników odnośnie przepisów. Kolizja samochodu z hulajnogą elektryczną jest nie tylko niebezpieczna, ale i dyskusyjna. Jak stwierdzić winę oraz uzyskać odszkodowanie?
Kolizja samochodu z hulajnogą elektryczną – kierowaną zwykle przez osobę bez ochronnej odzieży – to zwykle przepis na nieszczęście. Przede wszystkim narażony na duże obrażenia jest kierowca jednośladu, bo choćby to była najlepsza hulajnoga elektryczna, to kierujący tym pojazdem, w kontakcie z autem, jest na straconej pozycji. Jak zachować się w przypadku kolizji z osobą jadącą na hulajnodze? Oczywiście jej pomóc.
Z badania przeprowadzonego w Niemczech wynika, że w porównaniu z użytkownikami rowerów czy rowerów elektrycznych hulajnogiści częściej doznają poważnych obrażeń – po wypadku dłużej przebywają w szpitalu. Jako przyczyny badacze podają elektromobilność, prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu oraz unikanie noszenia kasku – w momencie wypadku miało go na głowie tylko 1,5% kierujących hulajnogą, tymczasem dla rowerzystów wskaźnik ten wyniósł ponad 50%.
Kto może jeździć na hulajnodze elektrycznej?
Od kilku lat hulajnogi elektryczne zyskują popularność jako środek transportu będący alternatywą dla roweru i komunikacji miejskiej. W dużych miastach wiele firm oferuje wypożyczanie na minuty, jednak coraz częściej mamy do czynienia z kolizjami hulajnóg z samochodami. Jednoślady te nadają się w podróż do sklepu, szkoły czy biura – nie marnujemy czasu, stojąc rano w korkach czy szukając miejsca parkingowego, a zwinność i niewielki rozmiar pozwala nam korzystać z przejażdżki także chodnikiem i ścieżką brukową. Świetnie sprawdzą się także jako alternatywa dla tych, którzy nie chcą wczesnym rankiem męczyć się na rowerze. To powody dla których często korzystają z nich osoby nie mające prawa jazdy, a co gorsza nie znające przepisów.
To środek transportu odpowiedni dla każdego – niezależnie od wieku czy kondycji fizycznej. Należy jednak pamiętać, że z hulajnóg elektrycznych mogą korzystać osoby dorosłe lub powyżej 10 roku życia, posiadające kartę rowerową. Niestety, kolizja samochodu z hulajnogą elektryczną jest wysoce prawdopodobna zwłaszcza na skrzyżowaniach i nocą.

Hulajnogi elektryczne – przepisy
Przez długi czas w polskim prawie nie funkcjonowało w ogóle pojęcie hulajnogi elektrycznej, przez co ani policja ani sądy, nie wiedziały przestrzegania jakich przepisów mogą wymagać od użytkowników takich urządzeń. Często można było spotkać się z interpretacją, że skoro nie ma takiej kategorii pojazdu, to użytkownik hulajnogi jest pieszym.
Do tej pory stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego pozostawał nieuregulowany. Stwarzało to realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. Dlatego przygotowaliśmy rozwiązania, które zwiększą bezpieczeństwo, w szczególności najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zmieniło się to 20 maja 2021 roku, wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wprowadziła ona między innymi definicję elektrycznej hulajnogi, która brzmi:
Pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Zgodnie z nowelizacją, hulajnogą elektryczną należy poruszać się drogami dla rowerów lub pasami ruchu dla rowerów. Jeśli w danym miejscu ich nie ma, możliwości są dwie. W przypadku, gdy na ulicy obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, użytkownik hulajnogi powinien korzystać z jezdni. Jeśli dopuszczalna prędkość jest wyższa, może jechać chodnikiem, ale musi wtedy ustępować pierwszeństwa pieszym.
Podsumowując, regulacje zabraniają m.in.:
- kierowania hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h,
- kierowania hulajnogą lub urządzeniem transportu osobistego osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
- przewożenia hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego innych osób, zwierząt i przedmiotów,
- ciągnięcia lub holowania hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego innych pojazdów,
- pozostawiania hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego na chodniku w inny sposób niż równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.
Warto wiedzieć, że choć obecnie – zwłaszcza wśród młodzieży – liczy się najszybsza hulajnoga elektryczna, to maksymalna dopuszczalna prędkość na niej to 20 km/h.
Kolizja samochodu z hulajnogą elektryczną – kto ponosi winę?
Przepisy dotyczące elektrycznych hulajnóg pod wieloma względami przypominają te odnośnie rowerzystów. Kiedy więc kierowca samochodu zbliża się do przejazdu dla rowerzystów, musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa hulajnogistom, którzy już znajdują się na przejeździe. Podobnie podczas skręcania w drogę poprzeczną, mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa hulajnogiście, który jedzie drogą dla rowerów na wprost.
Z kolei użytkownik hulajnogi nie może wjeżdżać bezpośrednio pod nadjeżdżające pojazdy. Niestety wielu z nich się tym nie przejmuje i nie zwalnia przed wjechaniem na przejazd dla rowerzystów. W takiej sytuacji, jeśli dojdzie do kolizji, winny będzie hulajnogista.
Kolizja hulajnogi elektrycznej z samochodem – jak uzyskać odszkodowanie
Procedura uzyskania odszkodowania po kolizji hulajnogi elektrycznej z samochodem zależy od tego, kto jest sprawcą zdarzenia. Jeśli okaże się nim kierowca samochodu, sytuacja jest prosta – wszystkie koszty pokrywa ubezpieczyciel z polisy OC.
W przypadku winy ze strony użytkownika hulajnogi kwestia jest znacznie trudniejsza. Podobnie jak w przypadku rowerzystów, nie muszą mieć oni ubezpieczenia, a mało kto sam decyduje się na taką polisę. Wtedy jeśli sprawca dobrowolnie nie zadośćuczyni poszkodowanemu, na przykład pokrywając koszty naprawy samochodu, konieczne jest złożenie przeciw niemu pozwu cywilnego i liczenie na korzystny wyrok sądu.
Jak widać na poniższym filmie, kolizja samochodu z hulajnogą elektryczną zdarza się w różnych okolicznościach, często na pasach i w dużej mierze wynika z nieuwagi kierujących jednośladem.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Komentarze:
Tradycjonalista rowerowy - 15 lipca 2022
hulajnogistom co to jest?
Autor do szkoły!!
Gabriel - 14 lipca 2022
Jak już zdążyłem zauważyć 80 % artykułu to wypociny nie związane w tytulem/nagłówkiem. Szkoda , bo większość jest takich rozpisanych wypocin nie komiecznie związanych z tytułem. Chyba płacone jest za każde zdanie w tekście…