Kochasz rajdy? Sprawdź zmiany w cyklu WRC 2013
Światowa Rada Sportu Motorowego wprowadza w przyszłym sezonie wiele zmian w cyklu WRC. Ma to na celu poprawę opłacalności, bezpieczeństwa i medialności rajdów samochodowych.
Będzie taniej
W ramach redukcji kosztów i by przyciągnąć więcej zgłoszeń – zespoły WRC konkurujące w Rajdowych Mistrzostwach Świata 2013 muszą zaliczyć tylko jedną rundę poza Europą. Ogółem konieczne jest jednak wzięcie udziału w minimum siedmiu rundach.
Zespoły, które nie punktują w mistrzostwach świata producentów, nie muszą korzystać z najnowszej ewolucji części homologowanych dla samochodów WRC. Dotyczy to również samochodów S2000 z silnikiem 1.6 turbo.
Burcu Cetinkaya była pierwszą kobietą w cyklu IRC |
fot. burcucetinkaya.com
|
Będą nowe cykle
WRC-2
W miejsce dotychczasowego cyklu SWRC (obejmującego rajdówki z 2-litrowymi silnikami wolnossącymi i napędem 4×4) wprowadzono mistrzostwa WRC-2. Są one przeznaczone dla samochodów z napędem 4×4 i klas R5, R4 i S2000 oraz oddzielnie grupy N. Klasa R5 ma być tańszą alternatywą dla S2000 i WRC.
Udział w WRC-2 wymaga zaliczenia siedmiu rund, a sześć najlepszych wyników liczy się do kwalifikacji na koniec sezonu.
WRC-3
Obecny cykl PWRC zastąpi WRC-3. Mistrzostwa te przeznaczone będą dla samochodów grupy R z napędem na jedną oś, klasy R3, R2 i R1. Załoga musi wystartować w sześciu rajdach, a do końcowej klasyfikacji zaliczane będzie pięć najlepszych wyników.
Junior WRC Championship
Po dwóch latach zakończył się także cykl dla młodych zawodników – WRC Academy. Zastąpi go nowa formuła o nazwie FIA Junior WRC Championship.
Louise Cook z powodzeniem startowała w PWRC |
fot. archiwum zawodniczki |
Będzie bezpieczniej
Ze względów bezpieczeństwa każda załoga uczestnicząca w asfaltowej rundzie WRC może korzystać z pomocy „szpiega” – dodatkowego kierowcy, sprawdzającego warunki (pogody, nawierzchni itp.) na odcinkach specjalnych.
Będą nowi promotorzy
Światowa Rada Sportu Motorowego upoważniła FIA do zawarcia umowy z nowymi promotorami Rajdowych Mistrzostw Świata od 2013 roku: The Sportsman Media Group i Red Bull Media House.
Promotor będzie odpowiedzialny za inwestycje i rozwój WRC w celu zwiększenia jego profilu, reputacji i wartości handlowej. W ścisłej współpracy z FIA będzie skupiony na wprowadzeniu telewizji na żywo oraz innowacyjnej strategii cyfrowej mediów w ciągu najbliższych lat.
Eurosport Events Ltd został promotorem Rajdowych Mistrzostw Europy – kontrakt podpisano na 10 lat.
Koniec 7-letniej historii cyklu IRC
Eurosport poinformował, że w przyszłym roku nie odbędzie się już Intercontinental Rally Challenge. Równolegle ciężko pracuje nad rozwojem nowej marki ERC (mistrzostw Europy) i stroną internetową cyklu.
Molly Taylor zaistniała dzięki cyklowi WRC |
fot. mollytaylor.com
|
Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) 2013
Rajd Monte-Carlo: 15-20/01
Rajd Szwecji: 7-10/02
Rajd Meksyku: 7-10/03
Rajd Portugalii: 11-14/04
Rajd Argentyny: 2-5/05
Rajd Akropolu: 30/05-2/06
Rajd Włoch: 20-23/06
Rajd Finlandii: 1-3/08
Rajd Niemiec: 22-25/08
Rajd Australii: 12-15/09
Rajd Francji: 3-6/10
Rajd Hiszpanii: 24-27/10
Rajd Wielkiej Brytanii: 14-17/11
Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC) 2013
Janner Rallye: 3-5/01
Halls Winter Rally: 26-27/02
SATA Rallye Acores: 21-23/03
Circuit of Ireland: 5-6/04
Tour de Corse: 6-10/05
Croatia Rally: 23-25/05
Ypres Rally: 20-22/06
Rally San Marino: 4-6/07
Sibiu Rally: 18-20/07
Barum Rally: 30-31/08
Rally Poland: 27-28/09
Cyprus Rally: 31/11-2/12
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: