Kobieta w ciężarówce na Dakarze
Swoją ciężarówkę, ogromnego MAN'a, nazywa pieszczotliwie "Księżniczka". Elisabete dos Santos Marques Jacinto startuje w rajdzie Dakar od 2003 roku, niedawno ukończyła ekstremalnie trudny rajd Maroka - Shamrock - na drugim miejscu. Zaczynała od wyścigów motocyklowych...
Wywiad z Izą Szwagrzyk – pilotką w ciężarowym MAN’ie podczas tegorocznego rajdu Dakar tutaj. |
Zaczynała od startów w rajdach enduro i motocross. |
![]() |
fot. oficjalna strona Elisabete dos Santos Marques Jacinto
|
Elisabete dos Santos Marques Jacinto jest Portugalką i ma 45 lat. Wspierana przez męża w swoich zmaganiach, boryka się z pewną luką w życiu – niestety nie może mieć dzieci. Jest nauczycielką geografii i autorką podręczników szkolnych, a także komiksu „Portugalka na Dakarze”. Jednocześnie to wyśmienity kierowca rajdowy.
Swoją karierę rozpoczęła 16 lat temu, zwyciężając w portugalskich rajdach motocrossowych (jeździła także w zawodach enduro). Następnie przesiadła się do aut terenowych i z sukcesami brała udział w zmaganiach off-radowych typu Baja Espania. 11 lat temu rozpoczęła starty samochodem osobowym w rajdzie Paryż-Dakar, a 6 lat temu pojechała już ciężarówką. W 2004 roku zdobyła nawet 26., a w 2005 – 24. miejsce w klasyfikacji generalnej, jadąc Renault Keraxem (w tym samym roku zajeła 1 miejsce w rajdzie Maroka – Shamrock). W 2007 roku prowadząc MAN-a TGS 18.480 4×4, zajęła 21. pozycję.
Kobieta, piach i „Księżniczka” |
![]() |
fot. MAN
|
Galerię zdjęć Elisabete z różnych rajdów obejrzysz poniżej.
Uważa, że najważniejsza w ściganiu jest zabawa, pokonywanie swoich granic i brnięcie naprzód. Dzięki startom czuje się silniejsza, pewniejsza siebie, może zrobić więcej i widzi świat wyraźniej. Poza rajdami uwielbia latać na paralotni i wspinaczkę wysokogórską.
Pasja motoryzacyjna Elisabete narodziła się przypadkowo. Kiedyś w kiosku z gazetami, gdy przeglądała z mężem magazyn o motocyklach, wpadli na pomysł, żeby kupić sobie jednoślad. Potem do ich domu przychodziła korespondencja o organizowanych wyścigach motocyklowych. Kiedyś postanowili w nich wystartować. I tak się zaczęło.
Przygodę z Dakarem zapoczątkowały starty na motocyklu, potem był samochód osobowy i ciężarówka. Co ją pchnęło do tej zmiany?
– Czułam, że to jeszcze nie czas, żeby porzucić wyścigi. Mnóstwo się nauczyłam przez lata i pomyślałam, że to dobra pora, żeby wykorzystać zdobyte doświadczenie. Starty motocyklem na Dakarze były dla mnie najbardziej ekstremalnymi wyczynami w życiu. Po takim doświadczeniu poczułam, że mogę sobie pozwolić na wszystko, więc dlaczego by nie ścigać się ciężarówką? – wspomina Elisabete Jacinto.
„Cywilnie” prezentuje się jak zwykła kobieta. |
![]() |
fot. MAN
|
Gdy podczas zmagań czuła skrajne zmęczenie, obiecywała sobie, że to jest jej ostatni rajd.
– Dziesięć minut później, gdy zjadłam, zauważyłam grupkę równie zmaltretowanych chłopaków i pomyślałam, że jestem lepszym kierowcą niż sądziłam – mówi Elisabete. I jechała dalej.
Ostatnio Elisabete Jacinto, za kierownicą ciężarówki MAN TGS, zajęła drugie miejsce w rajdzie Maroka – Shamrock. Co dalej? Niebawem, 27 grudnia 2010 z portugalskiego wybrzeża wyruszy kolejna edycja Africa Eco Race – międzynarodowego rajdu z Europy do stolicy Senegalu – Dakaru. To największy międzynarodowy rajd samochodowy w kategorii „maratony” odbywający się na terenie Afryki. Całkowity dystans rajdu Africa Eco Race będzie wynosił 6131 km, w tym 4125 km odcinków specjalnych. Jacinto nie może tam zabraknąć. Już potwierdziła swój udział.
Ostatni udział Eli w rajdzie Shamrock.
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Zostaw komentarz: