Kobieto, ubierz się prawidłowo na motocykl!
Temat niby oczywisty - jednak nie dla wszystkich. Patrząc choćby na warszawskie ulice widać, że tylko część z nas szanuje własną skórę i życie. Argumenty: "ja tylko do sklepu za rogiem", czy "podwiozę koleżankę, ale nie mam przy sobie drugiego kasku" są niestety na porządku dziennym.
Wiele z nas – kobiet – siada na motocykle z takiego powodu, że mąż, chłopak, partner jeździ jednośladem. Dopiero w trakcie szkolenia okazuje się, że motocykl nie jest dla każdej z nas. Ale czy to znaczy, że trzeba koniecznie zrezygnować z motocyklowej pasji? Oczywiście, że nie. Można zostać na siedzeniu pasażera, albo – z odpowiednią determinacją i pasją oraz poświęcając wiele godzin na ćwiczenia w szkołach jazdy – zdobyć upragnione prawko.
W obu przypadkach nie jest najważniejsze to, jak się na motocyklu prezentujemy – choć owszem, całkiem nieźle – ale to, czy jesteśmy bezpiecznie ubrane.
Czy wystające stringi podczas jazdy na motocyklu są trendy? Czytaj tutaj. |
W sezonie w polskich miastach ruch jednośladów się wzmaga. Jest coraz więcej kierowców oraz ich pasażerów i więcej maszyn na ulicach.
Wariatka? |
![]() |
Obserwuję to zjawisko z uwagą. Mam doświadczenie z siedzenia w tylnej części kanapy motocykla, ale też prowadzenia go samodzielnie w warunkach trudnych dróg i bezdroży (relacje Ani z podróży motocyklowych po różnych kontynentach znajdziesz w dziale moto – podróże). Za mną wiele upadków, w tym upadki z tylnego siedzenia, z dużego motocykla. Niektóre z nich były niezwykle bolesne. Fatalnie upada się na kamienie, choć jeszcze gorzej jest, jeśli motocykl położy się bakiem na nodze. Także wywrotka w mieście to duży stres. Zaliczyłam dwie dość spektakularne gleby w chilijskim Valparaiso oraz w stolicy Boliwii, La Paz, gdzie z asfaltu zbierało mnie trzech starszych panów. Było po deszczu, asfalt był brudny i śliski – zatrzymałam się po upadku z motocykla na własnym lewym barku. Takie sytuacje się zdarzają i raczej każdy motocyklista miał z nimi doczynienia. W tym kontekście należy rozpatrywać temat ubioru na motocykl.
Nie wyobrażam sobie, żeby porządny strój motocyklowy zastąpić koszulką z krótkim rękawem, zwykłymi dżinsami, a wysokie buty przeznaczone do jazdy jednośladem zamienić na sandałki czy klapki.
Propozycje kurtek, spodni i akcesoriów na motocykl dla kobiet znajdziesz w naszym dziale moto-moda – kliknij tu. |
Na motocykl trzeba ubrać się w odpowiednie spodnie, kurtkę i obuwie – wszystko stworzone w sposób umożliwiający nam w miarę bezpieczne wyjście z opresji. Moto-ubranie powinno mieć ochraniacze, na głowie powinien tkwić atestowany kask, a na dłoniach porządne rękawice. Jazda na motocyklu, zwłaszcza jazda rekreacyjna, dla przyjemności, nie może być rewią mody. Musimy być dobrze zabezpieczone, bo upadek z motocykla i przeszlifowanie odsłoniętym ramieniem po rozgrzanym asfalcie to nic przyjemnego i blizny zostają na resztę życia. Strój motocyklowy ma chronić nasze ciało również przed urazami – złamaniami kości, skręceniami.
Jak dobrać protektor lub kamizelkę motocyklowa pod kurtę? Czytaj tutaj. |
Niestety, w wielu przypadkach kierowca prowadzi w stroju plażowym – krótkie spodenki, krótki rękaw, sandałki. Za nim piękna kobieta równie skąpo ubrana – czasem nie otrzymuje nawet kasku. Strach pomyśleć, jaki procent skóry pozostanie u niej nietknięty po kontakcie z asfaltem, że nie wspomnę o potencjalnym skręceniu karku przy upadku z wysokości. Wystarczy poruszyć wyobraźnię, aby spostrzec zagrożenie. Niestety na ulicach miast doskonale widać, ile motocyklistów, motocyklistek i osób jeżdżących skuterami jest kompletnie nieprzygotowanych do korzystania z tych pojazdów i to właśnie w tak podstawowej i wydawałoby się oczywistej kwestii, jaką jest ubiór. Zapewniam, że warto założyć mozolnie komplet ubioru nawet na krótką przejażdżkę do sklepu po bułki.
Odzież motocyklowa – a co ze z tą na skutery? Czytaj tutaj. |
Co może spowodować upadek z maszyny lub uczestniczenie w wypadku? Oprócz urazów – trwałą traumę, stres i różnego typu problemy ze zdrowiem psychicznym, z którymi trudno walczyć i czasem wykluczają dotkniętą nimi osobę z uprawiania swojego motocyklowego hobby. Zatem ubierzmy się przed jazdą, dla naszego dobra, nawet jeśli kierowca, albo nasza leniwa świadomość nam podpowiada, że jedziemy „tylko na krótki wypad”.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: