Kobiety, których dotąd nie znałyście…
Każda z nas, pań interesujących się motoryzacją i jej historią, zna takie nazwiska jak Dot Robinson czy Bessie Springfield. Są jednak również panie, o których wspomina się rzadko bądź wcale. Przypomnijmy kilka z nich.
Niewiele wiemy o Easter Walters. W drugiej dekadzie XX wieku wystąpiła w kilku niemych filmach. Nie były to nawet pierwszoplanowe role, ale wyróżniało je jedno: Easter była jedną z pierwszych aktorek, które wystąpiły przed kamerą na motocyklu. Prywatnie była wielką entuzjastką i ambasadorką Harleya-Davidsona. Do studia zawsze przyjeżdżała Harleyem.
Easter Walters na ulubionej maszynie |
fot. archiwum rodzinne
|
Z plakatu |
fot. ebay
|
Nellie Jo Gill, Marion Trow i Arlene Sonnefelt były członkiniami Motor Maids, które – jak wiele innych – walczyły podczas II wojny światowej. Na swoich prywatnych motocyklach pokonywały kilometry w niebezpiecznych warunkach, przewożąc pocztę i meldunki. Motor Maids brały również udział w charytatywnych paradach i wyścigach. Ich znakiem rozpoznawczym szybko stały się białe rękawiczki (nazywano je nawet „Ladies with White Gloves”).
Margaret Gast (urodzona jako Margareta Nagengast) była bawarską emigrantką, która między 1890 a 1901 stała się najlepszą cyklistką, jaką znały Stany Zjednoczone. Po 1900 roku ustanowiła cztery rekordy wytrzymałościowe: w wyścigach na 500, 1000, 2000 i 2500 mil. Stopniowo jej zainteresowania ewoluowały w kierunku motocykli. Aż do zakończenia kariery sportowej w latach 20. nie tylko brała udział w wyścigach motocyklowych, ale również występowała w charakterze stunterki. Następnie została wyspecjalizowaną fizjoterapeutką, założyła własne studio i pozostała czynna zawodowo aż do bardzo sędziwego wieku.
Margaret Gast – kobieta z charakterem |
fot. nagengast.org
|
Gloria Tramontin Struck urodziła się w 1925 roku na zapleczu sklepu z motocyklami – czy można prosić o wyraźniejszy omen? Brat nauczył ją jeździć, gdy miała lat szesnaście – początkowo podchodziła do tego niechętnie. Jednak w 1946 wstąpiła do Motor Maids i pozostała członkinią organizacji przez dobrze ponad pół wieku. Ma na koncie 500 tysięcy mil przez wszystkie 48 kontynentalnych stanów USA. Mimo zaawansowanego wieku, nie tylko nadal jeździ, ale wygląda na osobę o ćwierć wieku młodszą!
Piękna Gloria Tramontin Struck |
fot. womenridersnow.com
|
Mary McGee była pierwszą kobietą, która wystąpiła solo w wyścigu Baja 500 i Baja 1000, na motocyklu 250 Husqvarna. Rywalizowała z siedemnastoma podwójnymi męskimi zespołami. Zanim przesiadła się na motocykl, z powodzeniem brała udział w wyścigach samochodowych za kierownicą Mercedesa, Jaguara, Porsche i Ferrari. Pierwszy motocykl zakupiła w 1957 roku – był to Triumph Tiger Cub. Potem przerzuciła się na Hondę C110 i w 1960 rozpoczęła przygodę z wyścigami ulicznymi. Do dzisiaj bierze udział w wyścigach vintage. Jej rada dla początkujących motomaniaczek? „Po prostu jedź”.
Mary „Po prostu jedź” McGee |
fot. meetup.com
|
Nancy Payne to ikona motocrossu: w dużej mierze dzięki jej zwycięstwu w 1974 roku w wyścigu o niezbyt poważnej nazwie „Powder Puff” branża zaczęła poważniej traktować kobiety i ich umiejętności sportowe. Rok później frywolną pierwotną nazwę zastąpiło zdecydowanie bardziej serio „Women’s Motocross Nationals”.
Nancy Payne, motocrossowa pionierka |
fot. wsmxinc.com |
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: