Kobiety cenią bezpieczeństwo na drodze bardziej od mężczyzn. Co jeszcze jest istotne dla Polaków w trakcie długich podróży samochodem?
Co jest ważniejsze dla Polaków – bezpieczeństwo czy czas dojazdu do celu? Ile czasu przeznaczamy na odpoczynek? Jak bardzo przyzwyczajenia kobiet różnią się od nawyków mężczyzn? Czy Polacy zmieniliby swoje zwyczaje wyruszając w długą podróż samochodem elektrycznym? Odpowiedzi na te pytania przynosi najnowszy raport opracowany przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen.
Insightout Lab i marka Volkswagen wspólnie opracowali raport o nawykach Polaków w trakcie długich podróży samochodem. Czy są one zaskakujące?
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Dla zdecydowanej większości ankietowanych Polaków w badaniu Insightout Lab i Volkswagena, bezpieczeństwo w trasie jest ważniejsze od czasu dojazdu do celu. 84% przebadanych respondentów stawia bezpieczeństwo w czasie podróży ponad czasem przejazdu. Niestety, aż dla 16% jest odwrotnie – krótszy czas przejazdu jest priorytetem.
Co istotne, to kobiety częściej niż mężczyźni stawiają bezpieczeństwo na pierwszym miejscu (89% do 78%). Czy nas to dziwi? Ani trochę.
Niestety młodzi Polacy w mniejszym stopniu niż starsze pokolenie cenią bezpieczeństwo. Jedynie 76% ankietowanych w wieku 18-24 lata stawia bezpieczeństwo przed czasem dojazdu. To znacznie niższy wynik niż w przypadku badanych w wieku 55 lat i więcej. Tam odsetek ten wynosi 90%.
Na nasze podejście do kwestii bezpieczeństwa w trasie wpływa też częstotliwość prowadzenia samochodu. Dla 82% kierowców jeżdżących codziennie lub prawie codziennie, w czasie długich podróży to bezpieczeństwo jest najważniejsze. W grupie osób, które deklarują, że jeżdżą samochodem raz w miesiącu, odsetek ten wynosi 72%.
Dbamy o wypoczynek
76% ankietowanych dba, by na długich trasach być wypoczętym i robić przerwy w podróży w przypadku zmęczenia. Niestety 8% respondentów nie przykłada do tego wagi. To bardzo źle. Jak wskazują badania przytoczone przez polską policję, zmęczenie powoduje podobne reakcje organizmu jak spożycie alkoholu – obniża koncentrację i spowalnia refleks.
Dlatego istotny jest nie tylko fakt zrobienia przerwy, ale również jej długość. Ile czasu poświęcają Polacy na odpoczynek podczas podróży?
InsightOut Lab zapytało Polaków, jak wiele czasu poświęcają na przerwy podczas 500-kilometrowej podróży. Ankietowani zostali poproszeni o wliczenie do przerw czasu potrzebnego na tankowanie, spożywanie posiłków czy skorzystanie z toalety.
45% ankietowanych na przerwę poświęca od 30 do 60 minut. Co trzeci badany (32%) odpoczywa maksymalnie przez 30 minut. Odpoczynek trwający od godziny do dwóch deklaruje 18% badanych, a jeszcze dłuższy – 5%.
Przeczytaj też: Koronawirus – czy dalej zakładać maseczkę w samochodzie? O jakich obostrzeniach nadal musimy pamiętać jadąc autem?
Czy samochód elektryczny zmieniłby nasze przyzwyczajenia?
Z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab oraz Volkswagena wynika, że aż trzech na czterech badanych Polaków (73%) zdecydowałoby się na dłuższą podróż samochodem elektrycznym, zakładając, że miałoby dostęp do punktów szybkiego ładowania, a zasięg auta wynosiłby 200 km.
A czy przejechanie dystansu 500 km zajęłoby znacznie więcej czasu niż w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym? Otóż nie.
Co czwarty ankietowany (23%) z badania InsightOut Lab deklaruje, że na 500-kilometrowym odcinku odpoczywa minimum przez godzinę. To skumulowany czas wszystkich przerw – i tych długich związanych ze spożywaniem posiłku, i tych krótszych. Jednak nawet 45-minutowy postój połączony z posiłkiem wystarczy, by znacznie zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego. Przykładowo potrzeba 30 minut, by zwiększyć zasięg np. Volkswagena ID.3 o 290 km na stacji szybkiego ładowania o mocy 100 kW. Dostępność takich stacji w Polsce jest póki co nieduża, dlatego wydłużmy ten czas dwukrotnie – do 60 minut
Jak zatem łatwo się zorientować, dla badanej grupy przejechanie omawianej trasy samochodem elektrycznym nie wiązałoby się z żadnymi wyrzeczeniami. Z kolei w przypadku 45% ankietowanych, którzy deklarują postoje trwające od 30 do 60 minut, droga czasowo wydłużyłaby się tylko nieznacznie.
Przeczytaj też: GreenWay Polska udostępnia już ponad 200 stacji ładowania i 10 magazynów energii
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Czy dlatego, że tak cenią sobie bezpieczeństwo, trzymają się kierownicy w czasie jazdy z szybkością 10 km/h mniejszą niż dopuszczają przepisy?