Kobiety zawodniczki w Rajdzie Dakar 2011
Po raz 32. na starcie największego i najtrudniejszego rajdu terenowego świata stanęło kilkuset zawodników z całego globu. Po raz trzeci wyruszył on z Buenos Aires w dwutygodniową "podróż" po terenach Argentyny i Chile. Nie mogło tam również zabraknąć kobiet. W tym roku jest ich 13.
1 stycznia na starcie w stolicy Argentyny zameldowało się sześć motocyklistek, jedna zawodniczka kierująca quadem, dwie panie prowadzące samochody i dwie pilotki. Jedna odważna kobieta pojedzie ciężarowym MAN’em, a druga jedzie w załodze w tej samej klasie, jako mechanik.
Ile pań brało udział w Rajdzie Dakar 2010? Kliknij tu. |
Annie Seel kocha zarówno jazdę po asfalcie… |
fot. Celestyna Kubus
|
… jednak zdecydowanie woli szuter. |
fot. Celestyna Kubus
|
Motocykle
Wśród motocyklistek nie zabraknie najbardziej doświadczonej spośród całej stawki, Szwedki Annie Seel. W zeszłym roku ukończyła ona rajd najwyżej ze wszystkich startujących zawodniczek (45 miejsce w klasie motocykli). Dla popularnej „Dakar Rally Princess” to już piąty start w tym niezwykle trudnym rajdzie, w dodatku stawiła się na nim niebawem po kontuzji kolana. Motocyklistka jedzie na KTM EXC 525 z numerem 56 i obecnie plasuje się w swojej klasie powyżej miejsca 40.
Annie Seel z Krzysztofem Jarmużem. |
fot. Celestyna Kubus
|
Annie Seel przed Rajdem Dakar 2011. |
fot. dakar.com
|
Kolejną najbardziej doświadczoną zawodniczką Dakaru 2011 jest Holenderka, Mirjam Pol (Gesina Maria Pol). Startuje na Hondzie CRF 450 X Dakar z numerem 58 i z całą pewnością będzie chciała zatrzeć niemiłe wspomnienia z poprzedniego rajdu; wówczas nie ukończyła go ulegając poważnemu wypadkowi. Dwa lata temu zajęła wysokie miejsce – 53. w klasie motocyklach – to do tej pory rekordowo wysokie dla niej miejsce. Tym razem zrobi wszystko, aby stanąć na mecie „pustynnego klasyku”. Obecnie lokuje się w okolicach 100 miejsca w klasie.
irjam Pol podczas rajdów terenowych. |
fot. Celestyna Kubus
|
Mirjam trenuje przez cały sezon przed Dakarem. |
fot. Celestyna Kubus
|
Na starcie po raz trzeci stanęła pochodząca z Hamburga Niemka, 38-letnia Christina Meier. Podczas swojego debiutu była zmuszona wycofać się z rajdu po pierwszych dwóch etapach. W kolejnym występie (2010 r.) zasłynęła pewnym incydentem: gdy jej Yamaha uległa uszkodzeniu i nie chciała odpalić, a zawodniczka nie mogła kontynuować jazdy, wskoczyła na konia i pogalopowała na nim po pomoc do biwaku serwisowego. Gdy wróciła do motocykla okazało się, że odpalił za pierwszym razem. Ostatecznie dojechała do mety w Buenos Aires, co było jej marzeniem. W tym roku startuje motocyklem 450 Sherco z numerem 100 i choć plasuje się w tej chwili na coraz lepszej pozycji (ze 140 miejsca po 1 etapie wskoczyła na 97 po 5. etapie), jej celem – co zapowiadała od początku rajdu – jest dojechanie do mety każdego odcinka bez uszkodzenia siebie i motocykla. Mimo takiego nastawienia, w duchu marzy o podium w klasyfikacji kobiet.
irjam Pol przed Rajdem Dakar 2011. |
fot. dakar.com
|
Mirjam Pol podczas treningu. |
fot. Celestyna Kubus
|
Również po raz trzeci w Rajdzie Dakar startuje także 38-letnia Włoszka, Silvia Giannetti, jadąca z numerem 71 na KTM EXC 525. Rok temu zyskała swoją najlepszą lokatę w stawce motocyklowej – 67 i choć zapowiadała przed rajdem ambicje na poprawienie wyniku, dziś już wiadomo, że „wyląduje” na pewno poniżej 100. miejsca.
Christina Meier |
fot. motorradonline.de
|
Christina Meier |
fot. dakar.com
|
Z numerem 173 debiutuje w rajdzie Jenifer Morgan, 41-letnia Brytyjka pochodząca z Walli, która jedzie na Yamaha WR450 F. Swoją przygodę z motocyklami zaczęła w wieku 13 lat. Pierwszy raz usłyszała o zawodach w Dakarze, kiedy w mediach podano, że syn Magaret Thatcher zgubił się podczas rajdu. Od tej pory marzyła by wziąć udział w tych drakońskich zawodach, choć zajęło jej to dużo czasu, aby móc stanąć na starcie.
Silvia Giannetti |
fot. dakar.com
|
Jenifer Morgan |
fot. dakar.com
|
Jednak największe emocje wzbudza debiutantka (choć swój udział zapowiadała już w poprzednim roku), wielokrotna Mistrzyni Świata w Trialu, Laia Sanz, znana też jako Eulalia Sanz Pla-Gilibert, której najbardziej obawia się Annie Seel. W swojej dyscyplinie nie ma sobie równych od wielu lat, rywalizując głównie z mężczyznami. Jak radzi sobie podczas morderczego rajdu? Obecnie na 186 zawodników na motocyklach jest w okolicach 50. miejsca. Gdzie znajdzie się ostatecznie? Przekonamy się już 16 stycznia 2011. Laia startuje z numerem 44 na motocyklu Honda CRF 450 X w teamie Arcarons Rally Sport Tour.
Laia Sanz |
fot. info prasowe
|
Laia Sanz |
fot. dakar.com
|
Camelia Liparoti |
fot. info prasowe
|
Quady
Podobnie jak w latach ubiegłych, jedyną kobietą w kategorii quadów w Rajdzie Dakar jest włoska dziennikarka, 42-letnia Camelia Liparoti, która startuje po raz trzeci. Tym razem jedzie na mocniejszym i większym Yamaha YFM 700 R w limitowanej wersji Black Blonde Storm (200 KM mocy, ogromny moment obrotowy) z numerem 259. Niech jednak wiek, niski wzrost, filigranowa budowa ciała tej zawodniczki nikogo nie zwiodą – Camelia po zdobyciu dwóch tytułów w Pucharze Świata Cross Country w 2009 i w 2010 roku oraz ukończeniu poprzedniego Dakaru, tegoroczny start traktuje jak ambitne wyzwanie. Chce zakończyć rajd w top 10 swojej kategorii i ponownie udowodnić, że może walczyć na równi z mężczyznami. Po 6 etapie jest 16 (jej najlepszy wynik w Rajdzie Dakar to 13 pozycja w 2010 roku).
amelia Liparoti |
fot. dakar.com
|
Camelia Liparoti |
fot. dakar.com
|
Samochody
Za kierownicą Buggy – Sadev Nissan z numerem 333 zasiadła najbardziej doświadczona zawodniczka w stawce, Francuzka Isabelle Patissier – jednocześnie dwukrotna mistrzyni świata we wspinaczce skałkowej. To już jej 11 start w dakarowych zmaganiach; przedostatnie zawody ukończyła na najwyższym w karierze 17. miejscu. Isabelle pilotuje Thierry Zotti Delli. Przez pierwsze etapy załoga zajmowała wysokie lokaty, w okolicach 22 miejsca. Niestety na 5 odcinku doszło do niewielkiej awarii auta i ekipa spadła o blisko 20 pozycji w klasie (41).
Isabelle Patissier |
fot. dakar.com
|
Christine Favre |
fot. dakar.com
|
Na prawym fotelu Toyoty HZJ 105 z numerem 343 zasiada 49-letnia Christine Favre, Francuzka pilotująca męża – Frederica Favre. To ich trzeci wspólny start; z roku na rok polepszają swoją pozycję na mecie; rok temu zajeli 24 lokatę w klasie samochodów. Niestety obecnie nie wiedzie im się najlepiej i pozycjonują się w okolicach 100 miejsca.
Za kierownicą pick-up’a Ford Raptor SVT z numerem 374 zasiada Sue Mead, 60-letnia, filigranowa Amerykanka. W 2000 roku zadebiutowała w Rajdzie Dakar jako pilotka Darrena Skiltona, tym razem to on jej dyktuje z prawego fotela. Sue to pasjonatka offroadu, uwielbiająca wielkie maszyny na bezdrożach pustyni. Sue uhoronowano tytułem zasłużonej dla terenowych sportów motorowych w 2007 roku (Off-Road Motorsports Hall of Fame). Amerykańska załoga obecnie plasuje się na 71 miejscu.
Sue Mead |
fot. dakar.com
|
Katrien Boussier |
fot. dakar.com
|
W groźnej przeróbce Range Rovera – Rallyrai 1 Desert Warrior – z numerem 387, dyktuje Holenderskiemu kierowcy, Peterowi Merceij, 46-letnia Belgijka Katrien Boussier. To już drugi start pilotki w Dakarze. Po 6 etapie załoga z Niderlandów plasuje się na 63 miejscu.
Ciężarówki
Niestety w tym roku nie zobaczymy sympatycznej Elisabety dos Santo Jacinto (o tej zawodniczce pisałyśmy już tutaj), która jako jedyna kobieta w historii ukończyła ten ciężki rajd jadąc w klasie ciężarówek za kierownicą. Dwa lata temu pechowo zakończyła swój start – jej MAN spłonął w wyniku wypadku.
W hiszpańskiej ekipie zobaczymy Finę Roman (45 lat) w MAN’ie TGA 26.480 z numerem 517, która jedzie – UWAGA – w charakterze mechanika! Wspiera tym samym kierowcę, Jordi Juvanteny oraz jego pilota Jose Luis Criado. Fina w klasie ciężarówek startuje już po raz piąty i za każdym razem ląduje razem z załogą na wysokich miejscach (w zeszłym roku na 9.). W tegorocznym rajdzie po 6 etapie Hiszpanie są 14.
Andrea Mayer |
fot. dakar.com
|
Fina Roman |
fot. dakar.com
|
W Rajdowym MAN’ie TGA 13 z numerem 563 za kierownicą zasiądzie z kolei symatyczna Niemka – Andrea Mayer (42 lata). Jej pierwsze doświadczenia z Dakarem to asystowanie i zajmowanie się częściami do BMW X3 w załodze jej chłopaka – Stephane Peterhansela! Zawodniczka startowała wcześniej na motocyklach (najlepsza kobieta w latach 1999-2002; w tym ostatnim roku zajęła 23 miejsce w klasie). Potem przesiadła się do samochodów (2003-2005), a w tegorocznym rajdzie postanowiła wystartować ciężarówką, choć przyznaje, że nie ma doświadczenia w jej prowadzeniu. Towarzyszą jej: Thomas Baumann – pilot oraz Philipp Beier, mechanik. Niemiecka ekipa Monster X-Raid zajmuje obecnie 54 miejsce.
Trzymamy kciuki za kobiety!
Rozkład jazdy Rally Dakar 2011 – Argentina – Chile
DATE |
START |
FINISH |
01/01 |
Buenos Aires |
Victoria |
02/01 |
Victoria |
Córdoba |
03/01 |
Córdoba |
San Miguel de Tucumán |
04/01 |
San Miguel de Tucumán |
San Salvador de Jujuy |
05/01 |
San Salvador de Jujuy |
Calama |
06/01 |
Calama |
Iquique |
07/01 |
Iquique |
Arica |
08/01 |
Rest day |
|
09/01 |
Arica |
Antofagasta |
10/01 |
Antofagasta |
Copiapo |
11/01 |
Copiapo |
Copiapo |
12/01 |
Copiapo |
Chilecito |
13/01 |
Chilecito |
San Juan |
14/01 |
San Juan |
Córdoba |
15/01 |
Córdoba |
Buenos Aires |
16/01 |
FINISH |
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: