Kobiece aspekty w Muzeum Motoryzacji Topacz k. Wrocławia
W poszukiwaniu kobiecych stron motoryzacji motocaina odwiedziła Muzeum Motoryzacji, położone w pięknej okolicy Zamku Topacz pod Wrocławiem, gdzie zgromadzono kolekcję samochodów i motocykli.
Muzeum Motoryzacji Topacz k. Wrocławia |
![]() |
fot. z archiwum Muzeum Motoryzacji Topacz
|
Zimowa aura nie zachęca do wychodzenia z domu, ale także o tej porze roku można swobodnie zgłębiać historię motoryzacji. Warto w tym celu odwiedzić dawną powozownię Zamku Topacz, gdzie została zgromadzona niezwykła kolekcja samochodów i motocykli, a najstarszy jej automobil pochodzi z 1914 roku, i jest to Buick model B-25.
Zdjęcia z Muzeum z opisem eksponatów – kliknij tutaj. |
Znajdziemy tam pionierskie konstrukcje motoryzacyjne z przełomu XIX i XX wieku, jak również, popularne samochody z krajów Demokracji Ludowej i kolekcję brytyjskich samochodów luksusowych. A najpiękniejszym samochodem muzeum został mianowany czerwony Jaguar E Type Serii II.
Zobaczymy też motocykle, które przypominają rowery i takie z ręczną dźwignią zmiany biegów. Muzeum posiada także, bardzo bogaty zbiór motocykli produkowanych w Polsce, nawet w latach przedwojennych. W kolekcji jest jedyny polski motocykl żużlowy FIS 500, którego wyprodukowano ok. 200 sztuk. A jest to model bardzo unikatowy, ponieważ złożony został z pozostałości, które udało się uchronić przed komisyjnym zniszczeniem (taki los czekał te motocykle po zakończeniu udziału w sporcie). Zobaczyć też możemy odbudowany przez Studentów Politechniki Wrocławskiej model Junaka, który bił rekord prędkości dla motocykla (ok. 150 km/h).
Bertha Benz |
![]() |
fot. z archiwum Muzeum Motoryzacji Topacz
|
Sympatyczny przewodnik – Michał Pacia, którego słuchać można godzinami, oprowadził nas po muzealnych włościach i opowiedział min. o śladach kobiecej ręki pozostawionych w historii zgromadzonych eksponatów.
Bertha Benz
W muzeum jest specjalna tablica poświęcona żonie Karla Benza, a była to kobieta, która miała olbrzymi wpływ na rozwój motoryzacji:
– Karl Benz po zaprojektowaniu, jednego ze swoich pierwszych automobili zasilanych silnikiem spalinowym, zaniechał dalszych prac nad nim, ponieważ wszyscy uznali ten wynalazek za niepotrzebny i niepraktyczny. Pojazd został odstawiony do garażu. Tymczasem jego żona Bertha wpadła na pomysł, by wraz z dziećmi udać się automobilem do swojej matki, która mieszkała ponad 100 kilometrów dalej. Podczas podróży wzbudziła wielką sensację w okolicy, miała różne przygody i techniczne awarie, z którymi sobie sama poradziła. Prostowała też koło u kowala, a tankowała w… aptece. Do dziś stoi tam pomnik Berthy, a sama apteka jest uznawana – za pierwszą stację benzynową. Ta podróż na nowo wzbudziła zainteresowanie ludzi automobilem, a to podbudowało zapał u jego wynalazcy do dalszych prac nad nim – opowiada Michał Pacia.
Rolls-Royce Królowej Elżbiety |
![]() |
fot. z archiwum Muzeum Motoryzacji Topacz
|
Wyjątkowy Rolls-Royce Królowej Elżbiety
Muzeum posiada kolekcję luksusowych samochodów brytyjskich, a w tym specjalny model Rolls-Royce’a dla rodziny królewskiej:
– Ten model – Plantom VI był używany przez Dwór Królewski, jako pierwszy samochód do przewożenia Królowej Elżbiety II. Rolls-Royce specjalnie wypuścił model z podwyższonym dachem, tylko po to, by królowa wsiadając do niego nie musiała ściągać swoich, ulubionych kapeluszy i by swobodnie mogła w nich zasiąść w środku.
Taki model posiadał także John Lennon i pomalował go dość fantazyjnie, czym wzbudził oburzenie pozostałych właścicieli, tej ekskluzywnej marki. A właściciel muzealnego Rolls-Royce ma w planie pomalować go tak samo w przyszłości – opowiada przewodnik.
Klęcząca figurka zdobiąca Rollsy – Spirit of Ecstasy. |
![]() |
fot. z archiwum Muzeum Motoryzacji Topacz
|
Spirit of Ecstasy
Każdy powinien kojarzyć figurkę z maski Rolls-Royce zwaną Spirit of Ecstasy lub Flying Lady, a ona ma też ciekawą historię:
– Została zaprojektowana w 1911 roku przez projektanta Charles’a Sykes, który wzorował się na swojej koleżance z pracy – Eleonor Thornton. Figurka kojarzyła się w wolnością, pięknem i lekkością. A ponieważ Rolls-Royce produkował także silniki do bombowców, używanych w czasie II wojny światowej – powstała druga wersja tej figurki. Jeden z pierwszych osobowych modeli po wojnie otrzymał ją w pozycji klęczącej. Miał to być hołd oddany przez formę Rolls-Royce dla niewinnych ofiar wojny, cywilów i dzieci.
My mamy w kolekcji dużą, białą figurę Spirit of Ecstasy z granitu, która przyjechała z Wietnamu i waży ponad 2 tony! Dosyć spora waga, jak na kobietę… – opowiada z humorem przewodnik.
Skuter OSA
Skuter był bardzo wygodnym pojazdem dla pań, bo motocykl nie było wcale, tak łatwo kobiecie odpalić. I to nie są żarty, bo reprezentantka motocainy osobiście próbowała to zrobić i sama masa ciała nie spowodowała żadnego ruchu dźwigni rozrusznika Junaka! Dopiero solidny naskok był w stanie spowodować ruch kopki. A trzeba dodać, że odpalić rzadko udaje się za pierwszym razem…
Skuter OSA |
![]() |
fot. z archiwum Muzeum Motoryzacji Topacz
|
Wracając do tematu Osy, przewodnik opowiada dalej:
– Skutery były bardzo wygodną formą transportu, bo miały szerokie osłony przed wiatrem i dużą, prostą kanapę, gwarantującą wygodną pozycję. Początkowo blokowano prace nad polskim skuterem. Dopiero, gdy już ten środek transportu był bardzo popularny za zachodzie – dano wolną rękę konstruktorom. A polska Osa była pięknym i pożądanym modelem, miała o wiele większe koła i lepsze zawieszenie niż inne modele skuterów, dlatego można było poruszać się nią w zróżnicowanym terenie. Panie mogły spokojnie jeździć w spódnicach, a i widywałem pasażerki siedzące na skuterze bokiem. Foldery reklamowe z tamtych czasów chętnie wykorzystywały wizerunek kobiety w reklamach skuterów i nie tylko.
Przodek stringów |
![]() |
fot. z archiwum Muzeum Motoryzacji Topacz
|
Kobieca odzież
W muzeum znajdziemy elementy ubrań kobiecych i magazyny z modą sprzed wojny:
– Mamy jedną gablotkę, gdzie można zobaczyć, jak wyglądała dawniej kobieca bielizna. Halki znaleziono w bagażniku bardzo starego samochodu, a koronki, rękawiczki, kapelusz i inne elementy odzieży – należały do babci właściciela muzeum Pana Tomasza Kurzewskiego. Można zobaczyć jak ewaluowała ta bielizna, żeby nie powiedzieć, że znikała, bo mamy tu poprzednią wersję stringów sięgającą kolan – opowiada z humorem Michał Pacia.
A panie w strojach historycznych występują licznie na corocznym zlocie Motoclassic, który organizuje Towarzystwo Automobilowe Topacz podczas wakacji.
Relacja filmowa z 2013 roku:
Polska porcelana – z marką motocykli Sokół. |
![]() |
fot. z archiwum Muzeum Motoryzacji Topacz
|
Porcelana
Muzeum ma sporo zestawów porcelanowych i talerzy, jednak nie wszystkie służą do użytku w kuchni:
– Jeżeli chodzi o pamiątki w gablotkach – to są to najczęściej talerze produkowane w niewielkiej ilości na pamiątkę danego zlotu czy rajdu i rozdawane jego uczestnikom. A całe zestawy porcelany tworzyli też polscy producenci na cześć swojej marki. Mamy zestawy od Syreny 101, FSO, Junaka M10, Podkowy czy Sokoła 600 i były one bardziej praktyczne, do użytku domowego – opowiada przewodnik.
Bardzo podobała nam się wizyta w Muzeum Motoryzacji Topacz i polecamy to miejsce każdemu (małemu i dużemu) wielbicielowi motoryzacji. Skupiliśmy się na kobiecych stronach motoryzacji, jednak mamy pewność, że przewodnik ma jeszcze wiele ciekawych opowieści w zanadrzu. Bo historia wcale nie musi być nudna, a może pokazać długą i czasem krętą drogę, jaką przebyła motoryzacja do dnia dzisiejszego.
Oficjalna strona muzeum: www.muzeum.topacz.pl
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: