Kobieta a auto firmowe
Mówiąc o kierowcach aut służbowych w domyśle najczęściej za kierownicą widzimy mężczyznę. Nie bez znaczenia jest fakt, że określenie „kierowca" nie występuje w formie żeńskiej. Statystyki pokazują, że większość uczestników polskich dróg to właśnie mężczyźni, ale ta proporcja z biegiem lat się zmienia.
Coraz więcej kobiet, nie tylko prywatnie, ale i służbowo użytkuje samochody. Stereotypy oraz oczekiwania wobec samochodów określiły kobiety-kierowcy oraz panie, na co dzień związane z flotą.
Najbardziej pożądany profit
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez LeasePlan Fleet Management wśród kierowców, samochód służbowy stawiany jest na pierwszym miejscu jako element biorący górę w momencie przyjmowania nowej pracy. Ankietowane panie tę odpowiedź wskazały nawet przed ubezpieczeniem zdrowotnym, które zajęło drugie miejsce. Natomiast biorący udział w badaniu mężczyźni przyznali tyle samo punktów posiadaniu auta służbowego i udziałowi w zyskach. Ubezpieczenie zdrowotne znalazło się na trzecim miejscu.
Posiadanie służbowego auta jest szczególnie doceniane przez kobiety, które – jak pokazują badania – dużo rzadziej niż mężczyźni mogą pozwolić sobie na zakup własnego samochodu. Według badań CBOS tylko 39% kobiet posiada auto prywatne, w stosunku do 59% mężczyzn.
Posiadanie auta służbowego jest na pewno jednym z trzech najważniejszych benefitów pracy.
– Dla mnie są to: satysfakcja i poczucie sukcesu w wykonywanym zawodzie, płaca oraz benefity materialne, jak samochód, laptop, telefon – stwierdziła Ewa Różniecka, pełnomocnik zarządu ds. Współpracy z Partnerami z Unisys Polska. – Z czego samochód jest jednak najistotniejszy.
Auto służbowe staje się coraz powszechniejszym standardem zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach, które w ten sposób honorują swoich pracowników. Patrząc na zmieniający się rynek pracy, który coraz bardziej staje się rynkiem pracownika, auto służbowe staje się pewnego rodzaju standardem, oczywiście przy osiągnięciu odpowiedniego szczebla zawodowego. Profitem w takiej sytuacji staje się elastyczność pracodawcy, co do wyboru auta. Częściej powstaje pytanie: jakie auto? A nie, czy w ogóle?
Z badań wynika, że dla kobiet najważniejszym kryterium jest bezpieczeństwo i komfort. Najczęściej wybieranym przez nie dodatkowym wyposażeniem są systemy ABS, ESP oraz poduszki powietrzne.
Trzeba pamiętać o tym, że większość firm udostępnia swoim pracownikom samochody do użytku prywatnego.
– Kobiety patrzą na auto z praktycznego punktu widzenia – najlepiej, żeby było bezpieczne, wygodne i przestronne – komentuje Anna Wiśniewska, account manager, LeasePlan Fleet Management (Polska) Sp. z.o.o.
Komfort psychiczny
W opinii 75% kobiet-kierowców aut służbowych oraz pań zawodowo związanych z flotami samochodowymi – jedną z największych zalet posiadania auta służbowego jest przeniesienie odpowiedzialności związanej z takimi czynnościami jak: ubezpieczenie, rejestracja czy sezonowa wymiana opon na firmę. Równie ważne (75%) okazały się korzyści finansowe oraz możliwość korzystania z auta w celach prywatnych.
– Nie mam samochodu prywatnego, ale gdyby nie auto służbowe z pewnością musiałabym go kupić – twierdzi Anna Wiśniewska. – Mieszkam poza Warszawą, mam dwoje małych dzieci, więc bez samochodu byłoby mi ciężko. Auto służbowe oznacza dla mnie przede wszystkim duże oszczędności finansowe w budżecie domowym. Daje niezależność oraz komfort psychiczny, że w przypadku awarii lub szkody nie jestem zdana tylko na siebie. Wiem, że nie muszę się martwić o swoją mobilność, ponieważ w przypadku kradzieży czy przedłużającej się naprawy firma zapewni mi samochód zastępczy.
Korzyści związane z autem służbowym potrafią przeważyć o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy. Szacuje się, że koszt takiego benefitu dla pracodawcy to około 1500 zł miesięcznie, w zależności od klasy samochodu. Brak konieczności płacenia ubezpieczenia, jako korzyść posiadania auta służbowego, wskazało 46% spośród ankietowanych kobiet, 38% kobiet przyznało, że dzięki użytkowaniu auta firmowego jeździ dużo lepszym samochodem, niż by to miało miejsce w przypadku zakupu auta prywatnego.
– Auto służbowe było częścią wynegocjowanego przeze mnie „pakietu wejściowego” do nowej firmy – poinformowała Adrianna Kiniorska, C&S Category Buyer Poland, Eastern Europe & Russia, ICI Polska Sp. z o.o. – Był to zdecydowanie element przeważający szalę argumentacji na tak. Samochód firmowy jest ogromną wygodą, a do tego jest bardzo istotną oszczędnością dla budżetu domowego. Największą korzyścią jest nieponoszenie kosztów zakupu i eksploatacji auta. Do tego dochodzi zorganizowany serwis samochodu, a co za tym idzie oszczędność czasu.
Silna czy słaba płeć?
Wbrew obiegowym opiniom, to właśnie kobiety posiadają większe predyspozycje do bycia lepszymi kierowcami niż mężczyźni. Są to wnioski badania oceniającego cechy dobrego kierowcy, przeprowadzonego przez naukowców z Bradford. Wykazali, że dzięki wyższemu poziomowi estrogenu kobiety mają lepszą pamięć przestrzenną, koncentrację oraz podzielność uwagi. Mężczyźni natomiast zwyciężyli w testach na wyczucie perspektywy i czytanie mapy. Dodatkowo statystyki potwierdzają, że najczęstszymi sprawcami wypadków są właśnie mężczyźni. Dane Instytutu Transportu Samochodowego mówią, że kobiety powodują jeden wypadek na 6,7 mln przejechanych samochodem kilometrów, a mężczyźni – raz na 4,7 mln kilometrów.
Co zatem wyróżnia kobiety pod względem użytkowania samochodów? Jakie zachowania są najbardziej charakterystyczne dla kobiet na drodze?
– Kobiety traktują samochód jako narzędzie do przemieszczania się – zauważa Agnieszka Borasińska, director controller for Central and Eastern Europe, American Express. – Nie chcą wiedzieć jak działa silnik czy sprzęgło, wystarczy, że dolewają benzynę i płyn do spryskiwaczy. Mężczyźni z kolei traktują samochód jak cześć swojego image, dlatego tak ważne jest dla nich jak ten samochód wygląda i jak przyspiesza.
– Kobiety z pewnością charakteryzuje większa dbałość o mienie firmy, traktowanie go jak własnego – zaznacza Monika Ślęzak, general services manager, Volvo Truck Corporation. – Upiększanie swojego otoczenia, w tym przypadku w postaci umieszczania w aucie ozdób. Myślę także, że kobiety coraz lepiej i pewniej czują się za kierownicą, czasem aż miło popatrzeć na elastyczność i dynamikę jazdy. I dodaje: Ja bardzo dobrze czuję się za kierownicą, aktywnie jeżdżę od 17. roku życia – to już 20 lat! Sprawia mi to dużą przyjemność. Lubię dynamiczną jazdę, przestrzegam przepisów, nie mam na koncie żadnego mandatu ani punktu karnego.
Baba za kółkiem?
Okazuje się, że kobiety są dużo mniej radykalne w ocenach umiejętności za kierownicą niż mężczyźni. Na pytanie, kto jeździ lepiej i jakie są największe różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami za kierownicą, Panie odpowiedziały zachowując duży dystans do radykalnych stereotypów. Dla porównania aż 7% mężczyzn wskazało właśnie kobiety jako najgorszych kierowców. W oparciu o wypowiedzi przekazane firmie LeasePlan powstała rzetelna analiza mocnych i słabych stron charakterystycznych dla kierowców obojga płci.
– Trudno powiedzieć, kto lepiej jeździ – stwierdza Agnieszka Borasińska, American Express. – Niestety fakt, że większość kierowców to mężczyźni zaburza wszelkie statystyki. Kobiety są z pewnością bardziej zachowawcze i bardziej ostrożne, co niestety przekłada się na wolniejsze podejmowanie decyzji. Mężczyźni natomiast mają tendencję do przeszacowywania własnych umiejętności, co podnosi prawdopodobieństwo wypadku.
– Mężczyźni, jako że nie grzeszą podzielnością uwagi, potrafią skupić się na jednej konkretnej czynności – góra dwóch – dodaje Urszula Owczarczyk, account manager, LeasePlan Fleet Management (Polska) Sp. z o.o. – Być może dlatego są lepszymi kierowcami – podczas jazdy skupiają się tylko na niej. Myślę, że nie należy jednak generalizować – mam wiele koleżanek i sama jestem przykładem kobiety, dla której prowadzenie auta jest czystą przyjemnością i nieskromnie uważam, że jestem bardzo dobrym kierowcą.
– Moje doświadczenia w jeździe z mężczyznami są różne – dodaje Monika Ślęzak, Volvo Truck Corporation. – Dla mnie wyznacznikiem poziomu tej umiejętności jest absolutnie mój mąż, który jeździ fantastycznie i często podpatruję jego styl i umiejętności.
Kobieca wyrozumiałość
Badania przeprowadzone na kierowcach flot leasingowanych dowodzą, że stereotyp kobiety za kierownicą faktycznie jest… stereotypem. Za najgorszych kierowców zostali uznani ci poniżej 18. i powyżej 65. roku życia. Do agresji na drodze przyznało się w Polsce trzech na pięciu kierowców (na świecie mniej niż połowa). Najczęstsze jej formy to obraza słowna i agresywna gestykulacja, adresowana głównie w stosunku do motocyklistów. Za najbardziej uciążliwe zachowania zostały uznane zbyt szybka i brawurowa jazda, wyprzedzanie na trzeciego i nieliczenie się z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Badanie dowiodło również, że wymienione zachowania właściwie nie dotyczą kobiet. Panie przyznały się jedynie do przeklinania podczas jazdy (56%), przy czym aż 92% miało do czynienia z agresywnym zachowaniem wobec swojej osoby na drodze. Wyniki raportu pokazały tym samym, że mężczyźni nie tylko stanowią większość na drodze, ale również popełniają więcej wykroczeń.
– Sądzę, że nie ma na to reguły i nie należy generalizować – Agnieszka Kyrljęcik, kierownik zakupów i administracji, Merck Sp. z o.o. – Znam mężczyzn, z którymi nigdy nie wsiadłabym do samochodu, mając na uwadze swoje bezpieczeństwo. Są kobiety, które takie bezpieczeństwo mi zapewniają, są też takie, z którymi nie lubię podróżować jako pasażer. Na pewno oddaję Panom wyczucie perspektywy.
– Kobiety są według mnie bardziej odpowiedzialnymi kierowcami – dodaje Anna Wiśniewska, LeasePlan. – Mężczyźni jeżdżą często zbyt brawurowo. Jednak technicznie są lepsi od nas, mają też lepsze wyczucie samochodu i odległości.
Za kierownicą auta służbowego większość Pań czuje się bardzo dobrze. Z całą pewnością również wszystkie z nich zadają kłam stereotypowi nieporadnej i zagubionej na drodze kobiety. Z drugiej zaś strony otwarcie przyznają się do problemów z parkowaniem czy jazdą po śliskiej nawierzchni.
– Moim zdaniem nie można generalizować – podsumowuje Agnieszka Wiśniewska główny księgowy, Thorn Lighting. – Umiejętność prowadzenia pojazdu nie zależy od płci tylko od indywidualnych predyspozycji każdej osoby.
Auto służbowe jest nie tylko najbardziej cenionym profitem pracy, ale również idealnym rozwiązaniem dla kobiet. Okazuje się, że większość pań prowadzących auta służbowe jest w stanie poradzić sobie z takimi czynnościami, jak sprawdzenie poziomu oleju (83%), ciśnienia w oponach (63%) czy nawet wymianą koła (42%). Jednak zasadnicza różnica między kobietami i mężczyznami, w tym przypadku, polega na przyjemności związanej z tymi czynnościami. Dzięki posiadaniu auta służbowego kobiety nie muszą się tego typu sprawami zajmować. Auto firmowe zajmuje w ich życiu dokładnie tyle miejsca ile powinien zajmować samochód w życiu każdej kobiety. Brak zmartwień o usterki, naprawy, przeglądy, sprawy administracyjne oraz koszty, a do tego przyjemność użytkowania ładnego, nowego samochodu
Najnowsze
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
La Squadra to dealer najbardziej egzotycznych marek samochodowych, który ma swoją siedzibę w Katowicach. W portfolio firmy wchodzą marki takie jak Rimac, Koenigsegg, Bugatti czy Pagani. I to z tymi samochodami dealer przyjechał na kończący sezon event do Warszawy. -
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
-
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
Zostaw komentarz: