Klimatyzacja samochodowa – czyszczenie. Robić to samemu czy w serwisie?
Klimatyzacja samochodowa to nieodzowny element praktycznie każdego samochodu i nie wyobrażamy sobie bez niego życia. O klimatyzację trzeba dbać, a najlepiej zacząć od czyszczenia. Podpowiadamy, jak robić to najlepiej.
Spis treści
- Klimatyzacja samochodowa wymaga czyszczenia. Robić to samodzielnie czy w serwisie?
- Zacznij od wymiany filtra kabinowego
- Pianka do czyszczenia kratek nawiewu
- Czyszczenie klimatyzacji samochodowej – tego nie zrobisz sam
- O klimatyzację w samochodzie dbaj regularnie
Klimatyzacja samochodowa to wyposażenie niemal obowiązkowe. Nie wyobrażamy sobie użytkowania samochodu bez tego podnoszącego komfort a także bezpieczeństwo systemu. Układy klimatyzacji w samochodach różnych segmentów mogą się różnić (jedno-strefowa, wielo-strefowa, manualna, automatyczna), ale podstawowy sposób działania jest podobny.
Klima nie tylko zadba o to, aby w kabinie panowała przyjemna temperatura, zarówno latem i zimą, ale także osusza powietrze, co dodatkowo pozytywnie wpływa na nasze zdrowie.
Sprawne działanie klimatyzacji to jedna z podstawowych rzeczy, o które powinniśmy zadbać w samochodzie. Klimatyzacja samochodowa nie wymaga skomplikowanych czynności, ale ważna jest tutaj regularność.
Klimatyzacja samochodowa wymaga czyszczenia. Robić to samodzielnie czy w serwisie?
Na początku zadajmy sobie pytanie – skąd wiem, że trzeba ją wyczyścić? To tak, jak z workiem od odkurzacza. Urządzenie nie powie, kiedy trzeba go wymienić, ale można to zauważyć, gdy odkurzacz nie działa jak powinien.
Podobnie jest z czyszczeniem klimatyzacji samochodowej. Na desce rozdzielczej nie pojawi się kontrolka informująca o tym, że trzeba wyczyścić układ klimatyzacji, ale będzie można to zaobserwować. Sygnałem do podjęcia działań może być wolno odparowująca szyba, czy nieprzyjemny zapach z układu.
Czyszczeniem klimatyzacji samochodowej możemy zająć się sami, choć bez odpowiedniego sprzętu, będą to ograniczone działania.
Zacznij od wymiany filtra kabinowego
Najlepiej zainwestować w filtr z wkładem węglowym. Węgiel aktywny ma bardzo dobre właściwości filtrujące – usuwa najmniejsze drobinki i zanieczyszczenia, a także może pochłaniać nieprzyjemne zapachy z otoczenia.
Tę czynność możesz wykonać samemu, jeśli lubisz „dłubać przy aucie” i dostęp do filtra kabinowego nie jest trudny. Wymiana filtra przeciwpyłkowego wyeliminuje zanieczyszczenia wewnątrz pojazdu, a także zminimalizuje ryzyko dla zdrowia podróżujących.
Jest to szczególnie ważne dla alergików, którzy są bardziej narażeni na potencjalne skutki zaniedbania klimatyzacji. Ciekawostka – kichnięcie przy prędkości 80 km/h oznacza jazdę przez 25 metrów z zamkniętymi oczami…
Pianka do czyszczenia kratek nawiewu
Za kilkanaście złotych możesz kupić piankę do czyszczenia układu klimatyzacji. To puszka z pianką oraz długą rurką, którą wprowadzamy głęboko do kratki nawiewu i rozpylamy piankę. Następnie osuszamy układ klimatyzacji włączając ogrzewanie.
Pianka oczyszcza wnętrze układu z brudu, pyłków, a także pleśni, która może zalegać we wnętrzu kratek nawiewu. Warto zastosować takie czyszczenie przynajmniej raz w roku.
Czyszczenie klimatyzacji samochodowej – tego nie zrobisz sam
Kluczowym elementem czyszczenia klimatyzacji samochodowej jest ozonowanie. To bardzo skuteczny proces dezynfekcji, dogłębnie czyszczący układ klimatyzacji. Używa się do tego ozonatora, który jest na wyposażeniu każdego dobrego zakładu zajmującego się czyszczeniem i serwisem klimatyzacji. Można też taki sprzęt zakupić samemu, ale to wydatek rzędu kilkuset złotych i przy użytkowaniu raz w roku nie bardzo się to opłaca. Ma to sens w przypadku posiadania kilku lub więcej aut.
Urządzenie do ozonowania instaluje się wewnątrz samochodu i uruchamia na kilkanaście minut. Należy przy tym zamknąć szczelnie szyby i włączyć obieg zamknięty w układzie klimatyzacji.
Ozon to gaz o silnych właściwościach utleniających, który dotrze do każdego zakamarka wnętrza. Podczas czyszczenia klimatyzacji samochodowej tą metodą, ozon utlenia zanieczyszczenia, doprowadzając do ich rozpadu na mniejsze cząsteczki.
Po procesie ozonowania należy dobrze wywietrzyć kabinę. Zaleca się także krótką jazdę z otwartymi szybami. Po ozonowaniu w aucie może pozostać charakterystyczny zapach, który po czasie zanika.
O klimatyzację w samochodzie dbaj regularnie
Najprostsza jest zasada „5 minut”. Polega ona na tym, żeby wyłączyć układ klimatyzacji, pozostawiając przy tym włączony nawiew 5 minut przed dotarciem do celu. Wówczas wiatrak dmuchawy „wydmucha” chłodne powietrze oraz parę z parownika, który „odwdzięczy Ci się” dłuższą żywotnością, a w kabinie nie pojawi się para i nieprzyjemny zapach. Uszkodzenie parownika będzie skutkowało awarią całego układu klimatyzacji, a jego wymiana może pochłonąć kilkaset złotych, a w skomplikowanych układach nawet kilka tysięcy.
Dodatkowo, używaj klimatyzacji także zimą. Pozwoli to nie tylko osuszyć wilgotne powietrze, ale też pozbędziesz się problemu parujących szyb. Używanie klimatyzacji, nie tylko latem dba także o sprężarkę, która długo nieużywana rdzewieje i jest narażona na awarie.
Niezależnie, czy czyścisz klimatyzację samochodową samemu czy zlecasz to profesjonalnej firmie, pamiętaj, aby robić to regularnie. Wówczas wyeliminujesz potencjalne problemy i awarie systemu klimatyzacji.
Najnowsze
-
Porsche 911 GT3 i GT3 z pakietem Touring – specjalne wersje na 25-lecie
Porsche zaprezentowało odświeżone warianty swojego najbardziej rozpoznawalnego samochodu - dziewięćset jedenastki. Porsche 911 GT3 i GT3 Touring, po raz pierwszy wprowadzone do oferty w tym samym momencie, mają być jeszcze bardziej udoskonalone i możliwe do spersonalizowania wedle upodobań każdego klienta. -
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
-
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
Zostaw komentarz: