Kobiety – zawodniczki w Rajdzie Dakar 2014
Jest ich 8 - niezwykłych kobiet, których zmagania - podobnie jak mężczyzn w tym ciężkim rajdzie - warto śledzić.
Rok 2014. 36 edycja Rajdu Dakar. Start 5 stycznia w Rosario (Argentyna), meta 13 dni później w Valparaiso (Chile). 175 motocyklistów, 40 quadowców, 160 załóg w samochodach i 70 w ciężarówkach, w sumie 740 uczestników. Wśród nich oczywiście kobiety – w sumie 8. Mimo niebezpieczeństw, jakie będą czyhać na zawodników (groźby boliwijskich Indian dotyczące blokad trasy, kapryśna pogoda, ekstremalne upały, na przemian z możliwymi obfitymi opadami deszczu i burzami, kontuzje) stawiają czoła najtrudniejszemu wyzwaniu rajdowemu na świecie. Cześć ze startujących pań widzimy na liście startowej nie po raz pierwszy, a jedna z nich ma ogromne szanse, aby zająć wysoką lokatę w klasyfikacji generalnej w klasie motocykli.
Oto one, kobiety Rajdu Dakar 2014.
MOTOCYKLE
#50 Laia Sanz |
#50 Laia Sanz. Mistrzyni Świata w Trialu (trzynastokrotna!), zdobywczyni Pucharu Świata w Rajdach Enduro oraz w SuperEnduro. Posiadaczka mistrzowskiego (dosłownie) CV w Rajdzie Dakar debiut dawno ma za sobą. Hiszpanka jedzie w tym roku motocyklem Honda CRF 450 Rally. Konsekwentnie podkreśla, że ma o wiele więcej do osiągnięcia niż tylko Dakar i nie mogła poświęcać się przygotowaniom tylko do niego. Co nie znaczy, że nie będzie jechać na 100% swoich możliwości.
Nasz wywiad z Laią Sanz tuż przed startem Rajdu Dakar przeczytasz tu. |
Ambicja bowiem to jej cecha główna. Wciąż prześladuje ją zeszłoroczny etap pomiędzy Tucuman a Cordobą. Wtedy to część silnika jej maszyny uległa uszkodzeniu. Miejmy nadzieję, że w tym roku obejdzie się bez pechowych niespodzianek. Trzymamy za to kciuki! Laia jest niesamowicie zadowolona z podpisania kontraktu z Hondą. Twierdzi, że CRF 450 to maszyna idealna na Dakar. Marzy o miejscu w pierwszej 30-tce, ale podkreśla, że ten rajd trzeba szanować i przygotować się na każdą możliwość.
#112 Rosa Romero Font |
#112 Rosa Romero Font. 45-letnia Hiszpanka startująca na motocyklu Yamaha WR 450 F. Swoich sił w Dakarze próbuje po raz trzeci. Zgodnie z zasadą ”do trzech razy sztuka”, marzy o ukończeniu Dakaru, co nie udało jej się wcześniej. Chce zapomnieć o technicznych problemach z 2012 roku. Przygotowując się do wyścigu, brała udział między innymi w zawodach Pucharu Świata enduro w Murcji oraz w rajdzie Merzouga w Maroko. Mąż Rosy – Nani Roma – pierwszy hiszpański zwycięzca Dakaru (motocykl – 2004 rok), zapewne byłby niezwykle dumny z żony, gdyby jej się udało, podobnie jak trójka ich dzieci. Sam Nani od 2005 roku startuje w kategorii samochodów i osiąga tam świetne wyniki (2 miejsce w 2012 roku i 4 miejsce w 2013 roku).
Rosa będzie wspierana przez Alberto Salido, który zna Dakar niezwykle dobrze. Ich cel: oczywiście Valparaiso.
QUADY
#259 Camelia Liparoti |
#259 Camelia Liparoti. Kobiety w kategorii ”quady” w roku 2014 reprezentuje włosko-francuska zawodniczka Camelia Liparoti; z zawodu dziennikarka. Jej maszyna to Yamaha Quaddy. 46-latka w rajdzie Dakar występuje regularnie od kilku edycji. Jak sama mówi o sobie: ”quady to moje życie”. Jest drugą kobietą na świecie, której udało się ukończyć Dakar w tej kategorii. Ta filigranowa zawodniczka udowadnia, że determinacja jest ważniejsza niż warunki fizyczne. Camelia podkreśla, że zawsze bardzo angażuje się w każdy z rajdów. Nazywają ją „królową pustyni”. W 2012 roku zdobyła 3 tytuły Pucharu Świata: w Egipcie, Katarze i Abu Dhabi. Jako jedyna kobieta w kategorii dakarowych quadów, chciałaby spopularyzować tę kategorię wśród płci pięknej. Oby jej się udało.
SAMOCHODY
#338 Isabelle Patissier |
#338 Isabelle Patissier (Francja) – kierowca, ze swoją maszyną: Delli-Zotty Buggy (silnik Corvette V8, 5,7 l). Isabelle jest podwójną mistrzynią świata we wspinaczce (!). Zwana przez fanów ”spider woman”. Jej mężem jest pilot i zarazem mechanik Thierry Delli Zotty. Będzie jej dyktował z prawego fotela w tegorocznym rajdzie. Isabelle startuje w Dakarze od 2002 roku. 16-ta w roku 2011 i 29-ta w roku 2012, na pewno tym razem będzie walczyć o lepszy wynik. Cel główny, tak jak w przypadku każdej innej zawodniczki – dotrzeć do mety.
#366 Annie Seel |
#366 Annie Seel (pilot). W tegorocznym rajdzie jedzie razem z Garrym Connellem. Kiedyś startowała w Dakarze na motocyklu, teraz została członkinią teamu samochodowego. Szwedka z ogromnym, offroadowym doświadczeniem zdobywała już wysokie lokaty w Rajdzie Dakar. Annie zwana była ”Dakar Rally Princess”. Podobno jest niezłomna. Niegdyś startowała w Dakarze świeżo po kontuzji kolana. Przed jednym z wyścigów ćwiczyła w ekstremalnych, zimowych warunkach (pisałyśmy o tym tutaj). W roku 2010 roku osiągnęła najlepszy wynik wśród kobiet. Cieszy się na współpracę z Garrym. Zna reguły gry w tym rajdzie i będzie zapewne nieocenionym wsparciem dla swojego kierowcy.
#399 Adriana Alida Andreani |
#399 Adriana Alida Andreani (pilot). Będzie wsparciem dla Jose Antonio Blangino. Pojadą autem RZR XP 900 EFI Polaris. Startują razem już po raz trzeci. Wcześniej uczestniczyli w rajdzie w klasie quadów, teraz jadą w ekipie samochodowej. Zdarzyło im się nawet nie ukończyć pierwszego etapu, z powodu awarii skrzyni biegów – mimo to, nie poddają się. Niezależnie od wyniku, twierdzą, że chcą się przede wszytkim dobrze bawić.
#433 Susan Jones |
#433 Susan Jones (pilot). Zbieżność nazwisk z kierowcą w jej teamie jest nieprzypadkowa. Mike Jones bowiem jest jej mężem od 30 lat. Od tak długiego czasu dzielą również pasję do rajdów. Po 8 latach nieobecności jako zespół ”Beady” i ”Milly” (tak są nazywani) wracają razem na linię startową Dakaru. Ich zamiłowanie do Dakaru przerodziło się również w biznes. Mike jest założycielem i właścicielem Rally Raid UK i w rajdzie będzie można oglądać przygotowane przez jego firmę 4 auta i 3 motocykle. Susan w 2010 roku była pilotem w ekipie ciężarówkowej i wraz z Pavlem Fasko z sukcesem ukończyli rajd. Podczas tegorocznych zmagań Susan i Mike będą nie tylko starali się dotrzeć do mety, ale również będą mieli oko na swoich „klientów”. Sympatycznej parze życzymy „szerokości”.
#444 Alicia Reyna |
#444 Alicia Reyna. Reprezentantka Argentyny, w Dakarze w tym roku startuje po raz pierwszy – jako pilot. Jedzie Toyotą SRV. Alicia to kobieta, która auta kocha od zawsze. Zaczęła jeździć mając 11 lat i regularnie miała pod ręką jakieś samochody do dyspozycji. Będzie pilotem Carlosa Pelayo. Do rajdu przygotowywała się pod kątem kondycji fizycznej, pod okiem trenera. Czuje na sobie odpowiedzialność, wszak bycie pierwszym pilotem kobietą z ramienia Argentyny to nie byle co. Ale ta odpowiedzialność tylko dodatkowo ją motywuje. Carlos, podobnie jak Alicia, czuje, że właśnie spełnia się jego wielkie marzenie i jest bardzo zadowolony ze współpracy z Reyną. Oby przekuło się to na ich wspólny sukces.
Jak było w latach poprzednich?
Kobiety w Radzie Dakar 2013 – kliknij tu.
Kobiety w Rajdzie Dakar 2012 – kliknij tu.
Zobacz ile kobiet startowało w Dakarze 2011 – tutaj, i jakie miały wyniki – tu.
Ile pań brało udział w Rajdzie Dakar 2010? Kliknij tu
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: