1
4
Hulajnogi elektryczne zyskują coraz większą popularność, ale nie można powiedzieć, żeby wraz z tym rosła świadomość ich użytkowników odnośnie przepisów. Kolizja samochodu z hulajnogą elektryczną jest nie tylko niebezpieczna, ale i dyskusyjna. Jak stwierdzić winę oraz uzyskać odszkodowanie?
Kolizja samochodu z hulajnogą elektryczną – kierowaną zwykle przez osobę bez ochronnej odzieży – to zwykle przepis na nieszczęście. Przede wszystkim narażony na duże obrażenia jest kierowca jednośladu, bo choćby to była najlepsza hulajnoga elektryczna, to kierujący tym pojazdem, w kontakcie z autem, jest na straconej pozycji. Jak zachować się w przypadku kolizji z osobą jadącą na hulajnodze? Oczywiście jej pomóc.
Z badania przeprowadzonego w Niemczech wynika, że w porównaniu z użytkownikami rowerów czy rowerów elektrycznych hulajnogiści częściej doznają poważnych obrażeń – po wypadku dłużej przebywają w szpitalu. Jako przyczyny badacze podają elektromobilność, prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu oraz unikanie noszenia kasku – w momencie wypadku miało go na głowie tylko 1,5% kierujących hulajnogą, tymczasem dla rowerzystów wskaźnik ten wyniósł ponad 50%.
Od kilku lat hulajnogi elektryczne zyskują popularność jako środek transportu będący alternatywą dla roweru i komunikacji miejskiej. W dużych miastach wiele firm oferuje wypożyczanie na minuty, jednak coraz częściej mamy do czynienia z kolizjami hulajnóg z samochodami. Jednoślady te nadają się w podróż do sklepu, szkoły czy biura – nie marnujemy czasu, stojąc rano w korkach czy szukając miejsca parkingowego, a zwinność i niewielki rozmiar pozwala nam korzystać z przejażdżki także chodnikiem i ścieżką brukową. Świetnie sprawdzą się także jako alternatywa dla tych, którzy nie chcą wczesnym rankiem męczyć się na rowerze. To powody dla których często korzystają z nich osoby nie mające prawa jazdy, a co gorsza nie znające przepisów.
To środek transportu odpowiedni dla każdego – niezależnie od wieku czy kondycji fizycznej. Należy jednak pamiętać, że z hulajnóg elektrycznych mogą korzystać osoby dorosłe lub powyżej 10 roku życia, posiadające kartę rowerową. Niestety, kolizja samochodu z hulajnogą elektryczną jest wysoce prawdopodobna zwłaszcza na skrzyżowaniach i nocą.
Przez długi czas w polskim prawie nie funkcjonowało w ogóle pojęcie hulajnogi elektrycznej, przez co ani policja ani sądy, nie wiedziały przestrzegania jakich przepisów mogą wymagać od użytkowników takich urządzeń. Często można było spotkać się z interpretacją, że skoro nie ma takiej kategorii pojazdu, to użytkownik hulajnogi jest pieszym.
Do tej pory stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego pozostawał nieuregulowany. Stwarzało to realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. Dlatego przygotowaliśmy rozwiązania, które zwiększą bezpieczeństwo, w szczególności najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zmieniło się to 20 maja 2021 roku, wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wprowadziła ona między innymi definicję elektrycznej hulajnogi, która brzmi:
Pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Zgodnie z nowelizacją, hulajnogą elektryczną należy poruszać się drogami dla rowerów lub pasami ruchu dla rowerów. Jeśli w danym miejscu ich nie ma, możliwości są dwie. W przypadku, gdy na ulicy obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, użytkownik hulajnogi powinien korzystać z jezdni. Jeśli dopuszczalna prędkość jest wyższa, może jechać chodnikiem, ale musi wtedy ustępować pierwszeństwa pieszym.
Podsumowując, regulacje zabraniają m.in.:
Warto wiedzieć, że choć obecnie – zwłaszcza wśród młodzieży – liczy się najszybsza hulajnoga elektryczna, to maksymalna dopuszczalna prędkość na niej to 20 km/h.
Przepisy dotyczące elektrycznych hulajnóg pod wieloma względami przypominają te odnośnie rowerzystów. Kiedy więc kierowca samochodu zbliża się do przejazdu dla rowerzystów, musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa hulajnogistom, którzy już znajdują się na przejeździe. Podobnie podczas skręcania w drogę poprzeczną, mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa hulajnogiście, który jedzie drogą dla rowerów na wprost.
Z kolei użytkownik hulajnogi nie może wjeżdżać bezpośrednio pod nadjeżdżające pojazdy. Niestety wielu z nich się tym nie przejmuje i nie zwalnia przed wjechaniem na przejazd dla rowerzystów. W takiej sytuacji, jeśli dojdzie do kolizji, winny będzie hulajnogista.
Procedura uzyskania odszkodowania po kolizji hulajnogi elektrycznej z samochodem zależy od tego, kto jest sprawcą zdarzenia. Jeśli okaże się nim kierowca samochodu, sytuacja jest prosta – wszystkie koszty pokrywa ubezpieczyciel z polisy OC.
W przypadku winy ze strony użytkownika hulajnogi kwestia jest znacznie trudniejsza. Podobnie jak w przypadku rowerzystów, nie muszą mieć oni ubezpieczenia, a mało kto sam decyduje się na taką polisę. Wtedy jeśli sprawca dobrowolnie nie zadośćuczyni poszkodowanemu, na przykład pokrywając koszty naprawy samochodu, konieczne jest złożenie przeciw niemu pozwu cywilnego i liczenie na korzystny wyrok sądu.
Jak widać na poniższym filmie, kolizja samochodu z hulajnogą elektryczną zdarza się w różnych okolicznościach, często na pasach i w dużej mierze wynika z nieuwagi kierujących jednośladem.
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Mercedes-AMG zdradził swoje plany na przyszłość. Już niedługo wyjątkowy samochód ma wprowadzić markę w segment, w którym samodzielnie jeszcze nie działała.Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Dynamika połączona z elegancją. Nowa Škoda Superb w wariancie Sportline już w polskim cenniku
Audi F1 ogłasza kolejnego kierowcę. To utalentowany Brazylijczyk
Mazda pokazuje przyszłość marki – Iconic SP
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Mercedes-AMG zdradził swoje plany na przyszłość. Już niedługo wyjątkowy samochód ma wprowadzić markę w segment, w którym samodzielnie jeszcze nie działała.Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Dynamika połączona z elegancją. Nowa Škoda Superb w wariancie Sportline już w polskim cenniku
Audi F1 ogłasza kolejnego kierowcę. To utalentowany Brazylijczyk
Mazda pokazuje przyszłość marki – Iconic SP
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Mercedes-AMG zdradził swoje plany na przyszłość. Już niedługo wyjątkowy samochód ma wprowadzić markę w segment, w którym samodzielnie jeszcze nie działała.Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Dynamika połączona z elegancją. Nowa Škoda Superb w wariancie Sportline już w polskim cenniku
Audi F1 ogłasza kolejnego kierowcę. To utalentowany Brazylijczyk
Mazda pokazuje przyszłość marki – Iconic SP
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Mercedes-AMG zdradził swoje plany na przyszłość. Już niedługo wyjątkowy samochód ma wprowadzić markę w segment, w którym samodzielnie jeszcze nie działała.Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Dynamika połączona z elegancją. Nowa Škoda Superb w wariancie Sportline już w polskim cenniku
Audi F1 ogłasza kolejnego kierowcę. To utalentowany Brazylijczyk
Mazda pokazuje przyszłość marki – Iconic SP
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Komentarze:
Tradycjonalista rowerowy - 15 lipca 2022
hulajnogistom co to jest?
Autor do szkoły!!
Gabriel - 14 lipca 2022
Jak już zdążyłem zauważyć 80 % artykułu to wypociny nie związane w tytulem/nagłówkiem. Szkoda , bo większość jest takich rozpisanych wypocin nie komiecznie związanych z tytułem. Chyba płacone jest za każde zdanie w tekście…